• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مسئولان جوجیتسوبسته عمل می‌کنند/این رشته نیازبه توسعه وآموزش دارد

  • 03 مهر 1400 - 14:05
مسئولان جوجیتسوبسته عمل می‌کنند/این رشته نیازبه توسعه وآموزش دارد

به گزارش مهر، محسن حمیدی فعالیت خود در رشته‌های رزمی را با جودو آغاز کرده و پس از آن چهار سال عضویت در تیم ملی این رشته، با جوجیتسو کار حرفه‌ای خود را ادامه داد. از سال ۲۰۱۰ وارد تیم ملی شد و مدال‌های متعددی از جمله نقره و برنز جهان، طلا، نقره و برنز آسیا، نقره المپیک هنرهای رزمی، نقره و برنز بازی‌های جهانی و برنز غرب آسیا را در کنار چندین مدال رنگارنگ تورنمنت‌های معتبر جهان کسب کرده است.

وی در گفتگو با مهر به نتایج مسابقات قهرمانی آسیا در امارات اشاره کرد و گفت: قرار بود برای تشکیل تیم ملی رقابتهای انتخابی برگزار شود که پس از برگزاری رقابت قهرمانی کشور در سال ۱۳۹۹، در نهایت نفرات اعزامی به امارات سلیقه‌ای انتخاب شدند، اما موضوع اصلی ما افت کمی و کیفی جوجیتسو طی چند سال اخیر است.

حمیدی با طرح این سوال که چرا تیمی با سابقه قهرمانی و نایب قهرمان آسیا به همراه کسب مدال‌های متعدد طلا و نقره، به این نتیجه ضعیف دست یافته است؟ ادامه داد: چرا باید کشورهایی که سابقه‌ای در جوجیتسو نداشته اند بالاتر از ایران قرار بگیرند؟ کسب چهار مدال در سه استایل به هیچ عنوان قابل قبول نیست. تیمی که مدال‌های متعدد قهرمانی جهانی کسب می کرده، چرا به چنین روزی افتاده است؟

مسئولان جوجیتسوبسته عمل می‌کنند/این رشته نیازبه توسعه وآموزش دارد

سرگروه پیشین تیم ملی جوجیتسو افزود: مهمترین دلیل افت این رشته که در جهان محبوبیت بالایی دارد، برمی گردد به کلیت ورزش ایران که زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت در یک ورزش قهرمانی را ندارد. تفکر نتیجه گرایی در بین مسئولان ورزش کشور به کل ورزش ایران لطمه زده است. نکته مهم اینکه در چنین شرایطی رشته‌های مختلف برای پیشرفت و رسیدن به سکوهای جهانی نیاز به برنامه ریزی و تلاش مسئولان آن رشته دارد که متأسفانه در جوجیتسو شاهد چنین امری نبودیم. ما سبک مبارزه جوجیتسو ایرانی را در دنیا جا انداختیم. ولی متأسفانه چنان در سکوت و سکون پیش رفتیم که آن اقتدار از دست رفت.

وی گفت: برای موفقیت باید تلاش کرد. مگر می‌شود چند روز قبل از اعزام تیم تشکیل داد و با ۱۰ روز تمرین موفق بود. اتفاقی که الان رخ داده است. جوجیتسو نیاز به نخبه پروری دارد که دوستان از آن غافل هستند. متأسفانه اجازه نمی‌دهند جوجیتسو گسترش پیدا کند. کلاس‌های آموزشی باید جایگزین دوره‌های هماهنگی شود. مربیان باید به لحاظ فنی تقویت شوند تا شاهد پرورش، استعدادهای ناب برای موفقیت در آسیا و جهان باشیم. مسئولان جوجیتسو تنها به فکر دوره‌های هماهنگی و فروش احکام کمربند تنها به قصد درآمد زایی هستند. تا چه زمانی باید از قهرمانان گذشته و یا قهرمانان سایر رشته‌ها استفاده کنیم. همین تفکرات باعث چنین شرایطی برای جوجیتسو شده و من قول می‌دهم که در مسابقات جهانی چند ماه آینده هیچ مدالی نخواهیم نگرفت.

نایب قهرمان پیشین جهان با اشاره به تثبیت کادر فنی در ۱۰ سال گذشته اظهار داشت: در این مدت کادر فنی تیم ملی ثابت بوده و هیچ تغییری نداشته است. تنها تغییری که در طول سالهای گذشته شاهد آن بودیم افت کمی و کیفی جوجیتسو بوده که به وضوح مشخص است. در این بخش ایراد به کادر فنی است که اجازه نداده جوجیتسو در سطح کشور گسترش یابد و به نوعی بزرگ شود. در سکوت کارهای خود را پیش می‌برند. مدعی کسب عنوان سومی آسیا هستند، ولی نتایج اعلام شده چیز دیگری می‌گوید.

حمیدی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم برنامه‌هایی برای توسعه جوجیتسو در سطح کشور طراحی و اجرا شود. متأسفانه مسئولان فعلی جوجیتسو برای ماندن اجازه ندادند این رشته گسترش پیدا کند. اجازه نمی‌دهند مانند ووشو شناخته شود، درآمدهای حاصله از دوره‌ها و آزمون‌ها باید برای توسعه و آموزش هزینه شود. مسابقات داخلی بیشتر برگزار شود و تعداد باشگاه‌ها افزایش پیدا کند. سیستم مسئولان فعلی بسته است و این به جوجیتسو لطمه می‌زند.امیدوارم سایر قهرمانان جوجیتسو هم در این خصوص واکنش نشان دهند تا با همفکری راه‌های برون رفت از این شرایط را بررسی کنیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=6799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.