• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

ضرغامی وزارت میراث فرهنگی را تحویل گرفت/امضای طلایی نداشتیم

  • 05 شهریور 1400 - 14:32
ضرغامی وزارت میراث فرهنگی را تحویل گرفت/امضای طلایی نداشتیم

به گزارش مهر، پس از آنکه عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی از سوی دولت سیزدهم معرفی و با رأی بالای اعتماد نمایندگان مجلس برای وزارت منصوب شد، به وزارت میراث فرهنگی رفت تا مراسم تکریم از علی‌اصغر مونسان و معارفه سید عزت‌الله ضرغامی بدون حضور خبرنگاران برگزار شود. در این جلسه البته مدیران و معاونان و برخی از نمایندگان مجلس که پیش از این در تلاش بودند تا جای ضرغامی را در وزارت بگیرند نیز حضور داشتند.

در این مراسم، ضرغامی گفت: این وزارتخانه سه حوزه تخصصی دارد که نگاه من به هر سه بخش مساوی و متعادل است. در تمام این حوزه‌ها در سراسر کشور گنجینه‌ای از کارشناسان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و… وجود دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزارتخانه‌ای کم‌نظیر است که سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی جدی دارد.

او در ادامه تأکید کرد: شیوع کرونا موجب شد تا بخش خصوصی ضرر و زیان‌های زیادی ببیند و این بخش با دوران سختی روبه‌رو است به این منظور برنامه‌ای در این خصوص نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهم کرد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم. یکی از کارهای ما برنامه‌ریزی برای استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سراسر کشور است. گنجینه‌ای از زیبایی‌ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط‌زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم کنیم.

ضرغامی در این مراسم گفت: اگر امروز خرابه‌های تخت جمشید برای ما مانده به نفع ماست و نباید ما این‌ها را به دو قطبی تبدیل کنیم. مثلاً روزی منتسب هست به روز کوروش، بد است که این موضوع به دلیل برخی اشتباهات به‌جای یک روز وفاق ملی، تبدیل شود به دوقطبی‌های بد.

همچنین در این مراسم علی‌اصغر مونسان گفت: این وزارتخانه غریب و مظلوم است، در بدو ورود به این دستگاه، کل اعتبارت این مجموعه در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

مونسان بیان کرد: یک گردشگر خارجی ۱۳۰۰ دلار درآمد ارزی دارد. کشورها به ازای هر گردشگر حدود ۶ دلار هزینه می‌کنند اما در کشور ما حدود دو سنت هم برای گردشگر هزینه نمی‌کنند.

در این مراسم وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به این موضوع اشاره کرد که هرگز کار سیاسی نکردیم، هیچ انتصاب سیاسی نداشتم، وزارتخانه پنج معاون دارد. سه معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درون سازمانی هستند و انتصابات مدیران کل نیز عمدتاً از مجموعه وزارتخانه بوده است.

او ادامه داد: وزارتخانه پیچیده‌ای بودیم، اما الان آرام هستیم و اتهام حیاط خلوت از آنکه در گذشته به آن وارد بود، برداشته شد. در مجلس پاسخگو بودیم و کمترین پرسش را طی مدت چهارسال داشتیم. همچنین جایگاه خوبی در مجلس قبلی و کنونی داشتیم به‌طوری‌که جایگاهمان از قبل بهتر شد.

او ادامه داد: طی این مدت هیچکس را متهم به فساد نکردم، امضای طلایی نداشتیم و همه موارد را کمیته‌ای انجام دادیم. در این مدت کمترین مشکل را داشتیم و اگر تخلفی بود، شخصی و بسیار پایین بود.

او ادامه داد: لایحه شرح وظایف وزارتخانه را توسط یک گروه پژوهشی انجام دادیم، لایحه خوبی آماده شده است و الان در کمیسیون‌های فرهنگی دولت است یکی از افتخارات شما این باشد که این لایحه را با کمترین تغییر به تصویب برسانید. مجلس به این وزارتخانه علاقه‌مند است و پشتوانه محکم قانونی داریم.

مونسان گفت: در حوزه گردشگری برنامه راهبردی نداشتیم، سند راهبردی گردشگری را تهیه کردیم و برای ۲۸ دستگاه اجرایی کشور حکم گرفتیم. سند اقدام ملی نیز با کمک سازمان جهانی گردشگری در حال آماده سازی است.

مونسان بیان کرد: بیش از ۲۰۰۰ واحد بوم گردی ایجاد کردیم. ۲۲۵ هتل در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید. بر روی مزیت کشور مانند اکوتوریسم کار کردیم و شاهد رشد عجیب در این خصوص بودیم.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۸ میلیارد دلار درآمد ارزی رسیدیم. تمام این اتفاقات مثبت باعث شد نظر مجلس و دولت جلب شود. سهم عمده در ایجاد اشتغال و درآمد ارزی داریم اما چرا سهم ما در درآمدهای ارزی دیده نمی‌شود به این دلیل است که درآمدهای ارزی ما مستقیم به بازار می‌رود و به چرخه اقتصاد وارد می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3503

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.