• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

ضرورت بازسازی انقلابی و تحول سینما در گام دوم انقلاب

  • 09 مهر 1400 - 17:03
ضرورت بازسازی انقلابی و تحول سینما در گام دوم انقلاب

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی صبح روز پنج شنبه هشتم مهر با حضور در جمع معاونان، مدیران کل و مدیران موسسات تابعه رسماً فعالیت خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی آغاز کرد و از خدمات حسین انتظامی تقدیر شد.

در این جلسه که محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، محمد خزاعی با قدردانی از خدمات حسین انتظامی گفت: حُسن خلق ایشان در مدیریت فرهنگی حتی قبل از اینکه در سازمان سینمایی حضور داشته باشند زبانزد همه دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است و به عنوان یک مدیر فرهنگی شناخته شده هستند. در عرصه‌های سینما و مطبوعات خدمات ایشان کاملاً مشهود است. به سهم خودم از او تشکر می‌کنم و امیدوارم همچنان همراه ما باشند.

رییس سازمان سینمایی با ابراز خوشنودی از اینکه با حمایت اهالی سینما، رسانه‌ها و اعتماد، محمدمهدی اسماعیلی این مسئولیت را پذیرفته است ادامه داد: قرار نبود به سازمان سینمایی بیایم و حضورم در سازمان تقریباً منتفی شده بود اما اتفاقاتی افتاد، جلساتی برگزار شد و بار مسئولیت سازمان سینمایی بر دوش ما گذاشته شد. دعا می‌کردم همکار دیگری در این جایگاه قرار گیرد و ما همچنان در کنارشان باشیم و به تولید ادامه بدهم. پیش از این هم مسئولیت‌هایی به بنده پیشنهاد شده بود که ترجیح دادم وارد عرصه مدیریت و حداقل سینما نشوم و همیشه از مدیریت سینما پرهیز می‌کردم.

وی افزود: فرصت تغییر و تحول در سینما با بارقه‌های امید بوجود آمده در بین هنرمندان و رسانه‌ها و مسئولان فرهنگی ارشد کشور برای ما عوامل اجرایی بسیار اندک است. گاهشمار سازمان سینمایی از امروز آغاز شده و تا ۴۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید. اعتماد اهالی فرهنگ و هنر و خانواده سینما به مسئولین فرهنگی کشور بهترین پشتوانه برای خدمت و سر و سامان دادن به چالش‌های جدید حوزه سینما است.

ضرورت تحول ساختارها و مدل‌ها و استراتژی و کالبدشکافی و درون درمانی سینما

خزاعی با اظهار امیدواری از اینکه در مسئولیتی که به او سپرده شده بتواند مفید واقع شود گفت: سینمای ایران غنی و ارزشمند است و بعد از انقلاب اسلامی این سینما با تغییر رویکرد و افق‌ها، جهش‌ها و دستاوردهای خوبی داشته است ولی این به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن به اهداف و ایده ال ها نیست و در گام دوم انقلاب به لزوم حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های سینِما و هنر اعتقاد دارم و همچنین به ضرورت تحول ساختارها و مدل‌ها و استراتژی و کالبدشکافی و درون درمانی سینما نیاز داریم و برای ایجاد این تحول به تعبیر رهبری نیازمند بازسازی انقلابی هستیم.

وی با بیان اینکه وابستگی به میزها و پست‌ها مهم نیست، مهم درست خدمت کردن به خلق خدا و ارائه خدمات شایسته به جامعه در راستای منافع ملی است، اظهار کرد: برغم رهنمودهای رهبری انقلاب در خصوص اهمیت سینما همچنان، این حوزه مهم و مرجع- پویا و شکوفا نشده و مانند بسیاری از بخش‌ها در حوزه سینما هم مطالبات ایشان بر زمین مانده است.

خزاعی با تاکید بر اینکه تمام حرکت‌های فرهنگی و هنری در سازمان سینمایی در عرصه داخلی و خارجی باید دستاوردهای ملموسی برای سینمای ایران و اهالی سینما و مردم و انقلاب داشته باشد گفت: اگر احساس شود حرکت‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد قطعاً بازنگری خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی با تقدیر از زحمات همه مدیران در ادوار گذشته ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد از ما انتظارات و خواسته‌هایی دارند که می‌خواهند اجرا شود که سراغ آنها خواهیم رفت. ایشان خبرهای خوبی از دولت و اتفاقات خوب در سازمان سینمایی به من دادند. من با یک روشن بینی خوبی بر اساس قول‌هایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد به من دادند، وارد سازمان سینمایی شدم و تنها درخواستم حمایت بود که این حمایت شاخه‌های مختلفی دارد.

این مدیر با بیان اینکه ماموریت‌های جدید فرهنگی دولت در حوزه سینما توسط آقای دکتر اسماعیلی ابلاغ شده است گفت: این برنامه‌ها باید با کمک اهالی سینما و رسانه شکل اجرایی پیدا کند که بیشترین بخش در جهت تحقق حل مشکلات اهالی سینما و برون رفت از وضعیت موجود است. تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و فیلم‌های اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانواده محور قطعاً در دستور کار سازمان سینمایی خواهد بود.

