• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

نفت آبادان، اسیر طنزهای تلخ!

  • 27 مرداد 1400 - 2:41
نفت آبادان، اسیر طنزهای تلخ!

پس از استعفای دست جمعی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان، مشخص نیست وضعیت این تیم در لیگ بیست و یکم به چه صورتی خواهد بود. حتی اگر قرار بر این بود که برخی بازیکنان نیز با این تیم تمدید کنند، آن ها هم اکنون نمی دانند طرف حساب شان در باشگاه چه کسی است. وضعیتی بحرانی که شاید آن هایی که به دنبال چنین تغییراتی در باشگاه بودند، باید پاسخگوی وضع موجود باشند، آن هم در شرایطی که خیلی از تیم ها وارد بازار نقل و انتقالات شده اند اما باشگاه صنعت نفت آبادان، بلاتکلیف و سرگردان است.

به گزارش ایسنا، شاید تمام اتفاقات حول محور باشگاه نفت آبادان از جایی شروع شد که یکی از نمایندگان مجلس در شهر آبادان از وزیر نفت درخواستی مبنی بر “تغییر و اصلاح اساسنامه باشگاه صنعت نفت آبادان و همچنین محول کردن مدیریت تیم به پالایشگاه آبادان” داشت و بعد نیز عنوان شد که با درخواست این نماینده موافقت شده است.

اما در این جا چند سوال مطرح است؛ اول این که باتوجه به بند ج ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه که شرکت های دولتی به هر نحو ممکن اجازه ندارند در لیگ های حرفه ای هزینه کنند، آیا آقای نماینده این مشکل رفع شده یا تغییری در بند موجود ایجاد شده است که انتقال مالکیت موسسه به پالایشگاه آبادان مطرح شده است؟ اگر نه، پس این انتقال مالکیت چه تاثیری خواهد داشت؟ آیا عنوان کردن این موضوع کمک به تیم بوده است یا عوام فریبی؟

دوم این که استعفای هیات مدیره که گویا دیگر خواسته برخی نمایندگان شهر آبادان در مجلس شورای اسلامی بوده است نیز اجرایی شد و بازهم به رسم هر سال، مجددا گزینه هایی برای مدیرعاملی باشگاه کاندیدا هستند؛ در این بین نامه ای از سوی یکی از نمایندگان آبادان به وزارت نفت درباره ترکیب هیات مدیره آتی ارسال شده که در آن به عضویت مدیرعامل پالایشگاه آبادان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و چند تن از پیشکسوتان اشاره شده این نیز خود دارای ایراداتی است زیرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد به لحاظ این که موسسه (باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان) قرارداد اسپانسری با این سازمان دارد و مدیرعامل منطقه آزاد خود یکی از امضاکنندگان این قرارداد و ذینفع است، پس نمی تواند وفق مفاد قانون تجارت در موسسه مذکور به عنوان عضو هیات مدیره باشد.

همچنین از آنجایی که سهام موسسه به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران صلح گردیده و این سهام در اختیار آن شرکت است، پیشکسوتان و اشخاص ثالث که هیچ رابطه استخدامی با وزارت نفت ندارند، نمی توانند به عنوان اعضای هیات مدیره باشند و آیا آقای نماینده از این موضوع بی اطلاع بوده است؟ پس از نماینده آبادان که مطمئنا باید آشنایی بیشتری با قوانین داشته باشد، انتظار می رود که با تحلیل درست از قضایا، موارد را مطرح کند تا چنین مسائلی به چالش های بزرگ تر برای تیم صنعت نفت آبادان تبدیل نشود.

 همچنین در حال حاضر بزرگترین مشکل تیم صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان عدم بودجه همسان با سایر تیم های رقیب به خصوص تیم های شرکتی با بودجه های چند صدمیلیاردی است و تا زمانی که این معضل رفع نشود، مشکل این دو تیم کماکان لاینحل باقی خواهد ماند و تعویض هیات مدیره تنها پاک کردن صورت مسئله است.

پس تا زمانی که موضوع ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه از سوی نمایندگان مجلس اصلاح نشود، وزارت نفت نمی تواند ریالی به این دو تیم پرهوادار کمک کند و انتقال مالکیت موسسه به شرکت پالایش نفت آبادان نیز با وجود قانون موجود تنها یک طنز خنده دار خواهد بود، چرا که پالایشگاه آبادان هم قادر نیست با وجود این قانون، ریالی برای این تیم در سرفصل های بودجه خود هزینه کند و باز هم این سوال مطرح است که نمایندگان آبادان با علم به وجود این قانون، اصلا به دنبال چه هستند؟

سوالات دیگری هم مطرح است؛ مگر سازمان منطقه آزاد اسپانسر تیم نفت آبادان نبود، پس چرا به صورت قطره چکانی پول پرداخت می شد و به نوعی به تعهدات خود پایبند نبود؟ مگر نه این که در شهرستان آبادان شرکت هایی همانند پتروشیمی آبادان، شرکت نفت ایرانول و شرکت قیر پاسارگاد حضور دارند که آن ها هم با توجه به مسئولیت های اجتماعی می توانند به تیم محبوب و پرهوادار صنعت نفت کمک مالی کنند، پس چرا حاضر به حمایت نشدند و آیا نمایندگانی که همیشه در دفتر وزرا هستند، نمی توانستند مسئولان مربوطه را برای کمک به تیم متقاعد کنند؟

به نظر می رسد عنوان کردن برخی موضوعات از سوی خدمتگزاران مردم، بیشتر شبیه داستان های تخیلی است تا واقعی. داستان هایی که با احساسات مردم بازی کرده و به نوعی توهین به شعور آن ها است. در روزهایی که مردم خوزستان و آبادان با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند، بلاتکلیفی تیم نفت که به نوعی تنها سرمایه و دارایی جوانان و مردم این شهر است، احساسات این مردم را جریحه دار کرده است، مردمی که با بردهای نفت، مشکلات خود را برای چند ساعتی به فراموشی می‌سپردند. 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.