• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

میان صخره‌ها می‌خواهد زندگی کودکان زاگرس را نشان داد

  • 19 مهر 1400 - 21:37
میان صخره‌ها می‌خواهد زندگی کودکان زاگرس را نشان داد

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه نشست خبری فیلم میان صخره‌ها در جریان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سینمای ساحل اصفهان برگزار شد. در این نشست مختار عبدالهی، کارگردان فیلم میان صخره‌ها اظهار داشت: ایده اولیه کار از یک مستند که دو سال پیش طراحی کردیم، آغاز شد. در این مستند قرار بود در بین کوه‌های زاگرس در استان جهارمحال ووبخایاری ساخته شود، در روند ساخت آن مستند با پسر بچه‌ای بهونام ابراهیم آشنا شدم که بسیار بزرگ‌تر از سن خودش بود.

وی افزود: ان پسر ابراهیم نام داشت و در ابتدا قرار بود فیلم را با یک شخصیت پیش ببرم، اما به دلیل اینکه مخاطبان کودک فیلم از دست می‌رفت، این فیلم را با چمد شخصیت پیش بردم.

عبدالهی درباره چگونگی تهیه سرمایه برای این فیلم، تصریح کرد: طرح ابتدایی کار ره به مرکز گسترش دادم و آنجا پذیرش شد و کمک مالی نیمی از کار از مرکز آمد.

شخصیت‌های داستان در این فیلم به بلوغ رسیدند

کارگردان فیلم میان صخره‌ها درباره انتخاب بازیگر توضیح داد: کل استان چهارمحال و بختیاری فراخوانی صادر شد و از حدود ۵۰۰ نفر دو بازیگر نهایی فیلم انتخاب شدند. تمام بازیگران نابازیگر بودند و تمرین‌های مختلفی با بازیگران داشتیم. فیلم برداری این کار حدود ۴۰ روز به طول انجامید. مشکلات بسیاری در ساخت داشتیم و همین اتفاق روند کار طولانی شد.

وی درباره استفاده از عنصر رادیو در فیلم و جایگاه موسیقی در فیلم، گفت: رسانه‌ای که در فیلم داریم، هیچ چیز آن در دست ما نیست، هر وقت دلش بخواهد می‌زد و می‌خواند. از طرفی با دو کارکتر سخت است که ۹۰ دقیقه مخاطب را نگه داریم و با استفاده از رادیو یک شخصیت دیگه برای پیش‌برد اثر داشتیم.

عبدالهی با اشاره به شکل گرفتن شخصیت در این فیلم، خاطرنشان کرد: پسر بچه این فیلم در ابتدا یک شخصیت تندخو بود، این شخصیت به مرور او به بلوغ می‌رسد. در دختر نیز این اتفاق رخ می‌دهد و شخصیت‌ها بزرگ می‌شوند.

وی با بیان اینکه “مخاطب امروزی که مدام سرش داخل گوشی است، این فیلم را می‌بیند” توضیح داد: مخاطبان کودک و نوجوان به دلیل ناآشنایی با شرایط عشایر که در فیلم می‌بینند، این فیلم برایشان جذاب است. رسالت سینما هم همین است که ناشناس‌ها را نشان دهد.

دوست داشتم این فیلم به مستند نزدیک باشد

این کارگردان درباره شانس اکران اثر خود توضیح داد: سیاست‌گذاری در اکران طوری است که آثار سینمای کودک شانس اکران خوبی ندارند. فیلمی که در سال گذشته هفت پروانه زرین گرفت، در سال گذشته تنها در چند سالن محدود اکران شد. توجهی که در گذشته بهدسینمای کودک می‌شد، امروز رخ نمی‌دهد و کودک امروز ترجیح می‌دهد فیلم‌های هالیوود را دنبال کند. زمانی که از این ژانر حمایت نمی‌شود، سرمایه‌گذاری هم صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که مخاطب فیلم کیست، تاکید کرد: مخاطب این فیلم دو گروه کودک و نوجوان است، سخت‌کوشی دو شخصیت اصلی و هم‌زیستی آن‌ها با طبیعت از جمله آموزش‌هایی است که به مخاطبان کودک فیلم منتقل می‌شود.

عبدالهی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره حرکت دوربین و دلیل نزدیکی این اثر به سینمای مستند، گفت: دوست داشتم این فیلم به مستند نزدیک باشد. دوربین به این دلیل روی دست است که در لوکیشن نمی‌شد شکل دیگری فیلم‌برداری کرد. شرایط جغرافیایی فیلم‌برداری دشوار بود، اما خودمان نیز تصمیم داشتیم که کار را به مستند نزدیک کنیم.

المان‌هایی از موسیقی بختیاری در این اثر ساخته شد

کارنگ کرباسی، آهنگ ساز فیلم میان صخره‌ها درباره موسیقی این فیلم گفت: کارگردان اثر نیاز به یک موسیقی مدرن داشت، اما وقتی به پیش رفتیم المان‌هایی از موسیقی کهن بختیاری در کار استفاده شد. در نهایت با سبک پست‌مدرن برای هر شخصیت یک صداگذاری خاصی انجام شد.

وی افزود: موسیقی در بطن فیلم قرار گرفته و از نتیجه راضی هستیم.

در حین فیلم‌برداری حادثه‌های مختلفی رخ داد

آندیا یحیی‌پور، بازیگر فیلم میان صخره‌ها نیز در این نشست گفت: در ابتدا کار به دلیل اینکه مادر و پدرم را نمی‌دیدم سخت بود، اما در روزهای آخر فیلم‌برداری به خاطر اینکه می‌خواستم از گروه جدا بشم، گریه کردم و بسیار ناراحت بودم.

رضا آل‌احمد، دستیار اول فیلم میان صخره‌ها درباره روند ساخت فیلم، اظهار داشت: روزی که خواستیم کار را آغاز کنیم، تصور نمی‌کردم کار انقدر شرایط سختی داشته باشد. بازیگران بسیار بازیگوش بودند و شرایط کار سخت بود. در شب‌هایی که فیلم‌برداری داشتیم، سه حادثه بسیار بد داشتیم و برای چند تن از عوامل حوادث جدی رخ داد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=8608

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.