• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مسکو سوئیفت را کنار می‌گذارد/ دلار و یورو ارزهای «سمی» هستند

  • 29 مرداد 1401 - 13:11
مسکو سوئیفت را کنار می‌گذارد/ دلار و یورو ارزهای «سمی» هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو در حال ایجاد سازوکاری جایگزین برای شبکه بین‌المللی بین بانکی (سوئیفت) است، انتقال تدریجی از این شبکه را برای روسیه الزامی خواند.
پانکین دراین‌باره گفت: ما در حال انتقال تدریجی از سوئیفت به سازوکاری برای تبادل داده‌های مالی هستیم که در برابر فشارهای خارجی مصونیت دارد.
وی افزود: در این راستا، بانک روسیه با جدیت در حال توسعه سامانه «تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است. در فضایی که بانک‌های روسیه و مشتریان‌شان برای پرداخت‌های بین‌المللی معمولی، به طور مداوم با مشکل روبرو هستند، این تصمیم الزامی اما کاملاً طبیعی است.
پانکین ادامه داد: در عین حال، اطمینان داریم که نه تنها روسیه بلکه سایر کشورهای عمل‌گرا که البته تعدادشان هم زیاد است، به ظهور یک ساختار پرداخت بین‌المللی کاملاً مستقل از زیرساخت‌های متغیر کشورهای غربی، تمایل دارند.
وی در توضیح ساختار فعلی بانکداری بین‌المللی، به تغییر در تقسیم‌بندی قدرت در جهان و حرکت از یک جهان تک قطبی با محوریت آمریکا به جهانی چند قطبی، اشاره کرد و افزود: نظام مالی فعلی که توسط آمریکا بنیان‌گذاری شده، در شرایط کنونی کارایی ندارد و تنها به ابزاری واشنگتن برای اعمال فشار و دستیابی به اهداف سیاسی آن تبدیل شده است.
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به فرآیند جایگزینی ارز مورد استفاده مسکو در روابط اقتصادی با شرکای تجاری این کشور، گفت: روسیه در روابط تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خود، دلار و یورو را کنار می‌گذارد زیرا این ارزها «سمی» هستند. اینکه قراردادهایی با ارز قابل قبول و در درجه نخست پول‌های ملی، منعقد شوند، یک ضرورت است.
وی تاکید کرد: در مواجهه با فشارهای فزاینده ناشی از سیاست‌های جغرافیایی غرب، پرهیز از کاربرد ارزهای سمی همچون دلار آمریکا و یورو، تنها راه برای تضمین تجارت پایدار بین مسکو و شرکای آن است. کاملاً محرز است که غرب در شرایط کنونی به ادامه سوءاستفاده از جایگاه مرفه و مصون خود تمایل دارد. بسیار دلگرم‌کننده است که می‌بینیم بسیاری از کشورها با دیدن تحریم‌های غیرعادی و غیرقانونی علیه مسکو، به فکر این افتاده‌اند که فعالیت اقتصادی خارجی خود را «دلارزدایی» و از این طریق حاکمیت خود را تضمین کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27952

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.