• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

ما موشک را برای کشتار شلیک نمی‌کنیم/ ماجرای شکار پهپاد آمریکایی

  • 02 دی 1400 - 11:45
ما موشک را برای کشتار شلیک نمی‌کنیم/ ماجرای شکار پهپاد آمریکایی

ساسان فلاح‌فر کارگردان مستند «داستان آسمان» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این مستند توضیح داد: در حوزه مسائل نظامی در دنیا، آسمان اهمیت بسیار زیادی دارد و تسلط بر آسمان می‌تواند دست برتر را برای یک نیروی نظامی به همراه داشته باشد. در مجموعه مستند «داستان آسمان» ما این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم که اساساً نیروی هوایی از چه زمانی توسط کشور فرانسه به دنیا معرفی شد، تا زمانی که آلمان‌ها برای اولین‌بار در جنگ جهانی از نخستین موشک‌ها استفاده کردند و از این طریق برای خود قدرت به‌دست آوردند.

وی ادامه داد: در ادامه همین بازخوانی به وقوع انقلاب اسلامی ایران می‌رسیم و در دوران دفاع مقدس به مقطعی می‌پردازیم که ما در ایران برای اولین‌بار به قدرت هوایی دست پیدا کردیم. قدرتی که در آغاز بومی نبود اما سرانجام آن را از آن خود کردیم. تمام فرازوفرودها و سختی‌ها را برای رسیدن به نقطه‌ای که با موشک بتوانیم در برابر دشمن بایستیم، در بخش نخست این مستند روایت کرده‌ایم. در این مستند روایت مفصلی از زبان آدم‌هایی شاهد هستیم که خود در آن روزها حضور داشته‌اند. آرشیوی از مصاحبه شهید تهرانی‌مقدم را هم پیدا و از آن استفاده کردیم.

این مستندساز ادامه داد: به‌طور کلی کار کردن با نیروهای نظامی در تمام دنیا برای مستندسازان سخت است و من هم از ابتدا این واقعیت را می‌دانستم. پس با تمام دانش و تجربه‌ام سراغ این سوژه رفتم. همین تجربه هم کمک کرد که «داستان آسمان» به تولید برسد. تلاشم هم این بود که نگاهی عمومی و بین‌المللی در روایت ماجراها داشته باشیم. سعی کردیم داستان تعریف کنیم نه اینکه اخبار بگوییم.

وی با اشاره به پخش تلویزیونی قسمت اول مستند «داستان آسمان» گفت: قسمت اول این مستند درباره دستیابی ما به توان موشکی و بومی‌سازی آن است. ماجراهایی هم در قسمت دوم روایت می‌شود که هنوز به پخش نرسیده، قسمت سوم اما روایتی اختصاصی است از بزرگ‌تری رویارویی تاریخ نظامی ایران، یعنی حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در غرب آسیا.

فلاح‌فر درباره پرداختن به مصادیق مرتبط با قدرت موشکی ایران اظهار کرد: در قسمت دوم به مواردی اشاره شده است که هنوز پخش نشده است و هنوز هم تکلیف آن برای پخش معلوم نیست. در قسمت سوم اما مشخصاً به ماجرای عین‌الاسد پرداخته‌ایم و تقریباً هیچ فکت و سندی درباره این ماجرا نیست که به آن نپرداخته باشیم. حتی از زبان نیروهای نظامی حاضر در عین‌الاسد هم مصاحبه‌هایی منتشر شد که از آن‌ها هم استفاده کردیم. خیلی جاها همین حرف‌ها موید مواضع ماست.

آمریکایی‌ها معترف به وحشت در عین‌الاسد هستند

وی افزود: درباره دقت بالای موشک‌های ایرانی اصابت کرده به عین‌الاسد، در سطح بالای نظامی دنیا، هیچ تردیدی وجود ندارد اما در اخبار و فضای رسانه‌ای مباحثی درباره دقت این موشک‌ها مطرح شد که ما در این مستند براساس مستندات و اظهارات خود آمریکایی‌ها به آن پاسخ داده‌ایم. اینکه آن‌ها خود معترف به وحشت از این موشک‌ها هستند و اینکه توان پاسخگویی به آن را نداشته‌اند.

فلاح‌فر درباره ابهامات مطرح شده درباره میزان تلفات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد هم گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه درباره تلفات واقعیت را نمی‌گویند. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده تلفاتی نداشته‌اند و ما در قسمت سوم به این ماجرا هم اشاره کرده‌ایم. براساس آمار و اسناد، تلفات آمریکایی‌ها در این ماجرا کم نبوده است. عده‌ای که به‌طور کامل از خدمت ملغی شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به خدمت نظامی ادامه دهند. در لابه‌لای مصاحبه‌های همین افراد می‌توانید این واقعیت را ببینید، آنجا که یک فرمانده نظامی آمریکایی می‌گوید هنوز سوت آن موشک‌ها در گوش من است و شب‌ها کابوس می‌بینم. یک نیروی ارشد نظامی آمریکا که جلوی دوربین می‌خواهد خودش را حفظ کند، بازهم اینگونه اعتراف می‌کند.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی اما درباره تلفات عین‌الاسد این است که ما با حمله موشکی به دنبال کشتار آدم‌ها نیستیم. ما در این عملیات هم نقطه‌هایی را هدف قرار دادیم که در ماجرای ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند. شاید در برابر این توضیح عده‌ای بگویند چون نتوانسته‌اید کسی را بکشید، می‌گویید دنبال کشتن آدم‌ها نبودیم! اما واقعیت این است که براساس نقشه‌های گوگل، تصاویر قبل و بعد از اصابت موشک‌ها در عین‌الاسد کاملاً مشهود است. دقت محل اصابت این موشک‌ها از نگاه کارشناسان کاملاً مشخص است. نکته مهم این است که چرا این‌ها که مدعی توان پدافندی هستند نتوانستند جلوی این موشک‌ها را بگیرند؟ همه این موارد و شبهات را در مستند بررسی کرده و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

روایت شکار پهپاد پنهان‌کار آمریکایی و تشکر ترامپ!

