• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

لغو انتخابات فدراسیون‌ها تا وصول یک مصوبه/ چالش وزارت برای کمیته

  • 10 شهریور 1400 - 8:53
لغو انتخابات فدراسیون‌ها تا وصول یک مصوبه/ چالش وزارت برای کمیته

به گزارش مهر، فدراسیون‌های ورزشی و برگزاری انتخابات آنها یکی از اولویت‌های وزارت ورزش در آغاز سال جدید بود به گونه‌ای که بتواند تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم، انتخابات به جامانده از سال گذشته یا سال قبل از آن را سر و سامان دهد و همزمان پیگیر انتخابات زودهنگام فدراسیون‌های واجد شرایط هم باشد.

بر این اساس اینگونه پیش بینی می‌شد که تا پیش از اتمام عمر وزارت ورزش در دوره مسعود سلطانی فر انتخابات ۶ فدراسیون برگزار شود. در این راستا به ترتیب انتخابات دوچرخه سواری، شطرنج و پهلوانی و زورخانه ای به سرانجام رسید تا پرونده انتخابات به جامانده از سال‌های قبل بسته شود.

همزمان وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات سه فدراسیون اسکیت، ژیمناستیک و تیراندازی که دوره ریاست چهارساله آنها تیرماه به پایان می‌رسید هم اقدامات لازم را انجام داد تا طبق آنچه مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش وعده داده بود، تا پایان دولت هیچ فدراسیونی باقی نماند که با سرپرست اداره شود.

با همه اینها دولت سیزدهم و اعضای کابینه این دولت از جمله حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش در حالی روی کار آمد که این سه فدراسیون در دوره سرپرستی به سر می‌برند و به خاطر ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون‌ها ورزشی و لزوم تبعیت از آن برای برگزاری انتخابات مشخص نیست چه زمانی شرایط برای از سرگیری مجامع انتخاباتی مهیا شود.

همه اینها در حالی است که طی سال جاری و حداکثر تا پایان دی ماه باید روسای جدید حداقل ۱۱ فدراسیون در ورزش ایران مشخص شود و همین مسئله یکی از چالش‌های وزارت ورزش در آغاز دولت جدید به حساب می‌آید.

لغو انتخابات فدراسیون‌ها تا وصول یک مصوبه/ چالش وزارت برای کمیته

توقف انتخابات فدراسیون‌ها تا اطلاع ثانوی

پروسه انتخاباتی فدراسیون‌ها در سال جاری از ۲۸ فرودین ماه با ثبت نام از متقاضیان ریاست در فدراسیون اسکیت آغاز و تا ۱۹ خردادماه و برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی ادامه داشت اما اینکه این پروسه از چه زمان مجدد پیگیری شود در گرو «مصوبه» ای قرار دارد که باید برای «آئین نامه جدید» انتخاب ریاست فدراسیون گرفته شود.

تدوین این آئین نامه بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی که ۲۰ تیرماه توسط دولت ابلاغ شد، در دستور کار قرار گرفت. تبصره ۲ ذیل ماده ۱۴ (نحوه انتخاب روسای فدراسیون‌ها) این اساسنامه به دستور العمل ثبت نام و رای گیری برای کاندیداهای ریاست و دیگر پست‌های هیات رئیسه فدراسیون‌ها مربوط می‌شود.

در این تبصره آمده است: «دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای شرط وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست‌های هیات رئیسه در مرتبه اول با تصویب هیات رئیسه و پس از آن برگزاری اولین انتخاب فدراسیون با پیشنهاد هیات رئیسه و تصویب مجمع عمومی تعیین و ابلاغ می‌شود.»

بدین ترتیب وزارت ورزش که تا پیش از این از آئین نامه ابلاغی سال ۹۶ برای پیگیری روند انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی تبعیت می‌کرد، طبق اساسنامه جدید و دستورالعمل‌های مورد تاکید آن، پیش نویس آئین نامه جدید انتخاباتی فدراسیون‌ها را تهیه کرده است. این پیش نویس به منظور بررسی و تایید چهارشنبه گذشته در اختیار فدراسیون‌ها گذاشته است.

