• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

موریسون: «مودی» و «یوشی» هم موافق «آکوس» هستند

  • 02 مهر 1400 - 13:37
موریسون: «مودی» و «یوشی» هم موافق «آکوس» هستند

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا امروز جمعه پس از دیدار با «نارندرا مودی» همتای هندی خود، در جمع خبرنگاران گفت که پیمان تسلیحاتی اخیر بین کانبرا، لندن و واشنگتن موسوم به «آکوس» AUKUS کاملاً مکمل پیمان «گفتگوی امنیتی چهار جانبه» بین چهار کشور آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن است.

موریسون در همین رابطه مدعی شد: او (نارندرا مودی) مطمئناً مانند یوشی سوگا («یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن) که هفته گذشته با او صحبت کردم و فردا صبح وی را خواهم دید، چنین نظری دارد. شرکای چهارگانه نیاز به مشارکت مثبت در ثبات منطقه را درک می کنند و پیمان آکوس AUKUS کلا در مورد چنین مشارکتی است.

وی در ادامه افزود: همه از ثبات در منطقه ایندوپاسیفیک سود می برند، می خواهد چین باشد، ژاپن، استرالیا، اندونزی یا مالزی. همه ما از ایندوپاسیفیک با ثبات سود می بریم.

اولین نشست حضوری رهبران پیمان چهارجانبه قرار است در ۲۴ سپتامبر در کاخ سفید برگزار شود. پکن پیمان چهارگانه موسوم به «کوآد» را «ناتوی آسیایی» توصیف کرده است.

پیشتر و در همین رابطه «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه نیز اتحاد تسلیحاتی اخیر بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس را به عنوان یک بلوک نظامی دیگر برضد روسیه و چین توصیف و همچنین تاکید کرده بود که این «اقدام مخاطره آمیز» کل ساختار امنیتی آسیا را در معرض خطر قرار می دهد.

پاتروشف نیز اتحاد چهارگانه (QUAD) شامل آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن را به عنوان «نمونه اولیه ناتوی آسیایی» توصیف کرده و ادامه داده بود: واشنگتن سعی خواهد کرد که عمدتاً به منظور دنبال کردن سیاست های ضد چین و روسیه، سایر کشورها را در این سازمان شرکت دهد.

پکن پیشتر از واشنگتن در پی اعلام مشارکت در پیمان تسلیحاتی آکوس و به دلیل تحریک مسابقه تسلیحاتی در منطقه ایندوپاسیفیک به شدت انتقاد کرده بود. مطابق این پیمان، استرالیا قرارداد ساخت زیردریایی توسط فرانسه را لغو کرد و قرار است حداقل هشت زیردریایی پیشرفته اتمی را از آمریکا و انگلیس خریداری کند.

فرانسه از این اقدام استرالیا به «خنجر خوردن از پشت» یاد کرد و سفرایش را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=6669

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.