• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

همکاری ایران، روسیه و چین در تامین امنیت کشتیرانی مهم است

  • 03 شهریور 1400 - 20:36
همکاری ایران، روسیه و چین در تامین امنیت کشتیرانی مهم است

به گزارش مهر، در پی اعلام «بوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران در خصوص برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در خلیج فارس که قرار است اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده میلادی در خلیج فارس برگزار شود، «سونگ ژونگپینگ» کارشناس مسائل نظامی در چین با انتشار یادداشتی در نشریه گلوبال تایمز، نسبت به اظهارات جاگاریان واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، این کارشناس مسائل نظامی در مقاله خود نوشت: کسب اطمینان از امنیت ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی برای چین، روسیه و ایران بسیار حائز اهمیت است. عمده تجارت بین‌المللی روسیه توسط کشتی‌های باری انجام می‌شود. صادرات نفتی ایران نیز به کشتیرانی متکی است. واردات نفت و گاز چین و برخی کشورهای دیگر نیز به این نوع از حمل و نقل وابسته است. لذا تأمین امنیت حمل و نقل به معنای تأمین امنیت اقتصادی هر سه کشور است.

وی در ادامه مقاله خود نتیجه گرفت که با این حساب، تلاش مشترک سه کشور برای تأمین امنیت منطقه‌ای به ویژه امنیت حمل و نقل دریایی بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل نظامی همچنین با اشاره به موضوع افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کرد: چین، روسیه و ایران شرکای دوست بوده و این سه کشور در زمینه‌های گوناگون با یکدیگر همکاری داشته و به عنوان کشورهای منطقه، وضعیت افغانستان را همواره تحت نظر دارند.

وی همچنین با انتقاد از خروج شتاب زده آمریکا از افغانستان تاکید کرد که همکاری سه کشور در تأمین امنیت و صلح در افغانستان بسیار مهم است اما تلاش‌های آنها برای برگزاری مانور نظامی دریایی مشترک، ارتباطی به وضعیت کنونی افغانستان ندارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3350

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.