• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

مدیرانی که «سینمای کودک» را تهاجم فرهنگی می‌دانند/انگیزه‌مان مرد!

  • 20 مهر 1401 - 12:06
مدیرانی که «سینمای کودک» را تهاجم فرهنگی می‌دانند/انگیزه‌مان مرد!

بهروز مفید تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام‌بالا» به کارگردانی سید جلال سیدحاتمی که این روزها به‌عنوان یکی از معدود تولیدات مناسب مخاطب کودک و نوجوان در حال اکران در سینماهای کشور است، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط اکران این فیلم توضیح داد: به رغم شرایطی که در سینماها شاهد هستیم، نظر سازمان سینمایی بر این بود که فیلم اکران شود و نگاه‌شان این بود که فضای سینما نباید از فیلم جدید خالی بماند. فیلم «بام‌بالا» هم از آثاری است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و از آثاری محسوب می‌شود که ارشاد در تولید آن سهم داشته و به همین دلیل ما هم در مقابل این نظر دوستان وزارت ارشاد مقاومتی نکردیم.
وی در عین حال گفت: در ابتدا که اکران در این شرایط را پذیرفتیم دوستان وعده دادند هم از نظر تبلیغات و اطلاع‌رسانی از فیلم حمایت کنند و هم دو هفته ابتدایی اکران ما را جزو فرصت قانونی نمایش ما حساب نکنند چرا که فیلم‌های دیگر هم آمادگی ورود به چرخه اکران را ندارند. در این شرایط ما به اکران فیلم تن دادیم اما واقعیت این است که الان شرایط مناسبی نداریم.
تهیه‌کننده «بام‌بالا» افزود: این فیلم نزدیک به دو سال در انتظار اکران بود و به دلیل کرونا حاضر به اکران آن نمی‌شدیم. امید داشتیم با بازگشایی مدارس اکران خوبی را برای این فیلم آغاز کنیم که متأسفانه هم شرایط مدارس و هم فضای اکران در حال حاضر چندان مساعد نیست. حرفم این نیست که اکران فیلم ما در این شرایط به زور و اجبار بوده اما دوستان ما را قانع کردند تا این اتفاق رخ دهد.
تعداد مخاطبان سینما به حداقل ممکن رسیده است
مفید با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی فروش این فیلم با شرایط ایده‌آلی که انتظار داشته‌اند فاصله بسیاری دارد، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر تعداد مخاطبان سینما به حداقل ممکن رسیده است. امیدوارم فیلم در هفته‌های آینده همچنان بتواند روی پرده بماند و با بهبود شرایط جامعه، وضعیت استقبال از این فیلم هم بهتر شود.
این تهیه‌کننده سینمای کودک در ادامه با گلایه از وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه خیلی به سینمای کودک نظر مثبتی ندارد. شورای صدور مجوز این وزارتخانه برای نمایش فیلم‌ها نزدیک به دو سال بود که اساساً تشکیل نشده بود. در آستانه اکران فیلم «بام‌بالا» حدوداً از دو ماه قبل از دوستان تقاضا کردیم که این شورا را تشکیل دهند تا ما بتوانیم مجوز نمایش آن را برای دانش‌آموزان بگیریم اما تا همین الان که با شما صحبت می‌کنم، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این طور نادیده گرفتن سینمای کودک از طرف آموزش و پرورش یک بی‌مهری نسبت به فعالیت‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به چهار جایزه‌ای که فیلم «بام‌بالا» از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان کسب کرده است، گفت: این فیلم در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین موسیقی و کارگردانی را کسب کرده است اما دوستان آموزش و پرورش تا کنون حتی حاضر نشده‌اند فیلم را از ما تحویل بگیرند برای بازبینی!
مفید ادامه داد: ما از مسئولان صداوسیما هم انتظار حمایت بیشتری داشتیم. این به معنای آن نیست که تیزر تبلیغاتی در اختیار ما قرار نداده باشند اما تا امروز این تیزرها در ساعت‌ها و شبکه‌هایی پخش‌شده است که تأثیری نداشته و در ساعت پیک مخاطب تلویزیون، هیچ آگهی‌ای نداشته‌ایم. این شرایط حتماً به کار ما لطمه خواهد زد. تبلیغات سینمای کودک، به‌شدت وابسته به حمایت نهادهای دولتی است. سرمایه‌گذاران سینما، در تولیدات بزرگسال به راحتی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در سینمای کودک ما داریم با حداقل بودجه‌ها کار می‌کنیم. تا زمانی که در عرصه تولید و اکران سینمای کودک، متولیان فرهنگی جلو نیایند و شرایطی ایجاد نشود که به مرور بخش خصوصی هم راغب به ورود به این عرصه شود، سینمای کودک ما، هر روز از روز قبل عقب‌تر می‌رود.
وی با اشاره به موفقیت انیمیشن «پسر دلفینی» در اکران گفت: وقتی درباره اکران یک فیلم به خوبی اطلاع‌رسانی شود و تبلیغات مناسبی برای آن صورت بگیرد، قطعاً مخاطب هم از آن استقبال می‌کند. وقتی مخاطب از اکران فیلمی، اطلاع ندارد، چگونه می‌تواند به تماشای آن بنشیند. ما برای تبلیغات تلویزیونی «بام‌بالا» پیگیری‌های بسیاری داشتیم و حتی مسئولان سازمان سینمایی مذاکراتی با مدیران صداوسیما داشتند و قرار بر مساعدت هم شده است، اما واقعیت این است که حجم این مساعدت‌ها کافی نیست.
از نگاه مسئولان آموزش و پرورش گویی «سینمای کودک» تهاجم فرهنگی است!
این تهیه‌کننده سینما با انتقاد مجدد از مسئولان آموزش و پرورش گفت: مسئولان این وزارتخانه به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی «سینمای کودک» را جزئی از تهاجم فرهنگی دشمن می‌دانند! دلیل این موضع را نمی‌فهمم. آیا واقعاً مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعتقاد دارند که ما نیازی به سینمای کودک نداریم؟ آیا این سینما در مسیر خلاف جهت انقلاب حرکت کرده است؟ اگر اینگونه است که بگویند سینمای کودک را تعطیل کنیم! اما اینکه روی یک فیلم کودک سرمایه‌گذاری صورت بگیرد اما پشت‌بند آن اکران موفقی وجود نداشته باشد امکان ادامه وجود ندارد. خود من آمادگی تولید قسمت دوم «بام‌بالا» را داشتم اما با شرایطی که برای اکران این فیلم رخ داده است، دیگر توان آن را ندارم!
مفید ادامه داد: من تا به امروز تهیه‌کنندگی سه فیلم کودک را برعهده داشته‌ام که هر سه فیلم هم جایزه بهترین فیلم را از تماشاگران و داوران جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان کسب کردند؛ دو قسمت فیلم «دزد و پری» و همین فیلم «بام‌بالا». من نسبت به سینمای کودک، هم تعهد دارم و هم علاقه، اما وقتی شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه شما برای دو سال بخوابد و بعد از دو سال هم با این وضعیت اکران شود و حمایتی از آن صورت نگیرد، امثال من هم انگیزه‌شان را از دست می‌دهند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=30501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.