• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

معاون وزیر ورزش: المپیکی شدن زنان موفقیت بزرگی است اما باید مدال بگیریم

  • 05 مرداد 1400 - 14:58
معاون وزیر ورزش: المپیکی شدن زنان موفقیت بزرگی است اما باید مدال بگیریم

مهین فرهادی‌زاد در گفت‌وگو با ایسنا به حضور زنان ایرانی در المپیک توکیو اشاره و بیان کرد: زنان بعد از پیروزی انقلاب با یک فاصله زمانی که کم هم نبوده به میدان قهرمانی وارد شدند، از آن زمان تا الان با سرعت بسیار زیادی توانسته‌اند به صحنه‌هایی چون المپیک برسند.  ما سه دوره در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ با وایلدکارت حضور پیدا کردیم اما از آن به بعد ورزشکاران توانسته‌ اند با کسب سهمیه به المپیک برسند.

او افزود: زنان ورزشکار نشان داده‌اند از ظرفیتی که فدراسیون‌های ورزشی برای حضورشان در صحنه‌های قهرمانی ایجاد کرده‌اند، کمال استفاده را برده‌اند.  همین کسب سهمیه یک موفقیت بسیار بزرگ است اما باید به فکر روی سکو رفتن دختران هم باشیم که امیدوارم به زودی این شرایط مهیا شود و دختران عزیزمان بتوانند با تمام توان روی سکو بروند.

فرهادی‌زاد در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید کاروان ایران در این دوره بتواند نتیجه مورد انتظار وزارت ورزش را بگیرد؟ گفت: چرا که نه، البته یادمان نرود دنیا ویروس کرونا را تجربه کرد که معیارها را کمی بهم زد، در نتیجه شاید نتوانیم دقیقا بگوییم که نسبت به گذشته در چه وضعیتی قرار می‌گیریم اما فدراسیون‌های مختلف، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در همین شرایط کرونا تدارکات مختلف را برای ورزشکاران مهیا کرده‌اند و آنها هم جواب می‌دهند.

او در مورد تعداد سهمیه‌های زنان ایران در المپیک توکیو گفت: رشته‌هایی که دختران ما در این دوره کسب سهمیه کرده‌اند،  بسیار متنوع شده است. در تیراندازی، تکواندو، کاراته، قایقرانی، دوومیدانی و بدمینتون سهمیه داریم یعنی در ۶ رشته سهمیه کسب کرده‌ایم که این تعدد رشته‌ها به نوعی تلاش فدراسیون‌ها برای حضور در المپیک است، یعنی تلاش بیشتری کرده‌اند و به سطح بالاتری آمده‌اند.

معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون ها تعادلی در زمینه رسیدگی به زنان و مردان ایجاد کرده اند؟ گفت: نگاه روسای فدراسیون‌ها به این سمت و سو  رفته است. از طرفی باتوجه به باورها، اعتقادات، شرایط و ملاحظات فرهنگی کشور از ابتدای انقلاب تنها عرصه‌ای که بیشترین فضا را برای حضور زنان ایجاد کرده، ورزش بوده است چون با توجه به ملاحظات فرهنگی‌مان ورزش زنان باید به دست زنان اداره شود به همین دلیل امروز ۱۲۰ هزار مربی زن داریم که اداره کننده ورزش زنان هستند، ۸۰ هزار داور داریم که مسابقاتشان را قضاوت می‌کنند و همچنین شاهد مدیریت زنان در بخش‌های مختلف هستیم.

فرهادی‌زاد افزود: دنیا و IOC به سمت و سوی نگاه هماهنگ و متعادل بین زنان و مردان از نظر تعداد رویدادها، همچنین حضور در رویدادهای مختلف و سایر مولفه‌ها رفته‌اند. ما در بسیاری از شاخص‌های IOC با توجه به ملاحظات فرهنگی این فضای متعادل را داریم اما باید در بخش‌های دیگری که تا حدودی کم گذاشته‌ایم هم به این سمت برویم. خوشبختانه این فضا در فدراسیون‌ها به وجود آمده و تلاش آنها در راستای متعادل سازی برنامه زنان و مردان است.

ورزش بانوان

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=99

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.