• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

والیبال نیاز به برنامه‌های بلند مدت دارد/ برخی حزب باد هستند

  • 25 مرداد 1400 - 14:44
والیبال نیاز به برنامه‌های بلند مدت دارد/ برخی حزب باد هستند

به گزارش مهر، انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال پیش از بازی‌های المپیک توکیو موضوع مهم و حیاتی بود. کمیته‌ای تحت عنوان کمیته فنی ظرف مدت چند روز تشکیل شد و طی مدت کوتاهی تصمیماتی از آن خارج شد که رئیس فدراسیون در مدت چند ماه ادعا می‌کرد نتوانسته انجام دهد.

در جلسه نخست کمیته فنی بحث انتخاب گزینه تراز اول خارجی به صورت رسمی از سایت فدراسیون والیبال منتشر شد. خبری که تازه نبود و میلاد تقوی پیش از آن در گفتگو با مهر از تصویب هیات رئیسه برای گزینه خارجی خبر داده بود! اما انتشار خبر به صورت رسمی از سایت فدراسیون همزمان با برگزاری جلسه کمیته فنی شد.

میلاد تقوی، ناصر میرفخرایی، سعید درخشنده، علی موذن، محمد وکیلی، جهانگیر سیدعباسی، جعفر هوتهم، محمود افشاردوست، بهنام محمودی، فرهاد شاهمیری، جمشید حمیدی و علی شاکری به ریاست محمدرضا داورزنی از اعضای کمیته فنی بودند.

اعضای کمیته فنی که با توجه به شرایط، تصمیم فدراسیون برای حضور ولادیمیر الکنو را در راس تیم ملی والیبال در المپیک توکیو تایید کرده بودند این روزها برخی از اعضا، همزمان با نتایج ضعیف تیم ملی با چرخش عجیب منکر تصمیمات خود هستند؛ افرادی که به دور از نظرات کارشناسان حقیقی تصمیمِ به دور از منطق فدراسیون را تایید کرده بودند در اظهار نظرهایی غیر قابل باور انتظار کسب سکو از مربی داشتند که تنها چهار ماه در ایران حضور داشته است!

ناصر شهنازی در گفتگو با مهر، درباره تغییر موضع برخی اعضای کمیته فنی در انتخاب الکنو گفت: متاسفم برای تعدادی از دوستان که با شرایط پیش می‌روند. برخی نسبت به اتفاقاتی که در ورزش و والیبال رخ می‌دهد بر مبنای آن صحبت می‌کنند. خیلی زود صحبت‌های خود را تحریف می‌کنند و این به دور از مردانگی است چرا که نسبت به مردم احساس مسئولیت نمی‌کنند.

کارشناس والیبال افزود: زمانیکه درباره موضوعی صحبت می‌کنیم باید نسبت به آن پایبند باشیم نه اینکه بر اساس اتفاقات سریع موضع خود را تغییر دهیم. این نشان می‌دهد برخی حزب باد هستند، تصورشان این است مردم حقیقت را نمی‌دانند در صورتیکه چنین نیست و مردم به خوبی همه چیز را درک می‌کنند.

وی درباره صحبت‌های الکنو مبنی بر حضور ۳۰ بازیکن در اردوهای اولیه ملی گفت: از روز نخست اعتقادم بر این بود که مربی باید شناخت زیادی از بازیکنان داشته باشد. دعوت اولیه بازیکنان بر اساس لیستی بود که مربیان داده بودند. بهترین کار این بود مانند دوران ولاسکو دو تیم ملی تشکیل می‌شد. و حس رقابت و انگیزه نیز در تیم به وجود می‌آید. بحث شناخت بازیکنان مطرح بود و برای رسیدن به شناخت باید در کنار استفاده از تعداد زیادی از بازیکنان آنها در دو گروه تقسیم و از مربیان بیش‌تری نیز استفاده می‌شد. این وظیفه مربیانی بود که در کنار الکنو حضور داشتند و باید این نکته را به او گوشزد می‌کردند.

شهنازی درباره صحبت‌های الکنو درباره وضعیت لیگ برتر نیز گفت: ضعف در لیگ برتر از زمان ولاسکو نیز وجود داشته است و شاید حتی بدتر نیز بوده است ولی با این شکل و شمایل توانستیم بازی‌های خوبی ارائه دهیم. یکی از مشکلات عدم قانونمندی لیگ است. هنوز زیرساخت‌ها به گونه‌ای نیست که جز تیم‌های بزرگ دنیا باشیم. تا زمانی که نتوانیم لیگ قانونمندی داشته باشیم پیشرفت نخواهیم کرد. باید همسان سازی در دوره‌های ملی صورت گیرد و تمرینات و برنامه ریزی تیم‌های پایه بر اساس برنامه سرمربی تیم بزرگسال باشد.

وی افزود: اگر هدفمان کمک به والیبال و ارتقا در رنکینگ جهانی است باید بهترین مربی سطح بالای دنیا را از کشورهایی مانند آرژانتین، فرانسه و ایتالیا به خدمت گیریم تا در تمام رده‌های سنی نظارت داشته باشد و با تمام احترامی که برای مربیان بلوک شرق دارم ولی آنها به درد والیبال ایران نمی‌خورند چرا که همخوانی با سبک والیبال ایران ندارند.

شهنازی تاکید کرد: باید قراردادهای بلند مدت چهار ساله از المپیک تا المپیک با سرمربی بست تا بتوانیم شکل و شمایل تیمی را به دست آوریم که مردم دوست دارند. متاسفانه تصمیمات در کشور به صورت مقطعی است. اگر واقعاً هدفمان کمک به والیبال است با تمام احترامی برای دوستانم قائل هستم ولی برای رسیدن به تیم‌های قدرتمند جهان باید از مربیان مطرح برزیل، فرانسه، لهستان و ایتالیا استفاده کنیم. با انتخاب سرمربی از این کشورها، بستن قراردادهای چهار سال برنامه ریزی با تیم‌های پایه و هماهنگی با تیم بزرگسال می‌توانیم پیشرفت کنیم. اما اگر می‌خواهیم درجا بزنیم باید برای هر مقطع و رویداد تصمیم گیری کنیم. کاری که در سال‌های اخیر انجام شد و والیبال رو به افول رفت.

کارشناس والیبال در پایان گفت: اگر صحبت و نقدی می‌کنیم از سر دلسوزی است. فدراسیون والیبال باید در انتخاب مشاورانش تجدید نظر کند و از افراد تحصیلکرده و دلسوز استفاده کند نه افرادی که به دنبال حکم و تایید تصمیمات فدراسیون هستند. برای تیم ملی در تمام رده‌های سنی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم والیبال یک بار دیگر جایگاهش را در خانه مردم به دست آورد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2421

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.