• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

مرگبارترین سویه کرونا کدام بود/ آیا جهش های بیشتری در راه است

  • 06 اسفند 1401 - 12:30
مرگبارترین سویه کرونا کدام بود/ آیا جهش های بیشتری در راه است

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین منیری، به بهانه سه سالگی پاندمی کووید ۱۹ در دنیا، در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش جهش‌های بیشتر ژنتیکی در ویروس کرونا وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: به طور کلی همه ویروس‌ها تمایل به بقا دارند ولی به هیچ عنوان تغییرات و جهش‌های ژنتیکی ویروس‌ها که در سطح سلول ایجاد می‌شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته بیش از ۲۳۱ کشور تحت تأثیر کرونا قرار گرفتند، گفت: در سه سال گذشته در سراسر جهان بیش از ۶۷۸ میلیون ابتلاء به کرونا ثبت شد و این پاندمی بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قربانی به جا گذاشت.

منیری درباره تعداد پیک‌های کرونا در ایران گفت: کشور ما نیز مثل همه دنیا پیک‌های مختلف کرونا را تجربه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رفت و آمدهای فیزیکی راه را برای گردش ویروس کرونا باز نگه داشته است، خاطرنشان کرد: هیچ سویه‌ای از ویروس کرونا وجود نداشته که فقط در برخی کشورها شیوع داشته باشد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

منیری با بیان اینکه سویه دلتا مرگبارترین سویه کرونا تا به امروز بوده است، عنوان کرد: کرونا تاکنون جهش بسیار متنوعی در جهان داشته که یکی از سهم گین‌ترین جهش‌ها که کشور هند مبدا آن بود، سویه دلتا نام گرفت و آمار فاجعه باری از مرگ و بستری شدن را به جا گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: در مقایسه با سویه اولیه کرونا، سویه دلتا می‌تواند با انتقال خود در یک محیط بسته چهار نفر را به این ویروس مبتلا کند در حالی که در سویه اولیه این تعداد دو نفر عنوان می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان و ویروس شناسان بر این باورند که تغییر در ساختار پروتئینی این ویروس، نفوذ کرونا به سلول‌های انسان را آسان کرده، به سرایت پذیری بالای سویه دلتا اشاره کرد.

منیری با اشاره به اینکه دخل و تصرف انسان در طبیعت می‌تواند بار بیماری‌ها را در آینده افزایش دهد، خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و مداخلات بیولوژیکی و شیمیایی در بروز بیماری‌های نوپدید اثر دارد، ولی کماکان نیاز به تحقیقات وسیع‌تر در این زمینه وجود دارد.

وی، مداخلات اثر بخش و تقویت زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی را از جمله راه‌های مقابله با پاندمی‌های احتمالی آینده عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ایجاد سویه‌های جدید تولید واکسن‌های ترکیبی خصوصاً برای افراد پرخطر می‌تواند راهگشا باشد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=39162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.