• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

هیچ دست پشت پرده‌ای برای عدم تصرف زمین‌ آرامستان اراک وجود ندارد

  • 16 شهریور 1400 - 2:31
هیچ دست پشت پرده‌ای برای عدم تصرف زمین‌ آرامستان اراک وجود ندارد

به گزارش مهر، محمد جعفرپور عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ضرورت توجه و اولویت‌بخشی به مباحث اجتماعی و فرهنگی یک اصل است و رویکرد شهرداری و شورای شهر در شورای ششم مدیریت شهری بر پایه ارتقای مباحث فرهنگی و اجتماعی شهر است.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و بیشتر امورات شهرداری از طریق مردم و در واقع از جیب مردم تأمین می‌شود. بنابر این نحوه هزینه‌کرد بودجه و پروژه‌های شهری باید براساس مطالبات و ذائقه مردم صورت گیرد.

مدیریت شهری نباید فقط در شهرداری بسته شود

سرپرست شهرداری اراک تصریح کرد: اصحاب رسانه به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، بیشتر در جریان امور و مشکلات و چالش‌های جامعه و شهر قرار می‌گیرند و این ارتباط فرصتی است که شهرداری باید از آن استفاده کند. شهرداری خانه دوم شهروندان است و فعالیت آن در ۴۰۰ نوع و بخش تقسیم می‌شود، اما از آنجا که بسیاری از امور با مردم در میان گذاشته نمی‌شود، شاهد نارضایتی عمومی هستیم و در پروژه‌ها مشارکت و نظر مردم را جذب و جلب نمی‌کنیم. مدیریت شهری نباید فقط در شهرداری بسته شود و باید از فکر، نظرات و مشارکت مردم نهایت استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید از جیب مردم برای خود به عنوان پله‌ای جهت ارتقا استفاده کنیم، ایجاد شهرداری شیشه‌ای را یکی از برنامه‌های شهرداری برشمرد و ادامه داد: علاوه بر اینکه شاهد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیستیم در خصوص ایجاد اتاق فکر و بهره‌گیری از نظرات نخبگان نیز فقیر هستیم. نگاه مدیران شهری در اراک همواره ماشین محور بوده است و اغلب پروژه‌های عمرانی در خدمت ماشین بوده‌اند. در صورتی که امروز باید اولویت‌بندی داشته باشیم، شاید برخی از تقاطع‌ها مورد مطالبه و خواست مردم نبوده است و بدون توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و شهروندی پروژه‌هایی پیش برده شده است. متأسفانه اراک از نظر فضاهای فرهنگی و تفریحی فقیر و ضعیف است و اولین اولویت مدیریت شهری توجه به پروژه‌های فرهنگی و تفریحی است.

رویکرد تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به شهروندان با قدرت دنبال می‌شود

جعفرپور با بیان این مطلب که نقدهای عادلانه و منصفانه در راستای مطالبات و خواسته‌های شهر و شهروندان می‌تواند به داشتن شهری زیبا و با مشکلات کمتر کمک کند، اظهار کرد: در صورت ابقاء در این جایگاه حتماً از مدیران جوان، خلاق، متعهد و متخصص استفاده خواهم کرد و رویکرد تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به شهروندان با قدرت دنبال می‌شود. برخی از قوانین حاکم بر شهرداری به قدری سختگیرانه است که مردم برای تسهیل در امور خود پیشنهادهای مالی می‌دهند، به همین دلیل باید این بروکراسی و سختگیری‌ها برداشته شود تا کار مردم تسریع و تسهیل شود و نمی‌پذیریم که مردم در راهروهای شهرداری معطل باشند.

سرپرست شهرداری اراک بیان کرد: توسعه سراهای محلات در شهر به ویژه مناطق کم‌برخوردار دنبال می‌شود تا مشکلات و مسائل مردم بی‌واسطه مطرح شود. همچنین واگذاری سه پروژه به یک پیمانکار از ابتدا اشتباه بود، به ویژه اینکه با تغییر شهردار عملاً سه پروژه دره گردو، یادمان مرکز شهر و باغ ایرانی بلاتکلیف باقی مانده است. با این حال پروژه دره گردو فعال شده و برای پروژه‌های دیگر اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

جعفرپور اضافه کرد: تاکنون موضوع مدیریت یکپارچه شهری در ایران به نتیجه نرسیده است، اما این امر به معنی مدیریت گران شهر نیست، با شکل‌گیری کمیسیون خدمات شهری از هفته آینده با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف در این کمیسیون می‌توان بخشی از موازی‌کاری‌ها را کنترل و از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کرد.

۱۵ پروژه عمرانی اراک تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است

وی با اشاره به اینکه ۱۵ پروژه عمرانی اراک تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: رسیدگی به نقاط حاشیه‌نشین از دغدغه شهرداری است. بودجه در نقاط مختلف شهر باید عادلانه توزیع می‌شد، اگر امروز شاهد وجود سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم به دلیل عدم اعمال مدیریت درست شهری است که اگر برنامه نداشته باشیم قطعاً برنامه‌هایی به ما تحمیل می‌شود و این اتفاق در قبال سکونتگاه‌های غیررسمی رخ داده است. اگر خواهان حل مشکلات این نقاط هستیم باید نگاه همراه عدالت داشته و در مسیر توانمندسازی قدم برداریم.

