• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

معضل اصلی کشتی شیوه آموزش مربیان باشگاهی است

  • 22 تیر 1401 - 12:45
معضل اصلی کشتی شیوه آموزش مربیان باشگاهی است

به گزارش خبرگزاری مهر، کلاس یکسان سازی آموزش مربیان استان‌های تهران و قم صبح امروز با حضور علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و حسن یوسفی افشار مشاور عالی رئیس فدراسیون در امور فنی و به منظور یکسان سازی تمرینات مربیان در سالن دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان رودهن برگزاری شد.

علیرضا دبیر در ابتدای این کلاس با اشاره به اینکه روش یاد دادن فنون مهم است، گفت: ما در این کلاس‌ها به دنبال آموزش فن نیستیم، بلکه روش آنالیز و یادگیری فنون را آموزش می‌دهیم. ۸۰ تا ۹۰ درصد معضل کشتی ایران مربوط به مربیان باشگاهی و شیوه آموزش آنهاست و ما به دنبال اصلاح این روش هستیم. اگر تحولی بخواهد در کشتی صورت بگیرد باید از پایه باشد.

رئیس فدراسیون کشتی اظهار داشت: از وقتی خانه‌های کشتی احداث شد، باشگاه‌های کشتی را در سطح محلات تعطیل کردند و کشتی از این مسئله ضربه خورد و سبب شد تا جمعیت کشتی گیران رو به کاهش برود. باشگاهی که ۵ تا ۶ سانس در روز کشتی گیر آموزش می‌دید، به یک سانس در روز رسید.

وی افزود: سال ۹۸ که فدراسیون کشتی را تحویل گرفتم، جمعیت کشتی گیر بیمه شده به همراه پیشکسوتان که کارت کشتی داشتند، تنها ۳۰ هزار نفر بود و با تلاش‌هایی که شده است امروز این جمعیت را به ۲۵۰ هزار نفر رسانده‌ایم. البته این جمعیت هم کم است و باید افزایش پیدا کند. به همین خاطر در تمام سفرهای استانی از دستگاه‌های مختلف، از سپاه گرفته تا بخش‌های دیگر می‌خواهم که سالن و باشگاه در اختیار ما بگذارند تا باشگاه‌ها زیاد شود و این باعث می‌شود مربیان کشتی هم زیاد شوند.

رئیس فدراسیون کشتی خطاب به مربیان حاضر در کلاس یکسان سازی تمرینات مربیان کشتی آزاد و فرنگی گفت: شما آن سمت کار هستید و من این سمت کار، کار اصلی با شما مربیان است و اتفاق اصلی روی تشک می‌افتد که کشتی گیر نتیجه بگیرد. من این سمت کار من در دفاع از حق کشتی و بالا بردن جایگاه آن تلاش می‌کنم و آن سمت دیگر زحمت اصلی با شماست.

دبیر با اشاره به اینکه آدم‌های سالم و با خدا کشتی را بالا می‌برند، افزود: مربیانی مانند اکبر فلاح، دودانگه و خیلی از مربیان دیگر وقتی با تمام اعتباری که دارند، در باشگاه می‌ایستند و تمرین می‌دهند، این با ارزش است. نقدهایی هم به من ممکن است داشته باشند اما وقتی این مربیان همچنان پای کار باشگاه‌ها هستند، مهم است.

دبیر با اشاره به شاخص‌های سنجیدن کار یک مربی، خاطر نشان کرد: شاخص کار کردن و تأثیرگذاری یک مربی، تعداد ملی پوشی است که تحویل می‌دهد، ۸۰، ۹۰ درصد این شاخص به معرفی ملی پوشان بزرگسال و ۲۰ درصد هم به تیم جوانان اختصاص دارد. وضعیت الان کشتی تهران در تیم‌های ملی قابل قبول نیست و قابل مقایسه با دهه ۶۰ و ۷۰ نیست و باید یک تحول صورت بگیرد.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه کشتی در حال رفتن از شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک و روستاها است، تاکید کرد: قطعاً شهر ۹ میلیونی تهران نسبت به یک شهر کوچک‌تر، ظرفیت و پتانسیل بالاتری برای کشف استعداد و پرورش کشتی گیر دارد. یک بار درباره روند نزولی کشتی مازندران صحبت کردم و هجمه زیادی به راه افتاد اما الان می‌توانید ببینید که مازندران در رده نونهالان که خط شروع تربیت کشتی گیر است، کجا قرار گرفته است.

دبیر در ادامه با اشاره به فاصله گرفتن کشتی تهران از جایگاه اصلی خود اظهار داشت: وقتی رئیس هیأت تهران را برداشتم، به من تهمت زدند اما من از حق کشتی دفاع می‌کنم. در همین خصوص برنامه‌هایی برای احیای کشتی تهران در حال اجرا شدن است و در یکی از موارد سالن کشتی هفتم تیر که شناسنامه کشتی تهران است و بزرگانی از جهان پهلوان تختی تا حسن یزدانی در آن کشتی گرفته‌اند، در حال بازسازی است و با تعمیراتی که صورت می‌گیرد، یک سالن در کلاس جهانی خواهد بود.

وی در پایان افزود: با مغازه‌هایی که در کنار این سالن احداث می‌شود، هیأت تهران با درآمدی که از این مغازه‌ها می‌تواند داشته باشد دیگر به بودجه جاهای دیگر احتیاج ندارد و می‌تواند خودکفا شود. همچنین با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، قرار است مالکیت سالن کشتی هفتم تیر به صورت مادام العمر به هیأت تهران منتقل شود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=25615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.