• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

هنرمندی که آتش به اختیار است/ تجلیل از سازندگان «روز دهم»

  • 10 مرداد 1401 - 12:46
هنرمندی که آتش به اختیار است/ تجلیل از سازندگان «روز دهم»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در دومین روز از سوگواره «سینما تکیه» از جمال شورجه به عنوان یک مجاهد و ایثارگر عرصه فرهنگ و انقلاب و امیرحسین شریفی تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران تقدیر شد.

روز دوم برگزاری مراسم «سینما تکیه» که به جلسه تقدیر از سال‌ها تلاش جمال شورجه و امیرحسین شریفی در سینمای دینی و انقلابی تعلق داشت، دوستان، سینماگران و مسئولان با صحبت و قدردانی از این دو سینماگر انقلابی از سال‌ها مجاهدت ایشان در عرصه فرهنگ و سینما تقدیر و تشکر کردند.

شورجه هنرمند انقلابی آتش به اختیار است

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان به‌عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و ماه محرم، با تقدیر از سال‌ها فعالیت سینمایی و مجاهدانه جمال شورجه در این عرصه فرهنگی گفت: من در حوزه سینما درس پس می‌دهم اما می‌دانم که سینما یکی از مهمترین‌های نمادهای فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خوبی از نظر محتوای دینی نداشت و به غیر از سینمای روشنفکری و موج نو، مابقی سینما در جهت تعالی جامعه حرکت نمی‌کرد تا جایی که پیش از انقلاب پای در راه انحراف و انحطاط گذاشته بود.

طحان‌نظیف با بیان اینکه سینما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، افزود: به همین دلیل است که امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا در ۱۲ روز بهمن ۱۳۵۷ به موضوع سینما ورود می‌کنند و می‌فرمایند که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم؛ سینما از فیلم‌هایی که تبلیغ فحشا می‌کنند جداست. به‌واقع امام بزرگوار نگران سینما و موضوعات فرهنگی در ایران عزیز بودند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در قانون اساسی نهادهای فرهنگی جزو اولین نهادهایی هستند که قانون به آن‌ها اشاره دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، بنابراین نهادهای حکومتی و دولتی باید در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی باشند و در راه رسیدن به این هدف والا از تمامی اندیشه‌ها استفاده کنند.

سینمای پس از انقلاب، مدیون تلاش سینماگران دفاع مقدس است

وی در ادامه تاکید کرد: دولت موظف است همه امکانات را در راستای آگاهی‌سازی عمومی از طریق مطبوعات و رسانه‌های گروهی انجام دهد تا بتوانیم از این طریق اهداف جمهوری اسلامی را گسترش دهیم. انقلاب اسلامی بر اساس اصول و دین اسلام شکل گرفته است و باید بتوانیم از طریق هنر این اصول را به مردم کشور خودمان و دیگر کشورها بشناسانیم.

سخنگوی شورای نگهبان حرکت سینمای پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را رو به جلو خواند و در این‌باره گفت: این حرکت را مدیون ۲ علت مهم هستیم؛ یکی سینمای دفاع مقدس و دیگری سینماگران مسلمان و دغدغه‌مند که در این هنر فعالیت داشته‌اند. مقام معظم رهبری بارها خطاب به عرصه فعالان هنر فرمودند فیلمسازی و کار هنری درباره جهادگران و شهدای دفاع مقدس، خود یک نوع جهاد است.

طحان نظیف ضمن تقدیر از سینماگران عرصه دین و انقلاب مطرح کرد: در این راه افرادی بودند که نگذاشتند سینما با مفاهیم دینی خداحافظی کند، به همین خاطر نمی‌توانیم از کنار اسامی آنان به راحتی عبور کنیم. سید مرتضی آوینی، فرج الله سلحشور، نادر طالب زاده، ابراهیم حاتمی کیا، جمال شورجه و دیگر سینماگران متعهد، افرادی هستند که نگذاشته‌اند مفاهیم دینی و الهی در سینمای ایران از بین برود.

وی ادامه داد: جمال شورجه نمونه بارز یک هنرمند انقلابی است که با دست خالی و مجاهدانه در این عرصه قدم گذاشته و فیلم‌های او باعث راهگشایی و ترسیم این راه شده است. او نه تنها مصداق بارز یک هنرمند انقلابی آتش به اختیار، که یک مخلص و ایثارگر جبهه فرهنگ است.

«شب دهم»، محصول مقاومت جمال شورجه است

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شب دهم» نیز در مراسم تقدیر از جمال شورجه بیان کرد: خوشحالم که بعد از ۳۱ سال برای تقدیر از فیلم سینمایی «شب دهم» به این مراسم دعوت شده‌ام. متاسفانه باید بگویم که طی این سال‌ها سینمای مذهبی فراموش و کار کردن در این سینما بسیار سخت و دشوار شده است.

وی ضمن تقدیر از جمال شورجه برای باز کردن راه او برای ورود به سینمای دینی و ارزشی اظهار کرد: حضور در کنار جمال شورجه در فیلم «شب دهم» برای من برکات بسیاری داشت و باعث حضور من در سینمای ارزشی شد. من افتخار داشتم که تهیه کننده این فیلم باشم و امیدوارم که دوباره بتوانم با جمال شورجه عزیز در جبهه فرهنگ و سینما فعالیت کرده و یک فیلم دیگر با او بسازم.

