• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

میانگین مصرف بنزین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

  • 14 فروردین 1401 - 12:43
میانگین مصرف بنزین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از دغدغه‌هایی که برای ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ وجود داشت تأمین سوخت کشور بود. اوایل اسفند شرکت ملی پخش در گزارشی پیش‌بینی کرد با ایمنی ایجاد شده در کشور ناشی از واکسیناسیون، مصرف بنزین مجدداً افزایش پیدا خواهد کرد و تا یک ماه دیگر به ۱۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید. پیش بینی که زودتر و پیش از آغاز تعطیلات نوروز محقق شد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز ماه گذشته گفت: پیش‌بینی ما مصرف میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور است که ذخیره‌سازی لازم به این منظور انجام شده است.

البته سالاری تأکید کرد برنامه‌ای برای واردات بنزین کشور وجود ندارد و با برنامه‌های جایگزینی CNG به جای بنزین و نوسازی ناوگان می‌توان با استفاده از ذخایر داخلی بنزین را تأمین کرد.

با این وجود طبق آمار میانگین مصرف بنزین از این پیش‌بینی هم فراتر رفت در بازه ۱۷ روزه تعطیلات به طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد. در حالی که در دو ماه گذشته میانگین مصرف بنزین تنها ۹۰ میلیون لیتر بوده است.

میانگین مصرف بنزین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت

این در حالی است که طبق اعلام شرکت ملی پخش در ماه‌های گذشته، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور بین ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر است و روند فعلی مصرف بنزین نه تنها کشور را از درآمد ارزی ۳ میلیارد دلاری محروم می‌کند، بلکه به زودی کشور را به وارد کننده بنزین تبدیل می‌کندو

کما اینکه طبق آمار یازده ماهه گمرک، صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۰، حدود ۱.۹ میلیون تن، معادل ۷۱۵ میلیون دلار بوده است. یعنی صادرات بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که در پی افزایش قیمت نفت و حامل‌های انرژی در دنیا، بهترین فرصت برای ورود به بازارهای بین‌المللی برای کشور فراهم است.

البته وزارت نفت نیز به منظور افزایش تولید بنزین طرح‌های مختلفی از جمله پتروپالایشگاه‌های بخش خصوصی به مجموع ظرفیت یک میلیون و دویست هزار بشکه، پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید قاسم سلیمانی توسط وزارت نفت و طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان را در برنامه دارد و باید دید آیا این طرح‌ها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نیاز مصرف داخل و صادرات کشور را تأمین کند یا خیر.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.