• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

فرمول بازار سیمان در پتروشیمی پیاده شود

  • 21 دی 1400 - 11:41
فرمول بازار سیمان در پتروشیمی پیاده شود

سعید ترکمان، رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صنایع پایین‌دست پتروشیمی برای تولید مستمر به تأمین مواد اولیه مطمئن و قابل‌دسترس نیاز دارند اما در سال‌های گذشته، متأسفانه نزدیک به چهار میلیون تن مواد اولیه در بورس کالا عرضه شده درحالی‌که تولید پلیمری ها در صنایع پتروشیمی بین ۸ تا ۹ میلیون تن است.

ترکمان گفت: میانگین قیمت فروش صادراتی پتروشیمی‌ها در سال گذشته فقط ۳۴۰ دلار بوده در صورتی که ارزش افزوده‌ای که در صنایع پایین‌دستی ایجاد می‌شود بسیار بیشتر از این خام فروشی است.

وی با بیان اینکه آیا به نفع منافع ملی است که مواد پتروشیمی (پلیمری) فقط برای ۱.۹ میلیارد دلار ارزآوری صادر شده اما در مقابل کارخانه‌های پایین‌دستی دچار بحران شوند افزود: این در حالی است که به دلیل تحریم بودن تولیدات پتروشیمی، امکان واردات این مواد برای صنایع پایین‌دستی وجود ندارد و ۸۵۰ هزار شغل تولید این صنایع در معرض تهدید جدی است.

ترکمان تاکید کرد: در این سال‌ها از رقمی نزدیک به ۸ میلیون تن تولید حدود ۳.۷ میلیون تن (برای امسال) به متقاضیان داخل فروخته می‌شود و بیشتر از ۴ میلیون تن از این محصولات صادر شده است.

چوب ارزآوری پتروشیمی‌ها بر سر صنایع تکمیلی

ترکمان متذکر شد: متأسفانه برخی با چوب ارزآوری، صنایع تکمیلی را زده‌اند و از تن دادن به تأمین نیاز داخل امتناع و هیاهوی بی‌دلیلی به پا کرده‌اند. ادعا شده بازار داخلی توان جذب تولیدات را ندارد اما در این بین، وزارت صمت تأکید می‌کند که ابتدا عرضه داخلی در بورس کالا صورت گیرد و در صورت عدم جذب تولیدات، صادرات انجام شود.

وی با بیان اینکه این مطالبه منطقی چرا باید باعث هیاهو و اعتراض شود، ادامه داد: درخواست صنایع تکمیلی نیز این است که ابتدا محصولات در بورس عرضه شود و سپس محصولاتی که در مچینگ بدون خریدار ماند، صادر شود.

ترکمان با اشاره به اینکه صنایع پایین دست توسط خرید نامطمئن (وقفه در عرضه) گروگان گرفته شده‌اند، افزود: در صنایع پایین دستی، سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار محصول در زنجیره ارزش صادر کرده‌ایم. یعنی علاوه بر تأمین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال ۸۵۰ هزارنفری، ارزآوری بیش از ۲ میلیارد دلاری نیز برای کشور داشته‌ایم.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران عنوان کرد: درصورتی‌که عرضه کامل کالاهای پایه در بورس کالا اتفاق بیفتد، امید خواهیم داشت شرایطی که برای محصول سیمان پیش آمد و تعادلی که در این بازار صورت گرفت در بازار پتروشیمی هم ایجاد شود.

ترکمان گفت: قیمت‌ها در بازار سیمان حتی تا کیسه‌ای ۹۰ هزار تومان نیز افزایش یافته بود اما به تداوم عرضه در بورس کالا، قیمت‌ها به ۲۵ هزار تومان افت کرد و به تعادل رسید و امیدواریم با رویکرد وزارت صمت، این رویه در بازار پتروشیمی نیز اجرایی شده و همه بازارها شفاف و متعادل شود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.