• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

نبود بلیت هواپیما برای آخرین سفرهای تابستانی/ سردرگمی مسافران

  • 29 شهریور 1401 - 13:01
نبود بلیت هواپیما برای آخرین سفرهای تابستانی/ سردرگمی مسافران

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هفته اول مهر ماه آخرین فرصت تعطیلات تابستانی برای سفرهای خانوادگی است این فرصت با چند روز تعطیلی وسط هفته فراهم شده اما برای استفاده از این زمان، گردشگران داخلی با مشکل نبود سیستم حمل و نقل هوایی رو به رو شده‌اند.
همیشه متولیان سفر شعار می‌دهند؛ برنامه‌ریزی قبل از سفر به خصوص ایام تعطیلات انجام شود تا مسافر به مشکل برنخورد. اما این بار درحالیکه مردم پس از یک دوره بلند مدت درگیری با کرونا، ایام ماه رمضان و عزاداری‌های ماه محرم و صفر قصد مسافرت کرده‌اند، بلیت هواپیما پیدا نمی‌کنند این نبود بلیت در مسیرهای پرتردد و طولانی بیشتر مشهود است. با این وجود می‌توان گفت به سختی شاید هفته‌ای یک پرواز برای مسیرهای کوتاه بین شهرها بتوان پیدا کرد.

به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از اصفهان به شیراز با هواپیما برود، هیچ بلیتی پیدا نمی‌کند. مگر در روزهای یکشنبه آن هم با قیمت حدود ۷۰۰ هزار تومان با یک ایرلاین در یک ساعت مشخص.

اگر همیشه مسیر تهران _کیش پروازهای متعددی داشت حالا یا در روزهای پس از اربعین، پروازی پیدا نمی‌شود یا اگر باشد از یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان قیمت دارد. ضمن اینکه در روزهای قبل از تعطیلات نیز پروازی نیست و در پلتفرم‌های رزرو بلیت تکمیل ظرفیت قابل مشاهده است درحالی که اصلاً پروازی نبوده که ظرفیت آن تکمیل باشد!