پیش نویس آئین نامه انتخاباتی فدراسیون‌ها باید در هیات رئیسه تمام فدراسیون‌های ورزشی طرح و تصویب شود. این پیش نویس در اولین مجموع عمومی هر فدراسیون هم باید مطرح شود تا مصوبه اعضای مجمع را بگیرد و بدین ترتیب سندیت لازم برای اجرایی شدن را به دست بیاورد.

بنابراین تا آن زمان وزارت ورزش هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها نمی‌تواند انجام دهد حتی در حد ثبت نام از کاندیداها چرا که تمام مراحل انتخاباتی فدراسیون‌ها از گام اول تا آخر باید طبق آئین نامه انتخاباتی انجام شود.

لغو انتخابات فدراسیون‌ها تا وصول یک مصوبه/ چالش وزارت برای کمیته

چالش انتخابات ۱۱ فدراسیون در آغاز به کار وزارت جدید ورزش

پیش نویس آئین نامه انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی چهارشنبه گذشته یعنی یک روز بعد از رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش توسط وزارت روزش در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفت. تا زمانیکه این پیش نویس مصوبه نهایی نگیرد مجوز برگزاری انتخابات برای هیچ فدراسیونی صادر نخواهد شد.

این در حالی است که سه فدراسیونی که دوره ریاست‌شان تمام شده در نوبت انتخابات به سر می‌برند و طی ماه‌های آینده هم انتخابات ۸ فدراسیون به پایان می‌رسد، فدراسیون‌هایی که انتخابات جدید آنها لزوماً باید طی همین امسال و در موعد مقرر برگزار شود.

اسکیت، ژیمناستیک و تیراندازی فدراسیون‌هایی هستند که تیرماه دوره ریاست قانونی آنها تمام شد، ثبت نامی که از متقاضیان ریاست در آنها انجام شده بود به خاطر ابلاغ اساسنامه جدید و لزوم تبعیت از آن باطل اعلام شد، حالا هم مشخص نیست چه زمانی شرایط برای سروسامان دادن به وضعیت آنها مهیا شود در حالی که برای ژیمناستیک و سرپرست جدید آن هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، احکامی هم که توسط سلطانی فر برای سرپرستان دو فدراسیون تیراندازی و اسکیت صادر شده، قابل نقد است چراکه در عمل و طبق اساسنامه جدید، وزیر ورزش «هیچ اختیاری» در این زمینه ندارد.

همین سه فدراسیون کافی است برای اینکه وزارت ورزش در آغاز دوره جدید مدیریتی خود با چالش انتخابات مواجه باشد مضاف بر اینکه این وزارتخانه طی پنج ماه آینده و در مورد ۸ فدراسیون دیگری که دوره ریاست‌شان تمام می‌شود هم هیچ وقتی برای هدر دادن و هیچ توجیهی برای موکول کردن انتخابات آنها به بعد نخواهد داشت چون موظف است شرایط را برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مهیا کند.

فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان (۱۴ آذرماه)، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی (۲۰ آذرماه)، فدراسیون ورزش‌های دانش آموزی (۲۲ آذرماه)، فدراسیون کبدی (۲۵ آذرماه)، فدراسیون تکواندو (۲ دی ماه)، فدراسیون بوکس (۵ دی ماه)، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو (۹ دی ماه) و فدراسیون بسکتبال (۲۳ دی ماه) هشت فدراسیونی هستند که در نیمه دوم سال دوره ریاست‌شان تمام می‌شود.

اینها همان فدراسیون‌هایی هستند که سال ۹۶ وزارت ورزش انتخابات آنها را به صورت متوالی برگزار کرد تا روسای جدیدشان را به انتخابات ۲۵ دی ماه کمیته ملی المپیک برساند. امسال هم این کمیته انتخابات دوره جدید خود را پیش رو دارد.

بنابراین وزارت ورزش موظف است علاوه بر سر و سامان دادن به سه فدراسیون بلاتکلیف امروز، نیم نگاهی هم به مدیریت رو به اتمام این ۸ فدراسیون داشته باشد تا به موقع شرایط را برای برگزاری بدون حرف و حدیث کمیته ملی المپیک و حضور کامل اعضا در آن مهیا کند. همه اینها می‌طلبد در مورد آئین نامه انتخاباتی زودتر جمع بندی لازم حاصل شود، آئین نامه‌ای که در دوره مسعود سلطانی فر تدوین شده و حالا در دوره حمید سجادی باید مصوبه لازم برای اجرا را بگیرد!

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4112

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.