• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

طباطبایی:سیستم ارزیابی تعیین کننده جایگاه داوران است نه اسم و رسم

  • 03 مهر 1400 - 13:44
طباطبایی:سیستم ارزیابی تعیین کننده جایگاه داوران است نه اسم و رسم

رامین طباطبایی در گفتگو با مهر با اشاره به حواشی و انتقادات اخیر مطرح شده از سوی برخی داوران در مورد رویکرد فدراسیون در این زمینه توضیح داد و اینکه نتایج به دست آمده از سیستم ارزشیابی داوران تعیین کننده وضعیت آنهاست نه اسم و رسم و پیشینه آنها.

وی با تاکید بر اینکه داوران از ارکان اصلی فدراسیون به خصوص در برگزاری مسابقات هستند، گفت: به همین دلیل توجه به جایگاه و دفاع از حق و حقوق آنها اهمیت بالایی در مجموعه فدراسیون دارد طوریکه تسویه حساب با داوران یکی از اولویت ها در شروع کارم بود.

وی با یادآوری اینکه از دی ماه سال ٩٦ مدیریتش در فدراسیون بسکتبال آغاز شد، ادامه داد: زمانی که کارم را آغاز کردم فدراسیون ازسال ٩٥ مبلغ ٧٠٠ میلیون تومان به داوران بدهکار بود که با توجه به مهم شماردن جایگاه داوران پرداخت این مبلغ به آنها در طول سال٩٧-٩٦ را در دستور کار قرار داده و تمام بدهی ها را صاف کردیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه این فدراسیون در حال حاضر هیچ بدهی به داوران لیگ برتری ندارد، خاطرنشان کرد: هزینه لازم برای پرداخت حقوق داوران از محل ورودیه و ٧ درصد قراردادها که توسط تیم ها باید پرداخت شود، تامین می شود. با اینکه دربسیاری موارد این ارقام با تاخیر به حساب فدراسیون واریز شده اما حقوق داوران را تا امروز به طور کامل پرداخت کرده ایم ضمن اینکهبرای فصل جدید مسابقات هم افزایش ٥٠ درصدی آن را در دستور کار قرار دادیم.

طباطبایی تاکید کرد: در عین حال معتقد هستیم در روند داوری از حیث دانش و ارتباطات بین الملل باید تغییراتی ایجاد شود. به همین دلیلاز در لیگ گذشته سیستم ارزشیابی داوران را ملاک بررسی عملکرد آنها قرار دادیم.

وی با بیان اینکه به گفته بسیاری مربیان و بازیکنان، فصل گذشته لیگ برتر بسکتبال یکی از بهترین فصل ها از حیث قضاوت بود که باکمترین تنش و مشکل همراه بود، تصریح کرد: در دیدارهای فصل گذشته و به خصوص بازی های حساس، سوت داور کمترین تاثیر را درجریان و نتیجه بازی داشت و همین مسئله در برگزاری کم حاشیه لیگ کمک حال بود.

رئیس فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه استفاده از سیستم ارزشیابی داوران در راستای شناسایی داوران جوان است، افزود: رویکردو هدف دیگرمان از به کار بردن این سیستم، ایجاد تغییرات در بخش بین الملل بود به خصوص که خیلی از داوران جوان اما مستعد وکاربلد پشت خط مانده بودند. خروجی لازم را هم گرفتیم چرا که امروز تعداد داوران و ناظران ما نسبت به گذشته بیشتر است.

به گفته طباطبایی، سیستم ارزشیابی در فصل جدید لیگ برتر بسکتبال که از ٢٤ مهرماه آغاز می شود هم به کار گرفته خواهد شد، وی در این زمینه گفت: نتایج مثبتی که از این سیستم در فصل گذشته گرفتیم باعث تمدید به کارگیری آن شده است. این سیستم است که بر مبنای عملکرد داوران، سطح و موقعیت آنها را تعیین می کند نه اسم و رسم شان و برای ما هم همین ملاک است.

وی به انتقادات مطرح شده از سوی برخی داوران طی روزهای اخیر اشاره کرد و یادآور شد: داورانی که گله مند هستند احتمالا نتوانستند خود را با سیستم منصفانه و عادلانه منطبق کنند. دیگر اینکه داورانی که این روزها منتقد شده اند اتفاقا جزو آن دسته داورانی هستند که بعضا مربیان و مدیران طی فصل گذشته در مورد استفاده از آنها برای دیدارهای تیم شان معترض بودند و از فدراسیون میخواستند این موضوع را لحاظ کند.

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: در هر صورت اینکه هر داوری بتواند خود را با سیستم ارزشیابی فدراسیون منطبق نکند از گردونه خارج می شود، تمام اقدامات فدراسیون در راستای ایجاد فضای امن و برابر برای داوران است و اینکه داوران مستعد و مستحق اما پشت خط مانده هم فرصت حضور در عرصه بین المللی را به دست بیاورند.

طباطبایی در مورد صحبت های مطرح شده در رابطه با عدم حضور داوران ایرانی در سه پنجره پایانی انتخابی جام جهانی گفت: برای پنجره های اول تا سوم داوران ایرانی دعوت شدند، برای سه پنجره پایانی با توجه به حذف تیم های ضعیف تر و صعود تیم های قویتر اقدام به گزینش داوران بر مبنای عملکردشان شد. بنابراین بحث تعلیق داوران ایرانی برای این مرحله از مسابقات نبوده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=6783

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.