• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

فولاد رو به افول می‌رود و نفتی‌های خوزستان لیگ یکی می‌شوند، اگر …

  • 24 مهر 1400 - 9:36
فولاد رو به افول می‌رود و نفتی‌های خوزستان لیگ یکی می‌شوند، اگر …

محسن بابادی در گفت‌وگو با ایسنا با در پاسخ به این سوال که ریشه مشکلات فوتبال خوزستان کجاست؟ اظهارکرد: همواره این سوال ذهن تمامی اهالی فوتبال استان را به خود معطوف کرده که چه شده و چه بلایی بر سر فوتبال استان آمده است که دیگر حتی یک بازیکن فیکس هم در ترکیب تیم ملی ندارد و تیم‌های باشگاهی‌اش که زمانی لرزه بر اندام حریفان ریز و درشت میانداختند، این گونه به قهقرا رفته و نای نفس کشیدن نداشته و چه یرسد که بخواهند عرض اندام کنند.

وی بیان کرد: برخی مشکلات مالی را دخیل می‌دانند و عده‌ای نیز مشکلات مدیریتی‌. اما ابعاد این ماجرا بیش از این بوده و این داستان سر درازی دارد. اگر بخواهیم به بیشتر این عوامل در کنار مشکلات مالی باشگاه‌ها و مدیران ناکارامد هم اشاره کنیم، باید گفت، ریشه فوتبال خوزستان زمانی خشکیده شد که فوتبال آموزشگاه‌ها و محلات به دلیل سیاست‌های اشتباه در بُعد کلان نابود شد. در حقیقت مسیر صحیح استعدایابی از فوتبال کوچه پس کوچهها و زمین های خاکی عبور میکرد و مربیان زحمتکش محلات با دست خالی همچون باغبانی دلسوز گلهای مستعد را شکوفا و بارور می‌کردند و آن‌ها را به سمت چرخه باشگاهی استان و کشور سوق می‌دادند.

این کارشناس فوتبال گفت: اما اکنون دیگر نه از آن زمین‌های خاکی پرتعداد خبری است و نه مربیان محلات به دلیل مشکلات مالی و بی‌توجهی دل و دماغ گذشته را دارند. صداقت و حمایت از جانب مسئولین نیز کمرنگ شده و ورزش دیگر اولویت مهمی برای مدیران و مسئولان محسوب نمی‌شود.

وی همچنین بیان کرد: ضمن احترام به ساختار نظام آموزشی کشور باید عرض کنم به اعتقاد بنده دیگر ورزش همچون گذشته سرلوحه کار نبوده و از مسابقات آموزشگاه‌ها، فستیوال‌های سالانه ورزشی و آن استعدادیابی‌ها خبری چندانی نیست و احساس می‌شود از روی ناچار زنگ ورزش در برنامه هفتگی دانش‌آموزان قرار دارد. ضمن این‌که امکانات و فضای ورزشی مدارس نیز همچون دو یا سه دهه گذشته نیست و این یعنی ضعف در چرخه سلامتی و بارورسازی استعدادهای کشور. دستمزد معلمان ورزش هم کم بوده و این نیز در کیفیت کار تاثیر چشم‌گیری می‌گذارد.

بابادی با بیان این‌که ریشه فوتبال خوزستان زمانی خشک شد که دلال‌ها همه کاره فوتبال استان شدند و پیشکسوتان واقعی ورزش خانه‌نشین شدند، گفتت: ببینید چند مربی با مدرک مربیگریA  و B فوتبال آسیا خانه‌نشین هستید و حتی به عنوان مشاور، سرپرست، مدیرفنی و دیگر سمت‌ها نیز در تیم‌های استان استفاده نمی‌شوند. پیشکسوتان محجوب به حیایی که اگر مشکلاتی هم در تفکر و عقیده با هم دارند اما در یک موضوع مشترک بوده و آن هم دلسوزی برای فوتبال استان است. پیشکسوتانی که در فوتبال استخوان کرده و اگر برخی از آن‌ها سواد آکادمیک هم ندارند ولی حدودا نیم قرن تجربه در عرصه باشگاهی و ملی دارند. کنار گذاشتن این موسپیدان بزرگترین خیانت در حق فوتبال استان و استعدادهای خوزستان است.

وی عنوان کرد: فوتبال خوزستان زمانی نابود شد که به بسیاری از غیرفوتبالی ها مجوز تاسیس مدرسه فوتبال داده شد و هر روز شاهد ظهور مدرسه فوتبالی جدید توسط افرادی هستیم که حتی یک بار هم زیر توپ نزده‌اند. نه سواد کافی داشته و نه تجربه و وجهه مناسبی دارند اما مشاهده می‌شود، شلوغترین سانس‌های فوتبال در بهترین چمن‌های اهواز و استان را دارند. مادی‌گرایی و کسب درآمد از خانواده‌ها نیز تنها اولویت آن‌ها بوده و بعضا تدارکات آن مدرسه فوتبال یا والدین یکی از بچه‌ها در ازای عدم پرداخت شهریه فرزندش نیز مربی یک رده است. اما مربیان مدرک‌دار و عاشق کار در حال حسرت خوردن و تشنه کار هستند. سانس‌های شلوغ با بازده آموزشی کم و عدم خروجی در مدارس فوتبال و وعده و عیدهای پوچ نه تنها جای فوتبال محلات و آموزشگاه‌ها را پر نکرد، بلکه سبب بسیاری مشکلات دیگر نیز شده است.

این کارشناس فوتبال گفت: اگر کمی در فوتبال استان کنکاش شود، حداقل ۵۰ مربی طراز اول در رده‌های مختلف مدت‌ها است بدون تیم هستند. بالغ بر ۱۵ مدیر فوتبالی توانمند و حداقل ۱۰ آنالیزور کارکشته کنار گود مانده‌اند. آن وقت چگونه انتظار دارید، فوتبال استان رشد کرده و تبدیل به بزرگترین واردکننده در فوتبال کشور نشود؟

وی تاکید کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود، نفت آبادان و نفت‌مسجدسلیمان نیز لیگ یکی شده و به دلیل عدم پشتوانه مالی و بازیکنان بومی، دیگر هیچگاه نمی‌توانند لیگ برتری شوند. استقلال خوزستان نیز همچون جنوب، شاهین، استقلال اهواز، دیهیم، کارگر، وحدت، نیشکر هفت تپه و… منحل خواهد شد و فولاد نیز رو به افول خواهد گذاشت. پس لازم است، حال که تنها دلخوشی مردم خوزستان فوتبال است، مدیران سیاسی و ورزشی استان در دولت جدید به ورزش خصوصا فوتبال توجه بیشتری کنند و با دعوت کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال، برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت برای این موضوع داشته باشند و سبب نجات ورزش استان از باتلاق رخوت و نابودی شوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=8874

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.