زهرا مقدم مدیر فنی و تأمین یکی از پلتفرم‌های فروش بلیت آنلاین در مورد نبود بلیت در روزهای منتهی به پایان فصل تابستان به خبرنگار مهر گفت: بیشترین مشکل ما در حوزه کنسلی پروازهاست. کنسلی پروازها چند علت دارد. یا ایرلاین‌ها مسیرشان را باطل می‌کنند و یا هواپیما خراب می‌شود. برخی از ایرلاین‌ها تعداد کمی بلیت فروخته‌اند و ترجیح می‌دهند که مسیری را کنسل کرده و پرواز را به شهرهای پر متقاضی اختصاص دهند. ما نیز این موضوع را به اطلاع آژانس‌ها و مسافران می‌رسانیم.
وی افزود: برخی اوقات ایرلاین هواپیمای کوچک‌تری جایگزین می‌کند. بنابراین با تغییر تایپ پرواز مواجه می‌شویم. این موضوع در برخی از اوقات پای پرواز به اطلاع مسافر می‌رسد. اگر ایرلاین نتواند از هواپیماهای خود استفاده کند، هواپیمای ایرلاین دیگری را اجاره می‌کند. به این حالت FIM می‌گویند.
درگیری ما با مسافران بر سر این است که پرواز باطل شده اما مسافر به دنبال جایگزین است
مقدم تصریح کرد: ما اکنون در بازه اربعین قرار داریم. پروازها بیشتر به سمت عراق رفته است. به همین دلیل ایرلاین کمتری برای مسیرهای داخلی هست. گاهی می‌بینید ایرلاین‌ها پروازشان را از قبل فروخته‌اند. به عنوان مثال یکی از ایرلاین‌ها از اوایل شهریور پرواز مهرماه خود را فروخت. بعد اعلام کرد همزمان با ایام اربعین باید پروازها را به سمت نجف برگرداند. بنابراین همه بلیت‌هایش را باطل کرد و افراد زیادی با کنسلی بلیت مواجه شدند.
وی گفت: مگر ایرلاین‌ها چند هواپیما دارند که بیشتر آنها به سمت نجف و کربلا رفته است؟ برخی هم که هواپیماهایشان در داخل ایران پرواز دارد یا همه پر می‌شود و یا هواپیما خراب است. مسافران در فرودگاه پای پرواز می‌مانند. چون ایرلاین بیش از حد ظرفیت، بلیت فروخته است. ما با مشکل استرداد بلیت مواجه هستیم.
مدیر فنی و تأمین پلتفرم فروش بلیت آنلاین تأکید کرد: درگیری ما با مسافران بر سر این است که پرواز باطل شده اما مسافر به دنبال جایگزین است. حق هم دارد. قبل از سفر برنامه‌ریزی کرده تا به مراسمی برسد و یا هتل رزرو کرده است. زمانی که پروازش لغو می‌شود دچار مشکل شده و همه برنامه‌هایش به هم می‌ریزد. از طرفی ایرلاین پرواز جایگزین ندارد.
ایرلاین‌ها تنها خودشان را با یک اطلاع رسانی ساده توجیه می‌کنند. این در حالی است که طبق دستورالعمل‌ها، شیوه نامه و آئین نامه‌های حقوق مسافر، اگر هر ایرلاینی پروازش را باطل کرد، ضمن اینکه باید پول مسافر را به صورت کامل برگرداند، باید ۳۰ درصد مبلغ پرواز را نیز به صورت کوپن رایگان به مسافر در قالب تخفیف ارائه کند اما اکنون هیچ ایرلاینی این کار را انجام نمی‌دهد. مسافر هم از حقوق خود مطلع نیست و پیگیر آن نمی‌شود. اما مسافران کثیرالسفر و آگاه با مراجعه به بخش شکایات ایرلاین‌ها این تخفیف را برای سفرهای بعدی خود می‌گیرند.
مقدم با بیان اینکه در بازه ۲۰ تا ۳۰ شهریور ماه بیشتر هواپیماها به سمت عراق پرواز دارند گفت: در ایران مشکل ناوگان داریم تقاضا برای پرواز بیشتر از عرضه است.
انتظار برنامه‌ریزی برای فروش بلیت در بلند مدت را نداریم
رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز نبود سیستم حمل و نقل عمومی را تأیید کرده و گفته است: وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور در حدی نیست که بتواند برای ۶ ماه آینده برنامه‌ریزی کند. شرایط هر روز در حال تغییر است و ناوگان حمل و نقل صرفاً در بازه کوتاه مدت توان برنامه ریزی دارد. مثلاً اگر برای چند ماه آینده بلیط فروخته شود و هواپیما مشکل پیدا کند شرکت هواپیما دیگری ندارد که بخواهد آن را جایگزین کند.
او گفته که ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم برای ماه‌های آینده انتظار برنامه ریزی از ناوگان هوایی یا ریلی داشته باشیم. امروز برخی از شرکت‌های هواپیمایی ما سه الی چهار هواپیما در حال فعالیت هستند و ما نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار برنامه ریزی برای فروش بلیت در بلند مدت را داشته باشیم.
مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما در حوزه حمل و نقل با این حجم از مسافری که در کشور جا به جا می‌شود؛ به مشکل جدی برخورد کرده‌ایم. از طرفی بحث تطابق صندلی و تخت را داریم که به عنوان یکی از راهبردهای گردشگری در کشورهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی ما به اندازه‌ای که تخت اقامتی در شهرها ایجاد می‌کنیم باید به همان نسبت هم صندلی هواپیما و قطار و نظایر آن را داشته باشیم. به همین دلیل است که الان با این توازن مشکل داریم.
وی با بیان اینکه طرف با مشکلات حمل و نقلی مواجه هستیم گفت: در قطار هم این مشکل هست. لوکوموتیو کم داریم ولی به نسبت هواپیما مدیریت بهتری برای آن می‌شود به این لحاظ که در برخی از محورها چارترها برداشته می‌شود. بیشتر گلایه مسافران عدم تهیه بلیت هواپیماست که خیلی جدی مطرح است.
فاطمی بیان کرد: از آن طرف ما برخی از پروازهایمان به گفته مسئولان با مشکلاتی مواجه شدند مثل اینکه برخی هواپیماها از رده خارج شدند. حتی نبود هواپیما در سفرهای خارجی هم مشهود است و الان در پروازهای عراق هم مشکل داریم یا پیدا نمی‌شود اگر بلیتی بود با چه قیمتی به دست مسافر می‌رسد؟ الان یکی از بزرگترین معضلات ما حمل و نقل است. این موضوعات را در جلسات ستاد سفر مطرح می‌کنیم در جلسه گذشته نیز درباره تأمین پرواز صحبت شد. ولی ایرلاین‌ها هم مشکل داخلی خود را دارند از آن طرف ما که امکان تأمین هواپیما را نداریم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29213

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.