• امروز : پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳

مدیران فرهنگی اهمیت نمایش ارزش‌های زن مسلمان در سینما را درک کنند

  • 01 تیر 1403 - 18:01
مدیران فرهنگی اهمیت نمایش ارزش‌های زن مسلمان در سینما را درک کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، نشست تخصصی «بازتاب نقش رسانه‌ای زن در سینمای ایران» با حضور فرحروز فاتحی رئیس جشنواره فیلم کوثر، مریم پوریامین دبیر فرهنگی جشنواره فیلم کوثر، فاطمه فراهانی استاد دانشگاه، انسیه شاه‌ حسینی نویسنده و فیلمساز، زهره حسنی پژوهشگر سینما، فهیمه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و جمعی از بانوان و فعالان سینمایی در سالن قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در ابتدای این نشست مریم پوریامین، در سخنانی گفت: متاسفانه امروزه بی فرهنگی، نشانه و معادل پیشرفت تلقی می‌شود. باید قدم‌های مربوط به گام دوم انقلاب در بستری فرهنگی برداشته شود تا ناملایمتی‌های موجود از سیمای جامعه زدوده شود و امور انقلاب و نظام در مدار طبیعی خود قرار گیرد. باید به این نکته توجه کرد که سینما در این زمینه مسئولیتی دو چندان دارد. نشست تخصصی امروز بررسی این موضوع است که چگونه الگوی زن تراز انقلاب اسلامی بر پرده سینما قابل مشاهده است.
پوریامین ادامه داد: امیدوارم مدیران فرهنگی اهمیت سینما را در نشان دادن ارزش‌های زن مسلمان و موضوع تمدن سازی درک کنند. سینما یک هنر بی‌بدیل است و امیدوارم با برگزاری این نشست‌ها، راهکارهایی پیدا شود تا هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم ارزش‌های زنان ایرانی را به جهانیان نمایش دهیم.
در ادامه فهیمه فرهمند پور بیان کرد: زمانی که درباره زن تراز اسلامی صحبت می‌کنیم، درواقع صحبت از یک خانواده متعادل در میان بوده و به هیچ عنوان به دنبال قدرت بیشتر زنان نسبت به مردان نیستم. باید زنان در حوزه تصمیم سازی ورود پیدا کنند و در مواردی این اتفاق صورت گرفته است اما متاسفانه این موارد در بدنه قبلی هضم می‌شود. باید مطالبه‌گری‌ها به صورتی هدفمند و جهت‌دار باشد و این موضوع در قالب سلسله نشست‌هایی پیگیری شود.
سپس نادره ترکمانی، فیلمساز که در این نشست حضور داشت در سخنان کوتاهی گفت: هر زمانی که محصولات سینمایی و رسانه‌ای را مشاهده می‌کنم، با خود فکر می‌کنم آیا افرادی که سازنده و پدیدآورنده آثار بوده، دارای بن‌مایه فکری نسبت به تمدن کشور هستند یا خیر. من از دهه شصت سینما را آموزش دیدم و به زعم من، ما گذشته و راه طی شده را دیدیم تا به زمان حال رسیدیم.
انسیه شاه حسینی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما عنوان کرد: متاسفانه در کشور، مهندسی کلان فرهنگی وجود ندارد و به همین دلیل هیچ‌گاه جریان سازی بدون وجود تقطیع اتفاق نیفتاده است. زمانی که کشور دارای مهندسی فرهنگی نباشد، جریان سازی هم رخ نمی‌دهد.
در بخش دیگر سونیا پوریامین تهیه کننده، کارگردان و مجری تلویزیون نیز یادآور شد: من از سال ۵۹ و در حوزه‌های مختلفی در تلویزیون مشغول فعالیت هستم. باید بپذیریم تصمیم گیری در این حوزه برعهده مدیران است. بعد از چهل و دو دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، چرا باید همچنان مشکلاتی وجود داشته باشد؟ تصمیم گیری در خصوص تولیدات سینمایی توسط نهادها تایید شده و برای اکران آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. مشکلات اصلی در این مسئله به حوزه مدیریت بازمی‌گردد. آیا به غیر از تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور توانستیم شکل موثر دیگری از برنامه سازی را تجربه کنیم؟ ما زنان در این حوزه‌ها نسبت به یکدیگر کم کار هستیم و باید کارهای بیشتری شکل بگیرد و مطالبه‌گری زنان در حوزه‌های مختلف مانند شوراهای طرح و برنامه ضعیف بوده و نیاز است تا فعالیت‌های بیشتری انجام بگیرد.
در ادامه نشست «بازتاب نقش رسانه‌ای زن در سینمای ایران» زهره حسنی کارشناس سینما به ارائه‌ موضوع «واکاوی تصویر زنان در سینمای دفاع مقدس» پرداخت و گفت: در این نشست مرور بازنمایی زن در سینمای پس از انقلاب مد نظر من است. سینما یکی از ابزارهایی است که در طول تاریخ برای بازنمایی و مطالعه هر دوره تاریخی مورد واکاوی قرار می‌گیرد. تاریخ سینمای ایران، ابزار مطالعات جامعه شناسی در کشور است و هر اثر سینمایی به نوعی سندی از جامعه زیست شده ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=59955

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.