• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

صادرات کاتالیست در دولت سیزدهم آغاز شد

  • 09 دی 1401 - 12:10
صادرات کاتالیست در دولت سیزدهم آغاز شد

به گزارش خبرگزای مهر، «جواد اوجی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزون بر ۹۰ تا ۹۵ میلیون تن است.
وی همچنین اظهارداشت: سال گذشته فقط از محل صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار و همینطور در ۹ ماهه سال جاری ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز از این محل به سامانه نیما واریز شده که در تأمین منابع ارزی کشور بسیار مؤثر بوده است.
وزیر نفت گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم طرح‌ها و پروژه‌های خوبی در بخش بالادستی، پایین دستی و همینطور زنجیره صنایع تکمیلی حوزه پتروشیمی در کشور تعریف شده است.
وی در ادامه افزود: امروز بیش از ۱۰۰ طرح در بخش بالادستی، پایین دستی و همینطور زنجیره صنایع تکمیلی حوزه پتروشیمی در کشور به ارزش ۷۰ میلیارد دلار در دستور کار است.
اوجی بیان داشت: بخش قابل توجهی از این طرح‌ها تا پایان دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری خواهند رسید.
وی همچنین به صادرات کاتالیست برای نخستین بار در دولت سیزدهم از کشور خبر داد و گفت: اکنون تعداد زیادی از کاتالیست‌ها در داخل بومی‌سازی شده است.
وزیر نفت افزود: کشور از حیث تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و حتی پالایشگاهی تا پایان دولت سیزدهم خودکفا و صاحب دانش فنی در این زمینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه حوزه پتروشیمی در بخش صنعت نفت ایران دارای بالاترین دانش هایتک است، اظهارداشت: در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر و تنها ۳۰ درصد وارد زنجیره ارزش در داخل می‌شود.
اوجی با عنوان اینکه ایران ۳۴ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر قابل استحصال گازی دارد، گفت: روزانه ۶۴ میلیون متر مکعب گاز به عنوان خوراک و سوخت در صنایع پتروشیمی کشور به مصرف می‌رسد.
وی افزود: در پاییز امسال ۶۶ میلیون متر مکعب در روز یعنی دو میلیون متر مکعب بیشتر از پاییز سال گذشته گاز به عنوان خوراک یا سوخت به مجتمع‌های پتروشیمی داده شده است.
وزیر نفت اظهارداشت: خوشبختانه خوبی طرح‌های زنجیره پتروشیمی اینکه در اکثر مناطق کم برخوردار می‌توان این طرح‌ها را اجرایی کرد.
وی یادآورشد: جدا از این طرح‌های زنجیره پتروشیمی در عین سرمایه گذاری کم از بازدهی، اشتغال زایی و سودآوری بسیار بالایی برخوردارند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=36604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.