• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

غذاهای فوق فرآوری شده و افزایش احتمال سرطان روده در مردان

  • 14 شهریور 1401 - 13:07
غذاهای فوق فرآوری شده و افزایش احتمال سرطان روده در مردان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به طور خاص، مردانی که بیشترین میزان مواد غذایی فوق فرآوری شده را مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردانی که مقادیر کمتری مصرف می‌کنند، ۲۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ هستند. اما خطر افزایشی برای زنانی که مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می‌کردند، وجود نداشت.
«لو وانگ»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه تافتس بوستون، گفت: «این مطالعه شواهدی از ارتباط بالقوه بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان کولورکتال (راست روده) ارائه می‌کند.»
وانگ توضیح داد که غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، روغن / چربی و نشاسته تصفیه شده هستند که همگی در افزایش وزن و چاقی نقش دارند و چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان روده بزرگ است.
دقیقاً اینکه چرا فقط مردان در معرض خطر بالاتری قرار دارند، مشخص نیست. وانگ گفت: «یک توضیح احتمالی این است که ترکیب غذاهای فوق فرآوری شده مصرف شده توسط زنان با مردان متفاوت است. با تحقیقات بیشتر باید مشخص شود که آیا تفاوت جنسیتی واقعاً وجود دارد یا خیر.»
این مطالعه شامل بیش از ۲۰۰ هزار مرد و زن آمریکایی (نزدیک به ۱۶۰۰۰۰ زن و حدود ۴۶۰۰۰ مرد) از سه مطالعه بزرگ بود. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های رژیم غذایی را هر چهار سال یکبار تکمیل کردند که از آنها پرسیده می‌شد حدود ۱۳۰ غذا را چند بار مصرف می‌کنند.
محققان دریافتند طی بیش از ۲۵ سال پیگیری، ۱۲۹۴ مورد سرطان روده بزرگ در مردان و ۱۹۲۲ مورد در میان زنان وجود داشت.
مردانی که بیشترین غذاهای فوق فرآوری شده را می‌خوردند، در معرض بیشترین خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ بودند.
به گفته محققان، برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در گوشت‌های فرآوری شده مانند نیترات‌ها و نیتریت‌ها که گوشت را تازه نگه می‌دارند یا هتروسیکلیک آمین‌ها که هنگام پختن گوشت در دمای بالا تولید می‌شوند، عامل سرطان هستند.
محققان توصیه می‌کنند حدود دو سوم بشقاب شما باید میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و بقیه شامل گوشت‌های بدون چربی، ماهی، مرغ و حبوبات باشد. گوشت قرمز را محدود کنید و سعی کنید از مصرف گوشت‌های فرآوری شده اجتناب نمائید.
غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است باکتری‌های سالم روده را تغییر دهند، می‌تواند التهاب را تشدید کند و منجر به افزایش خطر سرطان روده شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28582

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.