• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مقایسه ترفند جالب رئال مادرید و آشفتگی مالی در فوتبال ایران

  • 20 مرداد 1400 - 2:48
مقایسه ترفند جالب رئال مادرید و آشفتگی مالی در فوتبال ایران

به گزارش ایسنا، وقتی از فوتبال روز دنیا و مقایسه آن با فوتبال سنتی و به ظاهر حرفه‌ای ایران سخن می‌گویم، تفاوت‌ها از زمین تا آسمان است. این اختلاف بیش از اینکه در حوزه مسائل فنی و فوتبال، بیشتر به تفاوت‌ها در نحوه مدیریت مربوط می‌شود که در نقاط مختلف جهان، حتی در کشورهای عربی هم به لطف حضور کارشناسان خارجی، سروشکل سازمان یافته‌تری به خود گرفته است. حتی گاهی عملکردهای مدیریتی به ظاهر کم اهمیت است که تفاوت‌ها را رقم می‌زند و موجب توسعه بیش از پیش دنیا از ساختار فرسوده و کهنه فوتبال ایران می‌شود.

باشگاه رئال مادرید به عنوان یکی از بزرگترین و پرافتخارترین تیم‌های اروپا که در حوزه مسائل مدیریتی عملکرد خیره‌کننده‌ای در دوران کرونا سپری کرد، این روزها خبر از توافق جدیدی داده است که می‌توان تلنگری برای باشگاه‌های سنتی ایران باشد. رئال که در دوران پادندمی و با وجود کسری بسیار زیاد در حوزه در آمدزایی، پروژه عظیم ساخت‌ساز ورزشگاه سنتایگو برنابئو را متوقف نکرده و حتی به دنبال خریدهای کلان در تابستان امسال است، برای اداره بهتر مسائل مالی خود، از یک ترفند جالب استفاده کرده است.

این باشگاه امروز اعلام کرد که از این پس بانک اونیکاخا، خدمات مالی رئال مادرید را مدیریت خواهد کرد و اسپانسر مالی جدید رئال خواهد بود. البته این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و آن‌ها سال‌هاست که برای مدیریت بهتر و پیش‌بینی درآمدها و مخارج خود و جلوگیری از هرگونه بدهی و از طرفی افزایش درآمدها با استفاده از مساله اسپانسری، از این قبیل خدمات بانکی استفاده می‌کنند. در واقع به موجب این قرارداد، باشگاه اسپانیایی ضمن مدیریت منابع مالی خود، به پشتوانه تبلیغ برای این بانک، مبلغی را هم به عنوان درآمد دریافت خواهد کرد.

این ترفند ساده برای انجام یکی از مهم‌ترین امور مالی باشگاه‌ها که سال‌هاست در ایران دردسرآفرین شده، با یک درآمدزایی جالب هم در رئال مادرید همراه شده است. مطمئنا در ایران هم بانک‌های زیادی به علت داشتن خدمات تخصصی در این زمینه، می‌توانند باشگاه‌های بزرگ ایران از جمله استقلال و پرسپولیس را که هیچ‌گاه صورت‌های مالی واضح و روشنی نداشتند، بهره مند سازند و از طرفی به واسطه دیده شدن در این زمینه، مبلغی را هم به عنوان اسپانسر به این دو باشگاه یا سایر باشگاه‌ها مانند تراکتور، سپاهان یا فولاد ارائه دهند.

مشکل کنونی استقلال و پرسپولیس در روشن نبودن صورت‌های مالی در حالی است که در چند وقت اخیر و در پروسه واگذاری این دو باشگاه از طریق بازار بورس، مشکلات زیادی در زمینه شفاف نبودن صورت‌های مالی وجود داشت.

این تنها یک مثال کوچک و به ظاهر کم اهمیت است از آنچه در فوتبال روز دنیا می‌گذرد و در ایران به خاطر کم اطلاع بودن مدیران از شیوه‌های مدیریتی و درآمدزایی، مغفول مانده است. اگر چه فدراسیون فوتبال وعده داده در آینده نزدیک با حضور کارشناسان خارجی در حوزه مدیریتی و برگزاری دوره‌هایی، اقدام به افزایش اطلاعات مدیران باشگاه‌ها کند ولی آیا کسانی که به عنوان مدیران تیم‌ها انتخاب می‌شوند، نباید زمینه ابتدایی برای اداره این تیم‌های بزرگ و لیگ برتری را داشته باشند؟ اصلا در این سال‌ها مدیری وجود داشته که اقدامی ماندگار برای پیشرفت تیم‌های ریشه‌دار انجام دهد؟

برای کاهش اختلاف بیش از حد میان فوتبال ایران و جلوگیری از ورشکستگی مالی و همینطور عقب نیفتادن از کشورهای عربی که چندین سال است به وضوح دیده می‌شود، اطلاع از روش‌های مدیریتی برای سروسامان دادن به وضعیت فنی، مالی، حقوقی و … باشگاه‌ها الزامی است اما هر سال روی این مشکلات، سرپوش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1857

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.