• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان آغاز شد

  • 17 مهر 1400 - 21:29
مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان آغاز شد

محمدجواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هر ساله با سرد شدن هوا در نیم‌کره شمالی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: استان خوزستان با داشتن تالاب‌های بزرگی مثل تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ هر ساله میزبان هزاران قطعه از انواع پرندگان جهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر است.

اشرفی با بیان اینکه پرندگان مهاجر رودخانه‌های دائمی بزرگ شامل رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و مارون را برای سپری کردن زمستان انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: این پرندگان هر ساله از اوایل مهرماه مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و تا آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود: قبل از مهاجرت، پرنده‌های آبزی و کنار آبزی پرندگان شکاری مثل بازها، بالابان، شاهین، بحری و در نیمه دوم شهریور تا اوایل مهرماه به مناطق جلگه‌ای و ساحلی استان وارد می‌شوند؛ همچنین پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل مرغابی سانان، پلیکان‌ها، فلامینگوها و نظایر آنها مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ضمن اینکه گونه‌هایی نظیر اردک سرسفید، اردک تاجدار، اردک بلوطی و اردک‌های ماهی‌خوار یا میگوس‌ها که جزو گونه‌های در خطر انقراض و کمیاب هستند که در تالاب بین‌المللی هورالعظیم مستقر می‌شوند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=8445

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.