• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

ماراتن جوانان بسکتبال آسیا بدون فینالیست‌ها/ تلاش برای جهانی شدن

  • 29 مرداد 1401 - 13:19
ماراتن جوانان بسکتبال آسیا بدون فینالیست‌ها/ تلاش برای جهانی شدن

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا که دو سال پیش به دلیل کرونا لغو شد، پس از چهار سال برگزار می شود. این بیست و ششمین دوره این رقابت ها به حساب می آید که به میزبانی ایران و در تهران برگزار خواهد شد.
رقابت های جوانان جزو رویدادهایی است که قدمتی طولانی در تقویم فیبا آسیا دارند. برگزاری این مسابقات از سال ۱۹۷۰ در کره جنوبی آغاز شد و تا به امروز به صورت منظم و هر دو سال یکبار پیگیری شده است – به جز مسابقات ۲۰۱۸ که به دلیل کرونا برگزار نشد- طی بیست و پنج دوره برگزاری این مسابقات، ایران دو بار میزبان بوده و قرار است این مسئولیت را برای دوره جدید این رقابت ها هم تکرار کند.
برای این دوره مسابقات بسکتبال جوانان آسیا که از فردا در تالار بسکتبال آزادی آغاز می شود ۷ تیم به تهران سفر کرده اند تا در کنار ایران، رقابت یک هفته ای میان آنها دنبال شود. قرار است در پایان این ماراتن سه تیم برتر سهمیه شرکت در مسابقات ۲۰۲۳ زیر ۱۹ سال جهان (مجارستان) را کسب کنند این در حالی است که مدعیان اصلی آسیا غایب بزرگ هستند.
استرالیا و نیوزلند غایبان مسابقات بسکتبال جوانان آسیا در تهران هستند. دو تیمی که اولین بار در مسابقات ۲۰۱۸ بانکوک شرکت کردند و اتفاقا برگزارکننده فینال هم شدند. آن فینال با برتری استرالیا تمام شد اما نه این تیم و نه نیوزلندِ نایب قهرمان در دوره جدید مسابقات شرکت نمی کنند تا مسابقات بدون مدعیان فینال برگزار شود.
بعد از میزبانی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ این سومین بار است که ایران برگزارکننده مسابقات بسکتبال جوانان آسیا است و اتفاقا هر دو میزبانی هم با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید. البته اولین قهرمانی ایران در این رقابت ها سال ۲۰۰۴ و در بانکوک به دست آمد اما پیشینه قهرمانی در تهران این امید را ایجاد کرده اینبار هم جوانان بسکتبال ایران بتوانند دست پر از مسابقات خانگی خارج شوند.
برای رسیدن به این مهم چین تایپه، قطر، هند، چین، فیلیپین، سوریه و لبنان حریفان بسکتبالیست های جوان ایران به حساب می آیند. رقابت میان این تیم ها به صورت دوره ای آغاز می شود و تا فینال ادامه خواهد داشت.
برنامه مرحله مقدماتی بیست و ششمین دوره مسابقات بسکتبال جوانان آسیا به این شرح است:
یکشنبه ۳۰ مردادماه
* چین تایپه – قطر * چین – هند * فیلیپین – سوریه * ایران – لبنان
دوشنبه ۳۱ مردادماه
* هند – کره جنوبی * سوریه – چین تایپه * قطر – فیلیپین * لبنان – ژاپن
سه شنبه اول شهریورماه
* سوریه – قطر * چین تایپه – فیلیپین * کره جنوبی – چین * ژاپن – ایران
از میان تیم های شرکت کننده در ادوار مختلف مسابقات بسکتبال جوانان آسیا، چین با کسب ۱۱ عنوان قهرمانی همراه با ۶ مدال نقره و ۳ برنز پرافتخار ترین تیم به حساب می آید. از این حیث فیلیپین با ۶ مدال طلا، ۲ نقره و ۳ برنز و کره جنوبی با ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۶ برنز در رده های دوم و سوم هستند. بسکتبال جوانان ایران هم با ۳ عنوان قهرمانی همراه با دو مدال نقره و یک مدال برنز چهارمین تیم موفق طی ۲۵ دوره برگزاری مسابقات آسیایی بوده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.