شریفی با تاکید بر اینکه امیدوارم مسئولان سینمایی، سینمای دفاع مقدس و مذهبی را فراموش نکرده و از فعالان این عرصه حمایت کنند، افزود: مقاومت و پشتکار جمال شورجه باعث ساخته شدن فیلم «شب دهم» شد. در آن دوران متحمل سختی‌های بسیاری برای ساخت این فیلم شدیم. باید بگویم که جمال شورجه هیچ‌گاه بدون وضو پشت دوربین نرفت و همیشه نماز اول وقت در پشت صحنه می‌خواند.

من سرباز جبهه فرهنگی نظام هستم

در ادامه این مراسم جمال شورجه روی صحنه آمد و گفت: از همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند، تشکر می‌کنم که به این محفل هنری و عاشورایی تشریف آوردند. زحمات این فیلم را زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور و امیر حسین شریفی به دوش کشیدند. صحنه‌ای را در این فیلم به یاد دارم که قرار بود فردی از بالای پل پرت شود که خود جهانبخش سلطانی قبول کرد این کار خطرناک را انجام دهد. او برای این فیلم خیلی تلاش کرد و همراه تیم تولید بود.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: سینمای ما با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران صاحب نام و نشان است و به عنوان الگو در جهان معرفی می‌شود. آمریکا نیز از این موضوع واهمه دارد و این حجم از کارشکنی را انجام می‌دهد. ما امروز به لطف خدا و رهبری امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری تبدیل به یک نمونه و الگو شده‌ایم و قلب آسیا به تاسی از جمهوری اسلامی به یک قلب واحد بدل شده است.

وی در این‌باره ادامه داد: این جبهه، متشکل از کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورهای آزادی‌خواه است که خار چشم آمریکا و دشمنان شده است. تمام لگدپرانی‌های آمریکا هم به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا بازمی‌گردد.

شورجه افزود: من در نظام مقدس جمهوری اسلامی سرباز کوچکی در حوزه هنر و سینما هستم که توفیق سربازی در این عرصه را داشته‌ام. در اینجا و در بین شما از خدا می‌خواهم همه فیلمسازان انقلابی را سلامت بدارد و روح حبیب صادقی هنرمند عزیزمان را که به تازگی از دست دادیم قرین رحمت کند. فوت ایشان برای انقلاب اسلامی در حوزه هنر لطمه بزرگی بود و امیدوارم که جوانان بتوانند راه ایشان را ادامه دهند.

در ادامه دومین روز از مراسم «سینما تکیه» ویدئو کوتاهی از جهانبخش سلطانی بازیگر این فیلم روی پرده رفت و او از شورجه تقدیر و تشکر به عمل آورد.

امیدوارم محفل عاشورایی سینمای ایران ادامه‌دار باشد

سیداحمد میراعلایی دیگر سخنران این مراسم بود. او ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری سوگواره «سینما تکیه» اظهار کرد: خوشحالم که این برنامه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شده و از هنرمندان فعال عاشورا و انقلاب تقدیر صورت می‌گیرد. امیدوارم که این برنامه ادامه‌دار باشد و همچنان از فیلم‌های عاشورایی حمایت شود.

وی ضمن اشاره به همکاری‌های خود با جمال شورجه گفت: من تجربه‌های زیادی با جمال شورجه داشتم و از او بسیار آموخته‌ام. همه می‌دانند که شورجه چه انسان بزرگی است. من قبل از بیماری جمال شورجه، با ایشان سفرها داشتم و فیلم‌هایی باهم ساختیم. ما در پیش تولید سریال «موسی کلیم‌الله» بودیم که این اتفاق برای شورجه رخ داد و تازه بعد از این بیماری بود که من به شخصیت پنهان جمال شورجه پی بردم. چه بسیار افرادی که از طیف‌های مختلف زنگ می‌زدند و نگران حال او بودند. شورجه دنیای جدید را در روابط با دیگر انسان‌ها ترسیم کرده است. عده‌ای زنگ می‌زدند که من تعجب می‌کردم که آیا واقعاً جمال شورجه با این هنرمندان رابطه دوستانه داشته است، خوب است بدانید که همه آن‌ها به اتفاق به دیدگاه و دنیای بزرگ این کارگردان اشاره می‌کردند.

این تهیه‌کننده در پایان با اشاره به اینکه ما به هنرمندان انقلابی و متعهدی چون جمال شورجه نیازمندیم، اظهار کرد: شورجه با رفتارش دل‌های هنرمندان را به یکدیگر نزدیک می‌کند و ما باید از او این اخلاق حسنه را یاد بگیریم و یکدیگر را دوست داشته باشیم.

در پایان و در حضور سید مهدی جوادی، هادی طحان‌نظیف، سید احمد میراعلایی، سید جواد هاشمی و ابراهیم اصغری از امیر حسین شریفی و جمال شورجه برای ساخت فیلم «شب دهم» تقدیر و تشکر به عمل آمد.

دومین روز از مراسم سوگواره «سینما تکیه» عصر روز یکشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، با حضور سید مهدی جوادی مدیر عامل سینمایی فارابی، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، جمال شورجه کارگردان فیلم سینمایی «شب دهم»، امیرحسین شریفی تهیه کننده این اثر، سیدجواد هاشمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده، ابراهیم اصغری تهیه‌کننده، سید سعید سیدزاده تهیه‌کننده سینما، سید احمد میر اعلایی تهیه‌کننده و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و تنی چند از سینماگران و علاقه‌مندان به سینما و فرهنگ عاشورا در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.