• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

فینال لیگ بسکتبال و نقش تعیین کننده ذوب آهن در جدال قهرمانانه

  • 03 اردیبهشت 1401 - 12:47
فینال لیگ بسکتبال و نقش تعیین کننده ذوب آهن در جدال قهرمانانه

علی توفیق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جریان فصل جاری مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور گفت: برگزاری دیدارها، نتایج به دست آمده و تیم‌های راه یافته به مرحله نیمه نهایی و فینال نشان داد این باور که هر چه بیشتر سرمایه گذاری کنیم و بازیکنان مطرح‌تری در اختیار داشته باشیم از شانس بیشتری برای صعود به مراحل بالاتر برخوردار می‌شویم کاملاً غلط است. نمونه این ادعا هم تیم ذوب آهن است.

وی در این زمینه ادامه داد: ذوب آهن در مرحله نیمه نهایی با وجود اینکه بازیکنان اصلی خود را – به دلیل آسیب دیدگی یا اتفاقات جریان بازی‌ها- در اختیار نداشت موفق شد به واسطه جنگندگی و هماهنگی که میان بازیکنانش وجود دارد نتیجه لازم برای صعود به دیدار نهایی را به دست بیاورد.

«شاید هم حریف ذوب آهن در نتیجه گیری این تیم بی تاثیر نبوده است. مثلاً چه بسا اگر شهرداری گرگان یا شیمیدر قم به جای نظم آوران سیرجان قرار داشتند دیدارهای ذوب آهن سخت‌تر می‌شد و به دیدارهای چهارم و پنجم کشیده می شد.» این مربی بسکتبال در واکنش به این موضوع گفت: البته شهرداری گرگان همگروه تیم ذوب آهن در مرحله مقدماتی بود. از دو دیداری که دو تیم برابر هم داشتند هر یک صاحب یک برد شدند اما در نهایت این تیم ذوب آهن بود که صدرنشینی گروه را از آن خود کرد. شیمیدر هم یک تیم پرمهره با کادر فنی توانا و مدیریت خوب است. شاید رقابت با این تیم نسبت به نظم آوران که یک تیم تازه وارد بود می‌توانست برای ذوب آهن سخت‌تر باشد.

توفیق در مورد پیش بینی اش از برگزاری دیدارهای فینال و اینکه رقابت میان دو تیم شهرداری گرگان و ذوب آهن چگونه پیگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: قطعاً در چنین رقابت‌هایی بازیکنان و عملکرد آنها خیلی تعیین کننده تر خواهد بود. به طور مثال سجاد مشایخی مهره‌ای ارزشمند برای ذوب آهن و تیم ملی است که فعلاً آسیب دیده است. بهبودی این بازیکن و حضور او در فینال برای تیم ذوب آهن خیلی تعیین کننده خواهد بود و حتی می‌تواند شرایط این تیم را برای شهرداری گرگان سخت‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن (کوهیان) نسبت به شهرداری گرگان پشتوانه خیلی غنی ندارد ضمن اینکه بازیکنانی با سابقه چندساله در ترکیب شهرداری گرگان قرار دارند که حضورشان می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد مانند «پری پتی» که در تمام موفقیت‌های اخیر شهرداری گرگان کنار این تیم بوده است. این بازیکن در کنار بازیکن پست ۴ و ۵ که جدیداً به ترکیب شهرداری گرگان اضافه شده است می‌تواند با توجه به تجربه‌ای که از حضور در لیگ دیگر کشورها دارد در شرایط خاص جریان و نتیجه بازی را به نفع تیمش تغییر دهد.

این مربی که در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر هدایت تیم نفت را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: با همه اینها نباید از ذوب آهن و بازیکنان باهوش و سخت کوشی که دارد و در شرایط خاص خیلی خوب عمل می‌کنند، غافل شد. در هر صورت اگر ذوب آهن تیمی ایده آل در فینال باشد قطعاً دیدارهای جذاب و خوبی را شاهد خواهیم بود. در واقع شرایط این تیم در چگونگی پیگیری دیدارهای فینال و ادامه دار شدن این مرحله تا دیدارهای چهارم یا پنجم تاثیرگذار است.

توفیق در بخش دیگری از این گفتگو با یادآوری اینکه دیدارهای مقدماتی لیگ برتر در دو گروه ۸ تیمی برگزار شد، تصریح کرد: اکثراً این ایده را متصور بودند که این شیوه برگزاری مسابقات، توزیع مناسبی از تیم‌ها را شامل می‌شود و باعث می‌شود رقابت‌های مقدماتی متعادل‌تر برگزار شود اما در نهایت و در پایان دیدارهای مقدماتی ۵ تیم از گروه الف و ۳ تیم از گروه «ب» به پلی آف صعود کردند و این نشان می‌دهد که رقابت‌ها در گروه اول نزدیک تر و پیچیده‌تر بوده است.

این کارشناس بسکتبال گفت: لیگ برتر باید به گونه‌ای برگزار شود که همه شانس داشته باشند مقابل هم بازی کنند. از طرفی چه بسا سه تیمی که از گروه «الف» صعود نکردند واقعاً شرایط حضور در پلی آف را داشتند اما به خاطر شیوه برگزاری مسابقات و شرایط گروهشان این فرصت را از دست داده باشند. در کل شرایط باید طوری باشد که همه تیم‌ها شانس مساوی داشته باشند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=20487

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.