وی ادامه داد: ساختار سازمان سینمایی از بدو تاسیس با همت جناب آقای شمقدری شکل گرفت امابه طور کامل اجرایی نشد. بررسی نقاط ضعف و قوت طرح مدون سازمان سینمایی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت فراهم شدن شرایط و رفع مشکلات اقتصادی به تناوب اجرایی خواهد شد.

خزاعی خاطر نشان کرد: بی شک اهالی سینما و رسانه و مسئولان فرهنگی برای شروع تحولات در سینما باید صبورتر و شکیباتر برخورد نمایند.

نتوانستیم در حد ایده آل ظاهر شویم

در ابتدای این جلسه حسین انتظامی با بیان اینکه همکاری با مدیران و معاونان سازمان سینمایی برای او توفیق بوده است، گفت: بارها در محافل مختلف گفته‌ام که با بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتم اما مجموعاً سازمان سینمایی بالاترین معدل نیروی انسانی از جهت فهم، تخصصی بودن، نگاه جامع، برنامه ریزی، هماهنگی و یکدلی دارد. از همکاران در سازمان سینمایی بسیار آموختم و امیدوارم همچنان بدرخشند.

رییس سابق سازمان سینمایی ادامه داد: عملاً نزدیک به ۳ سال در سازمان سینمایی بودم و عملکردی که ارائه شد نتیجه زحمات و هم افزایی هایی بود که با همکاران این سازمان صورت گرفت. در این مدت با وجود اینکه شرایط کرونایی عملاً توان هر برنامه ریزی را در همه بخش‌های کشور گرفته بود اما با همت دوستان شرایط کاری به نسبت خوب بود.

انتظامی با بیان اینکه هیچ وقت در شان فرهنگ و سینمای ایران نتوانستیم خدمت کنیم، خاطرنشان کرد: همه ما جمع شدیم تا به سینمای ایران خدمت کنیم، به برجسته کردن جنبه‌های ارزش فرهنگی، دینی، انقلابی و اعتقادی و همچنین کسب و کار در حوزه فرهنگ و سینما تا موفق تر جلوه کند. انصافاً ما نتوانستیم در حد ایده آل ظاهر شویم اما در حد توان، مدیران نهایت تلاش خود را کردند و به دلیل آنکه نگاه همدلانه داشتند موجب هم افزایی فعالیت‌ها شد و از این جهت شایسته احترام و قدردانی هستند.

وی ادامه داد: آقای خزاعی با قبول مسئولیت ریاست سازمان سینمایی بزرگواری کردند زیرا در شرایط فعلی هر فردی مسئولیت قبول کند نشان دهنده بزرگی و بزرگواری است. حُسن آقای خزاعی این است که همه با او سابقه دوستی دارند و برخواسته از سینما است بنابراین مناسبات و اولویت‌های سینما را خیلی بهتر می‌دانند. روحیه جوان و نگاه تحول آفرین ایشان قطعاً به برنامه‌های توسعه برنامه‌های سینمایی کمک می‌کند. به او تبریک می‌گوییم و می‌دانیم با توان خوبی که دارند این مسئولیت را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.

محمود شالویی که به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه حاضر بود با بیان اینکه امروز شروع به کار رسمی آقای خزاعی است و تودیع و معارفه رییس سازمان سینمایی به روال انتصاب‌های گذشته دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای معاونان وزارتخانه برگزار می‌شود گفت: آقای انتظامی از مدیران با سابقه وزارت ارشاد است و مجموعه فرهنگی کشور همیشه به وجود چنین افراد باسابقه ای نیاز مبرم دارد. ایشان با رفتن از سازمان سینمایی از وزارت ارشاد جدا نشده و کارهای مهم دیگری توسط ایشان به سرانجام می‌رسد.

وی در پایان گفت: آقای خزاعی در جلسات با آقای دکتر اسماعیلی همواره بر لزوم حمایت دولت از حوزه سینما و هنرمندان تاکید داشتند و آقای وزیر گفتند امر مسلمی است و یقیناً از او حمایت همه جانبه خواهیم کرد. امیدوارم در رویکرد جدید سیاستگذاری‌های فرهنگی و هنری دولت، آقای خزاعی با پیشینه موفق و چهره شناخته شده‌ای که در طول سالیان متمادی در بین اصحاب فرهنگ و هنر و جامعه سینمایی کسب کردند بتوانند منشا خیر باشند. چیزی که مهم و اساسی است اینکه بتوانیم نام اثرگذاری در طول خدمت داشته باشیم زیرا مسئولیت‌ها زود تمام می‌شود.

در این جلسه برخی از معاونان و مدیران سازمان سینمایی نکاتی را مطرح کردند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7740

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.