• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

عاملان کلاهبرداری با سوءاستفاده از نام «سامانه ثنا» دستگیر شدند

  • 05 مرداد 1400 - 14:31
عاملان کلاهبرداری با سوءاستفاده از نام «سامانه ثنا»  دستگیر شدند

به گزارش مهر، سرهنگ رامین پاشایی اظهار داشت: اعضا سه باند با فعالیت مجرمانه فیشینگ که با سو استفاده از نام سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به ارسال پیامک‌هایی به طعمه‌های خود با موضوع ثبت شکایت بر علیه افراد می‌کردند، شناسایی و با کسب مجوز قضائی دستگیر شدند.

وی با اشاره به شگرد این کلاهبرداران ادامه داد: مجرمان سایبری پس از هدایت فریب خوردگان به صفحات جعلی به منظور اطلاع از موضوع شکواییه، تقاضای واریز وجوهات مختلف عمدتاً ۱۰ هزار تومان از افراد متقاضی و فریب خورده می‌کردند و پس از هدایت هموطنان به درگاه‌های جعلی بانک و سرقت اطلاعات کارت بانکی آنها نسبت به برداشت غیر مجاز از حساب افراد اقدام می‌کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در مواردی هم دیده شده که این مجرمان با ترفندهای خاص مشخصات خانوادگی هموطنان مانند نام و نام خانوادگی آنان را نیز در متن پیامک‌های ارسالی درج می‌کنند که شهروندان نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود: طی یک اقدام فنی و عملیاتی کارشناسان پلیس فتا در کشور، متهمان مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از دستگیری ضمن مواجه با ادله جرم به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده شأن تحویل مراجع قضائی شدند.

وی بیان داشت: سامانه ثنا قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکواییه و ابلاغ‌های قضائی و تسهیل در امر رسیدگی به امورات دعاوی و قضائی راه اندازی شده است و تمامی ابلاغ‌های این سامانه دولتی شبیه سایر سامانه‌ها با شماره‌های پوششی با نام سامانه ثنا صورت می‌پذیرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه ارسال هر گونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه صرفاً شگردی در جهت کلاهبرداری افراد سود جو است، از هموطنان خواست که به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه نکنند.

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان در خواست واریز وجه نقد نمی‌کند به شهروندان توصیه کرد که در صورت مواجه شدن با هرگونه پیامک ثبت نام و یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانند که این ترفندی برای کلاهبرداری است.

وی خاطرنشان کرد:عموم مردم می‌توانند در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  گزارش کنند و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.