تاکنون پنج دوازدهم بودجه شهرداری محقق شده است

وی بودجه سال جاری شهرداری اراک را حدود یک هزار ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و در ادامه گفت: برای تحقق این مبلغ باید تا پایان سال منتظر بود، اما تاکنون پنج دوازدهم این بودجه محقق شده است، هر چند که ساخت و ساز در ایران حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و این امر می‌تواند در تحقق درآمدها و بودجه سالانه نوعی آسیب باشد.

جعفرپور صنعت، دانشگاه و نخبگان و مدیریت شهری را اضلاع سه گانه توسعه اراک عنوان و با گلایه از اینکه این سه ضلع هیچ گاه در کنار هم نبودند، اظهار کرد: سهم صنعت در مدیریت شهر صفر است، از نخبگان و دانشگاهیان نیز در مدیریت شهر استفاده نشده است. بر این اساس شهرداری پذیرای افکار و ایده‌های نخبگان است و قطعاً با تشکیل اتاق فکر و پالایش طرح‌ها می‌توان شهر را در مسیر درستی هدایت کرد.

پیمانکار ۳ پروژه عمرانی مهم شهر اراک توان و صلاحیت لازم را ندارد

سرپرست شهرداری اراک در رابطه با پروژه پیاده راه‌سازی مرکز شهر نیز گفت: ۳ پروژه مهم اراک شامل باغ ایرانی، دره گردو و پیاده راه توسط یک سال است به حال خود رها شده است و با تغییر شهردار پیمانکار اعلام کرده است که مایل به انجام این پروژه‌ها نیست که باید گفت ۳ پروژه عمرانی مهم شهر اراک به یک پیمانکار واگذار شده است در حالی که این پیمانکار توان و صلاحیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: تکمیل طرح منطقه گردشگری گردو اراک یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های شورای شهر و شهرداری است، پیمانکاران برای اجرای هر طرح تعهد دارند و باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و جای تأسف دارد که پیمانکاری با جابه‌جایی شهردار به تعهدات خود عمل نکند.

جعفرپور با بیان اینکه پیمانکار جدیدی برای منطقه گردشگری اراک انتخاب شده و ادامه کار در حال انجام است، گفت: انتخاب پیمانکار در ۲ طرح دیگر نیز در دستور کار است.

وی گفت: پروژه پیاده‌راه تعریف دارد و باید مبدأ و مقصد آن مشخص باشد. پروژه امیرکبیر تا حدودی موفق، اما ناقص اجرا شده است، باید دید آیا مردم در این نقطه به معنای واقعی پیاده‌روی می‌کنند؟ قطعاً این اتفاق نمی‌افتد و مردم به دلیل اینکه فضای آزادی در مرکز شهر وجود ندارد، مردم به ناچار از این خیابان استقبال کرده‌اند و باید کامل اجرایی شود. پیاده راه‌سازی در اراک طرحی جامع دارد که باید به صورت کامل اجرایی شود، المان‌ها و کف پوش‌های این خیابان نیازمند مناسب‌سازی و اصلاح است و نگاه به این خیابان و طرح‌ها باید به شکل سیستمی باشد.

هیچ دست پشت پرده‌ای برای عدم تصرف زمین‌های آرامستان نبوده است

سرپرست شهرداری اراک گفت: ساماندهی زباله گردها در دستور کار قرار گرفته و این امر متأسفانه معضلی کشوری است. با وجود آنکه زباله‌گردها به شکل کول‌بری کار می‌کنند و جامعه نگاهی ترحم‌آمیز به آنها دارند، اما تبدیل به مافیا شده‌اند. حتی به تعدادی از آنان پیشنهاد دادیم که در حوزه پاکبانی به شهرداری کمک کنند، اما پس از دو روز انصراف دادند و ادعا کردند که درآمد زباله‌گردی بیشتر از پاکبانی است و البته تعدادی نیز معتاد متجاهر هستند، هر چند که شهرداری برای ساماندهی آنها دست به کار شده است.

سرپرست شهرداری اراک در پایان به وضعیت آرامستان اراک نیز اشاره و ادامه داد: نقشه کاداستر و سند تک برگی برای مالکیت شهرداری بر ۳۲ هکتار زمین پشت آرامستان فعلی موجود است، اما کشاورزانی مدعی مالکیت بودند که با پیگیری انجام شده مالکیت در خصوص اراضی مورد ادعای آنها نیز به شهرداری رسید و هیچ دست پشت پرده‌ای برای عدم تصرف زمین‌های آرامستان توسط شهرداری نبوده است و ظرف ۱۰ روز آینده کار اجرایی و عمرانی در این زمین آغاز می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.