فلاح‌فر در ادامه تأکید کرد: وقتی صحبت از دقت موشکی می‌کنیم به‌عنوان نمونه می‌توان به یکی از گران‌ترین پهپاد دنیا اشاره کنیم که از مرحله رادارگریزی هم عبور کرده و به پهپاد پنهان‌کار معروف است. این پهپاد کنار یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در حال پرواز بوده است که ما با یک شلیک از سامانه سه خرداد، آن پهپاد را زدیم. فیلمی موجود است که ترامپ در میانه مصاحبه‌اش از ایران تشکر می‌کند که در حالی که می‌توانست آن هواپیما را هم هدف قرار دهد اما را این کار را نکرده است.

کارگردان مستند «داستان آسمان» درباره روایت مسئولان ارشد درباره توان موشکی ایران در این مستند هم توضیح داد: در بخشی از مستند سردار حاجی‌زاده صراحتاً اعلام می‌کند که در ماجرای «عین‌الاسد» ایران این آمادگی را داشته تا در صورت هرگونه واکنش آمریکا، ۴۰۰ نقطه را مورد هدف قرار دهد. موشک‌باران همزمان ۴۰۰ نقطه واقعاً وحشتناک است، آمریکایی‌ها هم به خوبی این را می‌دانستند و برای همین سکوت کردند. در مرحله دوم قرار بر شلیک دو هزار موشک بود. آمریکایی‌ها از این قدر خبر دارند و به همین دلیل سکوت کردند. البته بازهم تأکید می‌کنم که هدف ما از شلیک این موشک‌ها هیچ‌گاه کشتار نبوده است. مسئله اصلی ما خروج آمریکا از منطقه بوده که تا حدودی هم تا به امروز محقق شده است. از افغانستان خارج شده‌اند، از عراق در حال خروج هستند و در دیگر نقاط هم یا دیگر حضور ندارند و یا در ضعیف‌ترین وضعیت خود هستند. این اتفاق، آمریکا را نابود کرد.

این مستندساز در ادامه گفت: با اتفاقی که ایران در ماجرای «عین‌الاسد» رقم زد، خیلی‌های دیگر روی‌شان به روی آمریکایی‌ها باز شد. به راحتی می‌توان برای آمریکا شاخ و شانه کشید و به راحتی می‌توان در برابر آن‌ها دست به سلاح شد. تابوی قدرت آمریکا در این ماجرا شکست و این دستاورد مهمی بود.

موشک‌سازی با ضریب خطای زیر ۱۰ متر

فلاح‌فر درباره دقت موشکی ایران توضیح داد: در اوایل دوران دفاع مقدس، موشک‌هایی که ما از لیبی و کره شمالی گرفته بودیم و بعدها موشک‌های شهاب را براساس آن‌ها ساختیم، ضریب خطای همه آن‌ها یک کیلومتر تا یک کیلومتر و نیم بود. این ضریب خطا هم بسیار در آن دوران عادی بوده، امروز اما به رغم آنکه حجم مواد منفجره و وزن موشک‌ها بسیار بیشتر شده، ضریب خطای ما به زیر ۱۰ متر رسیده است.

کارگردان مستند «داستان آسمان» در ادامه با اشاره به موضع‌گیری بنیان‌گذار سپر موشکی رژیم صهیونیستی در راستای اقرار به توان موشکی ایران، ادامه داد: این افراد کسانی نیستند که به راحتی بیایند و درباره قدرت دشمن دیرینه خود صحبت کنند. این‌ها متخصص این حوزه هستند و ما در روند تولید این مستند به این مواضع تخصصی هم پرداخته‌ایم.

فلاح‌فر درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت مستند «داستان آسمان» گفت: در فرآیند ساخت این مستند من ادوات نظامی متنوعی را از نزدیک دیدم. ما در حوزه موشکی دستاوردهایی داریم که تا نسل‌های بعد می‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم. ما امروز در صنعت موشکی، چیزی داریم به نام رگبار موشکی که فقط و فقط ایران آن را در اختیار دارد. ما پدیده‌ای به نام مزرعه موشکی داریم که تنها ایران این توانمندی را در اختیار دارد. در روند ساخت این مستند وقتی به وجود این دستاوردها پی می‌بردم، برایم بسیار جذاب بود. در این حوزه و در کمتر از ۴۰ سال ما به دستاوردهایی رسیده‌ایم که امروز تنها کشور ما در دنیا آن را در اختیار دارد. دانستن این واقعیت‌ها هم جذاب است و هم حال خوبی به انسان می‌دهد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13352

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.