• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مقدار کم اُمگا ۳ عامل قوی پیش بینی کننده مرگ زودهنگام است

  • 05 مرداد 1400 - 14:58
مقدار کم اُمگا ۳ عامل قوی پیش بینی کننده مرگ زودهنگام است

به گزارش مهر به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری قلبی عروقی هنوز هم دلیل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است و می‌توان با تغییر فاکتورهای رفتاری مانند رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی و استفاده از دخانیات و الکل، خطر را کاهش داد.

از اینرو محققان معتقدند نشانگرهای زیستی که گزینه‌های سبک زندگی را ادغام می‌کنند ممکن است به شناسایی افراد در معرض خطر کمک کرده و برای ارزیابی رویکردهای درمانی، جلوگیری از عوارض و تأخیر در مرگ مفید باشند.

در میان نشانگرهای زیستی مبتنی بر رژیم غذایی، اسیدهای چرب هستند که آشکارا با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر علتی همراه هستند. این اسیدهای چرب شامل اُمگا ۳، EPA و DHA است که به طور معمول در ماهی‌هایی مانند قزل آلا و شاه ماهی یافت می‌شوند. همچنین مکمل‌هایی امگا ۳ مانند مکمل روغن ماهی و روغن جلبک هم در دسترس هستند.

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ که شامل ۲۵۰۰ شرکت کننده بود که به مدت میانگین ۷.۳ سال تحت نظر بودند مشخص شد مبنای میزان EPA + DHA که شاخص اُمگا ۳ تلقی می‌شود، ارتباط قابل توجهی با خطر مرگ به هر دلیلی دارد.

در حقیقت، افرادی که بالاترین شاخص اُمگا ۳ را داشتند در مقایسه با افرادی که پایین‌ترین شاخص اُمگا ۳ داشتند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام بودند.

شاخص اُمگا ۳، اندازه گیری میزان EPA و DHA در غشاهای گلبول قرمز است که نشانگر وضعیت اُمگا ۳ است. شاخص اُمگا ۳ مطلوب، ۸٪ یا بالاتر، شاخص اُمگا ۳ متوسط بین ۴٪ تا ۸٪ و شاخص اُمگا ۳ پایین ۴٪ و کمتر است. شاخص اُمگا ۳ زیر ۴ درصد خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

«مایکل مک برنی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «جالب است بدانید که در ژاپن، که میانگین شاخص اُمگا ۳ بیش از ۸٪ است، طول عمر تخمین زده شده حدود ۵ سال بیشتر از ایالات متحده است که میانگین شاخص اُمگا ۳ آن حدود ۵ درصد است. از اینرو، عملاً مواد غذایی که شاخص اُمگا ۳ را تغییر می‌دهند ممکن است به افزایش طول عمر کمک کنند.»

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.