• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

قطره قطره کم گردد، وانگهی خالی شود!/ کاش «نوروز» همیشگی بود

  • 11 فروردین 1402 - 13:53
قطره قطره کم گردد، وانگهی خالی شود!/ کاش «نوروز» همیشگی بود

امیرحسین راستی از فیلمسازان برگزیده جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوع «نوروز» بسازد سراغ چه سوژه‌ای می‌رود، پاسخ داد: هنوز به صورت جدی روی این موضوع فکر نکرده‌ام اما شاید سراغ فرآیند آماده‌سازی شهرها بروم. در اکثر شهرها، شهرداری‌ها در آستانه نوروز همه جا را زیبا می‌کنند و فضا شهر تروتمیز می‌شود اما بعد از نوروز دیگر شاهد این توجه و اهمیت قائل شدن به تمیزی و زیبایی نیستیم. کاش می‌شد از این منظر عید نوروز همیشگی باشد تا شهرهای‌مان همیشه زیبا باشد.
این کارگردان که با اثر «درامپس» توانست جایزه بهترین فیلم فنی هنری را از سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از آن خود کند درباره این اثر توضیح داد: همیشه گفته‌اند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود اما در این فیلم سراغ این ایده رفته‌ام که بگویم قطره قطره کم گردد وانگهی خالی شود! ایده فیلم درباره چکه‌های آب است که معمولاً ما به آن بها نمی‌دهم اما سالانه چند صد هزار لیتر آب به دلیل همین چکه‌ها از دست می‌رود.
وی ادامه داد: در این فیلم کوتاه تلاش کرده‌ام تصویری به مخاطب ارائه کنم که هم جذاب باشد هم در قالب آن بفهمند که چقدر این قطره‌های آب می‌توانند اهمیت داشته باشند. برای یک بار خواستم تصویری جذاب از این قطره‌های به ظاهر بی‌اهمیت آب به مخاطب ارائه کنم.
راستی درباره جایزه‌ای که از جشنواره فیلم ۱۰۰ دریافت کرده است، توضیح داد: جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری معمولاً به اثری اهدا می‌شود که در قالب آن ایده‌های نو و کارهای تازه‌ای صورت گرفته باشد. درباره ایده آب هم فیلم‌های بسیاری در همین جشنواره هم حضور داشت اما تصویری که در فیلم من وجود دارد بعید می‌دانم جای دیگری دیده شده باشد و به همین دلیل این جایزه را دریافت کرد. از آنجایی که خودم پیش‌تر کار موسیقی می‌کردم، همواره این ایده را در ذهن داشتم تا روی آن کار کنم.
این کارگردان درباره تجربه‌های متفاوت خود در مسیر ساخت فیلم «درامپس» هم گفت: وقتی می‌خواستم این فیلم را بسازم، شیرهای آب بسیاری را در شهر می‌دیدم که چکه می‌کنند و ناخواسته این واکنش را نشان می‌دادم که شیرها را سفت کنم. این تجربه برای خود من این تأثیر را داشت اما تأثیر اصلی مربوط به بعد از ساخت فیلم بود. هر وقت به خانه‌ای می‌روم و می‌بینم شیر آب در حال چکه کردن است، به آن‌ها می‌گویم که من درباره این موضوع فیلم ساخته‌ام و بهتر است شما هم شیر آب خود را تعمیر کنید.
این کارگردان درباره برنامه‌ریزی‌اش برای ورود به سینمای بلند هم گفت: من چند ایده برای ساخت فیلم بلند دارم اما فکر می‌کنم هنوز به اندازه‌ای که لازم است تجربه کسب نکرده‌ام. حتی در یک مورد طرح اولیه را نوشته‌ام و آماده تبدیل شدن به فیلمنامه است اما هنوز زود است. در عین اینکه ایده‌های بسیاری برای ساخت فیلم‌های کوتاه دارم و می‌خواهم آن‌ها را هم بسازم. شاید تا سه الی چهار سال آینده وارد سینمای بلند شوم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40199

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.