• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

عزاداری محرم در تابلوهای موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

  • 17 مرداد 1401 - 13:00
عزاداری محرم در تابلوهای موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، از برترین موزه‌های جهان به جهت داشتن ذخایر غنی آثار هنری و بزرگ‌ترین موزه جهان از نظر هنرهای تزئینی است. موزه ویکتوریا و آلبرت پیشروترین موزه هنر و طراحی در جهان است که مجموعه دائمی بیش از ۲ و نیم میلیون شیء، کتاب و آرشیو دارد و بیش از ۵ هزار سال خلاقیت بشر را در برمی گیرد. این موزه بسیاری از مجموعه‌های ملی بریتانیا را در خود جای داده است.
در میان آثار این موزه دو تابلوی نقاشی با موضوع محرم وجود دارد. تابلوی نقاشی با نام «مراسم محرم» در سالهای حدود ۱۸۰۷ با آبرنگ مات روی کاغذ نقاشی شده است. هنرمند این تابلو ناشناس است. اما سایت موزه در توضیحات مربوط به این تابلو آورده: این تابلو بخشی از مراسم محرم را به تصویر می‌کشد که مسلمانان به یاد نوه‌های حضرت محمد (ص) برگزار می‌کنند. ماکت‌های بامبو و کاغذی که در تصویر وجود دارد نشان دهنده مقبره‌های امام حسین (ع) و امام حسن (ع) هستند. زمانی صاحب این اثر فردی به نام گیلبرت الیوت موری فرماندار کل فورت ویلیام در دور ۱۸۰۷ تا ۱۸۱۳ بوده است.

تابلوی دیگر این موزه با نام راهپیمایی محرم در حدود سالهای ۱۷۹۵ تا ۱۸۰۵ توسط هنرمندی ناشناس نقاشی شده است این تابلو یکی از مجموعه ۹ تابلو نقاشی است که احتمال دارد هنرمند هندی آن، این نقاشی را از اصلش کپی کرده باشد. در توضیحات مربوط به آن نوشته شده: مسلمانان در هند این مراسم را به مناسبت ایام محرم برگزار می‌کنند. در این مراسم که تعزیه نامیده می‌شود ماکت‌های بامبو و کاغذی نشانه‌ای از قبور نوه‌های حضرت محمد (ص) هستند که برای غوطه ور شدن به سمت رودخانه برده می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27350

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.