• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

لزوم راه اندازی کارگروه تخصصی رسانه‌ در دادگستری استان مرکزی

  • 16 مرداد 1400 - 20:55
لزوم راه اندازی کارگروه تخصصی رسانه‌ در دادگستری استان مرکزی

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی ظهر شنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به تبریک روز خبرنگاران اظهار کرد: دانستن حق مردم است و کسی که مسئولیتی را برعهده گرفته باید پاسخگوی افکار عمومی باشد به همین سبب خبرنگاران تعامل بسیار خوبی با دستگاه قضا دارند و چشم و گوش مسئولان و مردم هستند و مطالبات آنها از مسئولان نشاندهنده مشکلات درون جامعه است که برای ما بسیار ارزشمند است.

هر سوال خبرنگاران را مطالبه می‌دانم

وی ادامه داد: هر سوال خبرنگاران را مطالبه می‌دانم و پس از مصاحبه درباره آن تحلیل می‌کنم و اگر خبرنگاران پرسشگری، انتقاد و مطالبه‌گری نکنند برخی از عرصه‌های مهم مورد غفلت قرار می‌گیرد که در نهایت منجر به ناکارآمدی و تخریب دیگران می‌شود که پسندیده نیست.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: پشتوانه کار خبرنگاران اعلامیه جهانی سازمان یونسکو در سال ۱۹۷۸ با تاکید بر اعلامیه سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ بود که برای خبرنگاران اصولی را در نظر گرفتند به طوری که اعلام شد خبرنگاران باید آموزش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای ببینید و حق آزادی در خبر و مبادله اخبار و اطلاعات را برای خبرنگاران در نظر گرفتند که در سایه آزادی حاشیه امنی ایجاد می‌شود.

موسوی ادامه داد: در اعلامیه یونسکو بر صحت، دقت و اعتبار اخبار تاکید شده و جزو اصول حرفه‌ای خبرنگاری است بنابراین خبرنگار نباید خبری را تعمدی مخدوش یا وارونه کند و نباید در دایره اتهام و تهمت قرار گیرد به همین سبب اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری این است که به خیر و صلاح جامعه ایمان داشته و مصلحت عمومی جامعه مورد نظر قرار گیرد که ما را در این مسیر ثابت قدم و از خطا دور نگه می‌دارد.

وی تصریح کرد: تأمین منافع شخصی و مسائل خصوصی خلاف اصول حرفه‌ای خبرنگاری است همچنین حسن نیت به جامعه هم باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که اگر قشر و صنفی را از ابتدا نگاه منفی داشته و با پیش داوری وارد میدان شویم اتفاق را نمی‌توان گزارش کرد و خواسته شخصی تأثیرگذار می‌شود.

حق طلبی و حق گویی در عرصه خبر رعایت شود

رئیس کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: خبر باید درست، روشن و جامع باشد که اگر یکی از این اصول نباشد و مردم نسبت به اخبار تشکیک داشته باشند جایگاه خبرگزاری پایین می‌آید.

موسوی با اشاره به ویژگی‌های خبرنگار بیان کرد: ذوق و استعداد شخصی خبرنگار در این مسیر، دارا بودن نگاه موشکافانه به دنبال کشف حقیقت، پرهیز از احساسات، شم خبری، حوصله بسیار، سرعت در خبر از ویژگی‌های یک خبرنگار خوب است.

وی گفت: امروز انفجار لحظه‌ای اطلاعات است اما نباید سرعت سبب زیر پا گذاشتن صحت خبر شود و حق طلبی و حق گویی ویژگی بسیار مهم و ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: افق و آینده‌نگری در خبرنگاری بسیار مهم است به طوری که اگر نگاه خبرنگاری بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تمدن‌سازی جامعه بزرگ اسلامی و تهیه مقدمات حکومت موفق و متعالی جهانی بشر باشد تلاش‌ها و زحمات بسیار می‌طلبد و اگر این تصمیم وجود دارد که با سلطه ناجوانمردانه دروغ‌پردازی‌های بنگاه‌های دروغ‌پراکنی برخورد و از بین برود کار بسیار سختی است که باید تلاش بیشتری کرد.

لزوم راه اندازی کارگروه تخصصی رسانه‌ای در استان مرکزی

موسوی با اشاره به اینکه خبرنگاران افسران جنگ نرم هستند و کار سنگین، طاقت‌فرسا و بسیار ارزشمندی برعهده دارند، گفت: مسائلی در دستگاه قضا است که اطلاع‌رسانی نشده و حق مردم دانستن آنها است بنابراین پیشنهاد می‌شود کارگروه تخصصی رسانه‌ای و خبری با حضور رسانه‌ها تشکیل و ایده‌ها به جمع‌بندی برسند و در فضای مجازی و حقیقی جلسه تشکیل دهند.

وی بیان کرد: باید ایرادات دستگاه قضا و سازمان‌ها و نهادها در حوزه اطلاع‌رسانی بررسی شود که چرا بعضی افراد با رسانه و خبر بیگانه هستند به همین سبب باید در این کارگروه آسیب‌شناسی شود و پیشنهادات و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: پیشنهادات اجرایی در راستای رفع مشکلات حوزه اطلاع‌رسانی و خبر در درون و بیرون دستگاه باید توسط کارگروه بررسی و اعلام شود و مسائلی در دستگاه قضا وجود دارد که ممکن است دید و ذهن مردم را اصلاح کند تا بر تربیت فرزندان خود و در نگهبانی از مرزهای حیا و عفت اجتماعی حساس شوند که باید مورد توجه قرار گیرد.

موسوی در پایان بیان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه، مطبوعات و رسانه ملی مشکلاتی دارند که باید در کارگروه بررسی و حمایت حقوقی و قضائی از آنها شود همچنین کارگروه باید به دنبال راهکاری باشد که مسئولان و جامعه حرفه خبرنگار و خبررسانی را حرفه مقدس تلقی کنند و تکریم خبرنگار به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1478

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.