• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

نبض ناموزون فولاد/ تولید افزایش و صادرات کاهش یافت

  • 07 دی 1401 - 12:11
نبض ناموزون فولاد/ تولید افزایش و صادرات کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در هشت ماه نخست سال جاری، ۸ میلیون و ۶۵۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع تولید شده که نسبت به ۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تن تولیدی طی هشت ماهه نخست ۱۴۰۰، رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.
در بخش صادرات این محصول نیز شاهد افزایش صادرات بودیم به گونه‌ای که در هشت ماه امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. البته صادرات در بخش‌های تیرآهن و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع به ترتیب افت ۵ درصدی و ۱۰ درصدی داشته است.
میزان تولید اقلام فولادی در ۸ ماه نخست ۱۴۰۱

همچنین در این بازه زمانی ۶ میلیون و ۸۶ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است؛ با این حال در بخش صادرات این محصول (۲۶۵ هزار تن) شاهد کاهش ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.
در مجموع ۱۴ میلیون و ۷۴۴ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که در مجموع ۱۴ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین در مجموع صادرات کل محصولات فولادی با ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تن افت ۲ درصدی مواجه بوده است.
واردات و صادرات اقلام فولادی در ۸ ماه نخست ۱۴۰۱

همچنین در بخش مربوط به شمش فولاد (فولاد میانی شامل اسلب و بیلت و بلوم) نیز شاهد تولید ۲۱ میلیون و ۱۳۶ هزار تن محصول بوده‌ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۴ درصدی یافته است. همچنین ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تن از این محصول صادر شده که بیانگر کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است. سهم عمده این کاهش برای اسلب است که در این مدت افت ۳۱ درصدی در صادرات داشته است.
در هشت ماه نخست امسال ۲۴ میلیون و ۱۵۷ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. البته در بخش صادرات این محصول (۵۴۳ هزار تن) شاهد افت ۳۴ درصدی بوده‌ایم.
به گزارش مهر، به اعتقاد فعالان صنعت فولاد از جمله دلایل کاهش صادرات فولاد می‌توان به وضعیت بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیا، اعمال عوارض صادراتی روی محصولات فولادی در ابتدای سال و دامپینگ روسیه که منجر به کاهش سهم ایران در بازارهای هدف شد، اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=36473

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.