• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

همکاری‌ با کشورهای آفریقایی توسعه می‌یابد

  • 18 اردیبهشت 1402 - 19:05
همکاری‌ با کشورهای آفریقایی توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی امروز دوشنبه در دیدار با «سرژ پودا» وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری مردمی بورکینافاسو نسبت به توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی با این کشور اظهار امیدواری کرد.
وی گفت: ایران برای توسعه روابط دیپلماتیک در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی در تلاش است و از این رو تعامل با بورکینافاسو از ابعاد مختلف برای ما دارای اهمیت است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بورکینافاسو با جمعیتی بالای ۶۰ درصد مسلمان کشوری مهم به شمار می‌رود. همچنین روحیه استقلال‌طلبی و عدم وابستگی از دیگر خصوصیات این کشور است.
مرتضوی با بیان این‌که همکاری در مجامع بین‌المللی برای کشورمان اهمیت دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ قدرت و استقلال مورد کینه برخی کشورهاست و فضاسازی بیگانگان ناشی از ضعف آن‌ها در مقابل ایران است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲ بانک و ۱۰ هلدینگ در حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، دارو، مس و سایر صنایع از جمله شیر و لبنیات زیر نظر این وزارتخانه است. همچنین در بخش آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کمک به نیازمندان و خدمات‌رسانی به مددجویان و افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی فعال هستیم.
مرتضوی تأکید کرد: آماده تهیه پیش‌نویس همکاری‌ها بین دو کشور به صورت حضوری و سمیناری هستیم تا در آینده نزدیک شاهد گسترش همکاری‌ها و تعاملات مشترک بین ایران و بورکینافاسو باشیم.
علاقمند به همکاری و توسعه روابط با ایران هستیم
در ادامه این نشست، سرژ پودا، وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری مردمی بورکینافاسو با بیان این که آرزوی دیرینه ما ارتباط با ایران است، گفت: در این برنامه دوستی و استقلال دو کشور مشهود است.
وی افزود: علاقمند به همکاری و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف هستیم.
پودا با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی بورکینافاسو، وزارتخانه بزرگی است، گفت: در واقع این وزارتخانه در زمینه‌های مختلف از جمله نفت فعال است، هر چند نفت خام تولید نمی‌کنیم ولی برای ما مهم است. از این رو یک شرکت دولتی در زمینه نفت با ما فعالیت می‌کند اما علاقمند هستیم تا مستقیم از تولید نفت ایران بهره‌مند شویم.
وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی بورکینافاسو گفت: ما شرکت تولید ملّی پنبه داریم و صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در حوزه ماست. همچنین در حوزه کشاورزی و معادن فعال هستیم که امیدوارم این حوزه‌ها منجر به تحکیم همکاری‌ها شود.
وی همچنین بر همکاری در زمینه آموزشی و مهارتی تأکید کرد.
گفتنی است تبادل تجربیات در حوزه‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای و تبادل اساتید، همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، معادن، حمل و نقل هوایی، ریلی و کشتیرانی، تبادل تجربیات و همکاری‌های دوجانبه در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41687

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.