• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

طلای المپیک بهترین پاسخ هروی به منتقدان بود/حقانیت کاراته ثابت شد

  • 17 مرداد 1400 - 15:01
طلای المپیک بهترین پاسخ هروی به منتقدان بود/حقانیت کاراته ثابت شد

علی کتیرایی سرمربی سابق تیم ملی کاراته با بیان مطلب فوق به مهر گفت: المپیک بزرگترین و مهمترین آوردگاه ورزشی جهان است که در هر رشته ورزشی با حضور برترین ورزشکاران و در بالاترین سطح فنی برگزار می‌شود. کاراته نیز از این قاعده مستثنی نبود و شاهد مبارزات زیبا و جذابی در کلاسی متفاوت از سوی بهترین‌های دنیا بودیم.

وی ادامه داد: روندی که فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه المپیک طراحی کرده بود، در واقع یک ماراتن سنگین و طولانی محسوب می‌شد و کاراته کاهایی که توانستند شرایط خود را در این مسیر سخت حفظ کنند، موفق به دریافت مجوز حضور در توکیو شدند و در نهایت شاهد مبارزه جمعی از کاراته کاهای زبده و خوب دنیا بودیم که همان‌ها نیز طبق پیش بینی مدال‌ها را کسب کردند. در این بین چند نفری هم که از مسابقات نهایی در پاریس سهمیه گرفتند عملکرد خوبی داشتند. از آن جمله کاراته کای بلغارستانی وزن ۵۵- کیلوگرم که از مبارزه اول تا فینال عالی بود و استحقاق طلا را داشت. البته حریف عربستانی سجاد گنج زاده هم شگفتی ساز ظاهر شد و مصری‌ها هم عملکرد خوبی داشتند.

سرگروه سابق تیم ملی کاراته در خصوص عملکرد کاراته کاهای اعزامی به توکیو گفت: سارا بهمنیار مسابقات را خیلی خوب شروع کرد، ولی در ادامه نتوانست برنامه ریزی خوبی در مبارزات خود داشته باشد. جو سنگین المپیک روی او تأثیر منفی داشت و در ادامه بهم ریخته بود، تمرکز و تصمیم گیری درستی نداشت و علی رغم اینکه کاراته کای خیلی خوش فکر، با تکنیک و جنگنده است، نتیجه لازم را نگرفت.

کتیرایی ادامه داد: همه ما متصور بودیم که حمیده عباسعلی با توجه به تجربه بالا و سابقه قهرمانی بتواند به مدالی از میدان المپیک برسد. ولی همیشه باید مدنظر داشته باشیم که بالاخره میدان ورزش، اتفاقات ناخواسته را هم در پی دارد که در خصوص عباسعلی و مبارزه مهم پایانی شاهد آن بودیم. البته باید بگویم در دو مبارزه اگر حمله کننده بود و ابتکار عمل را در دست می‌گرفت، می‌توانست موفق تر باشد و رقبا را شکست دهد. امیدوارم دست فکر کرده باشم که شاید آن عمل جراحی روی زانو مقداری جلوی همین ابتکار عمل را از او گرفت تا کمتر حمله کننده باشد.

دارنده دو مدال طلای بازی‌های آسیایی به مبارزات سجاد گنج زاده هم اشاره کرد و یادآور شد: سجاد به مدالی با ارزش و ماندگار در کاراته و ورزش ایران دست پیدا کرد. گنج زاده یکی از باهوش‌ترین کاراته کاهایی است که من دیده ام. علیرغم شرایط بدنی، وزن بالا و قد نه چندان بلند، خیلی خونسرد و باهوش مبارزه می‌کند و در تصمیم گیری ها عملکردی عالی دارد. سجاد مبارزات خود را روی تاتامی المپیک با قدرت آغاز کرد و هر چه می‌گذشت، بهتر می‌شد و با غلبه بر جو سنگین المپیک بهتر و بهتر مبارزه می‌کرد. به اصطلاح «تاتامی دستش بود». اوج کار او در نیمه نهایی و برتری مقابل حریف ترکیه‌ای بود. «آکتاش» واقعاً کاراته کای قدرتمند، باهوش و تکنیکی است، ولی سجاد با خوش فکری این رقیب «چغر و بد بدن» را شکست داد و به فینال رسید.

این کارشناس کاراته به عملکرد سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته هم پرداخت و گفت: فکر می‌کنم با این طلای المپیک، هروی کار خود را تکمیل کرد. شهرام قبل از المپیک هم با نتایجی که چند سال اخیر در مسابقات جهانی و آسیایی عملکرد عالی داشت، ولی با این طلای با ارزش واقعاً کاری کرد، کارستان. به شهرام واقعا می گویم. او خیلی تلاش کرد و در این چند ماهه اخیر واقعاً فشار زیادی تحمل کرد. هروی هجمه‌های سنگینی را پشت سر گذاشت و تحمل کرد. فکر می‌کنم این طلای المپیک بهترین پاسخ بود به منتقدان این مربی ارزشمند. هروی با این همه نتایج درخشان، آن چنان مورد خطاب قرار گرفت، اگر در المپیک نتیجه نمی‌گرفت چه می‌کردند. «خدا جای حق نشسته» و اگر او بخواهد، کسی نمی‌تواند کاری کند. معتقدم خدا دست هروی را گرفت و به قولی نان دل پاکش را خورد و صمیمانه به او تبریک می گویم.

وی ادامه داد: کاراته ایران بعد از آن همه افتخار در مسابقات جهانی و آسیایی به این مدال طلا نیاز داشت. می توان گفت این مدال طلا کاراته ایران را گارانتی کرد. دست همه زحمت کشان کاراته درد نکند. یک بازیکن و یک مدال طلا؛ چه امتیازی باید به آن بدهیم؟ هروی کاری کرد که نمره اش ۲۰ است.

کتیرایی در پایان گفت: خدا را شکر کاراته به المپیک رفت و پایانی خوبی برای کشورمان داشت. البته که می‌توانست نتایج بهتر باشد که خدا را شکر با یک مدال طلا حقانیت خود را ثابت کند و امیدوارم این موفقیت‌ها تداوم پیدا کند. به همه کسانی که در این مسیر زحمت کشیدند، اعضای تیم ملی، کادر فنی، فدراسیون که همه تلاش خود را کرد، مربیان سازنده، خانواده تبریک و خسته نباشید می گویم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.