• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

شهر ارومیه کجاست ؟

  • 18 بهمن 1402 - 16:06
شهر ارومیه کجاست ؟

در ناحیه‌ی شمال غربی کشورمان، درست در همان گوشه‌ای که بر روی نقشه به سر گربه شباهت دارد،‌ در مرکز استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه واقع شده است. ارومیه به لحاظ تاریخی و فرهنگی چیزی کم از دیگر شهرهای دیگر ایران ندارد. انواع مراکز فرهنگی، تفریحی و گردشگری و سینماهای ارومیه در این شهر میزبان مردمان خونگرم این خطه هستند.

شهر ارومیه به لحاظ مکانی در غرب دریاچه ارومیه قرار دارد، دریاچه‌ای که وجودش یک موهبت طبیعی برای منطقه بوده است. همچنین فاصله‌ی اندکش با مرز ترکیه، آن را به یک مرکز تجاری و اقتصادی مهم و استراتژیک مبدل کرده‌ است.

جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری‌ها از یک میلیون نفر گذشته و این سبب می‌شود که امکانات رفاهی، تفریحی، اقتصادی، آموزشی و … در آن رشد یابد.

مراکز آموزشی و مدارس ارومیه

مدرسه‌ها پایه‌ای ترین ارگان‌های آموزش و پرورش در جامعه هستند. هر خانواده‌ای به جد این حق را دارد که در مورد آموزش فرزندش در مدرسه نگران و دغدغه‌مند باشد و در پی آن باشد که فرزندش را در بهترین مرکز آموزشی ثبت‌نام نماید.

در استان آذربایجان غربی و همچین در مرکزیت شهر ارومیه، مراکز آموزشی پرشماری وجود دارد که بتواند پاسخگوی نیاز دانش آموزان و دغدغه‌ی خانواده‌ها باشد. مدارس ارومیه نیز همچون دیگر شهرهای کشور از ویژگی تنوع و گستردگی در کیفیت برخوردارند و خانواده‌ها هر ساله با این مسئله درگیرند که بهترین مدارس ارومیه را برای فرزندانشان انتخاب کنند.

مراکز تفریحی و فرهنگی در ارومیه

پیش از این اشاره شد که این شهر چندی است به یک کلان شهر بدل شده و جعیت انبوه ساکن در آن و نیازهایی که دارند، به توسعه‌ی فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر دامن زده‌اند. پارک‌های متعدد در سطح شهر، مراکز خرید متعدد با معماری نوین، سینماهای ارومیه و مراکزی با هدف تجمع چهره‌های شاخص و علاقه‌مندان به هنر و نیز برگزاری همایش‌های هنری و فرهنگی همچون تالار وحدت ارومیه از آن جمله‌اند.

این تالار از بخش‌های متعددی همچون سالن تالار موسیقی که با تجهیزات صوتی پیشرفته برای برگزاری کنسرت مناسب است، سالن تئاتر که نورپردازی و صداپردازی حرفه‌ای، اجرای نمایش را برای دست‌اندرکاران و تماشاچیان دلچسب و خاطره انگیز می‌کند، فضای اداری و مدیریت و فضاهای تاسیساتی تشکیل شده است.

علاوه بر تالار وحدت ارومیه، چندین و چند سینما نیز در شهر ارومیه میزبان مردم شهر در تماشای فیلم‌ها و اجتماعات فرهنگی و هنری هستند. در میان سینماهای ارومیه ، سینما فرهنگ، سینما نور، سینما ایران، سینما انقلاب و .. را می‌توان در رده‌ی بهترین سینماهای شهر نام برد.

جاهای دیدنی و اماکن تفریحی شهر زیبای ارومیه

استان آذربایجان غربی و به طور خاص شهر ارومیه، همچون دیگر نقاط غربی کشور از جاذبه‌های طبیعی و سرسبز و زیبا بهره‌ی بسیاری برده است و سالانه گردشگران بسیاری را به خود فرا می‌خواند.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، که در شمال غربی ایران واقع شده و بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد، ۱۸ کیلومتر با شرق شهر ارومیه فاصله دارد. با طولی بالغ بر ۱۴۰ کیلومتر و عرضی حدود ۵۵ کیلومتر، دریاچه ارومیه بزرگترین و عریض‌ترین دریاچه داخلی و همچنین دومین دریاچه آب‌شور جهان لقب گرفته است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو، یک جواهر طبیعی در استان آذربایجان غربی در قلب کوه‌های غرب ایران قرار دارد. این دریاچه زیبا به علت ریزش کوه‌ها، یک سد طبیعی ایجاد شده است. اکنون این دریاچه با چشم‌اندازی فوق‌العاده از کوهستان‌های اطراف، یک مقصد برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم کرده است. دریاچه مارمیشو علاوه بر زیبایی طبیعی، به خاطر پرورش ماهی قزل‌آلا نیز شهرت دارد، بنابراین علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند از این فرصت برای لذت بردن از ماهیگیری استفاده کنند.

کلیسای مارسرگیز

در کنار جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی نیز در این شهر وجود دارند. کلیسای مارسرگیز، که به نام کلیسای سیر نیز مشهور است، یکی از همین دیدنی‌های تاریخی‌ست. این کلیسا در فاصله ۱۲ کیلومتری از شهر ارومیه و در کنار کوه سیر قرار دارد. مارسرگیز به عنوان یک مکان مقدس و معنوی برای مسیحیان، به ویژه آشوریان و ارامنه، اهمیت مذهبی بالایی دارد.

ساختمان کلیسای مارسرگیز یکی از شاهکارهای معماری سنگی در استان آذربایجان غربی است. این بنا با استفاده از سنگ‌های نامنظم و با دقت بالا ساخته شده و بسیار پایدار است. با توجه به سبک معماری خاص این کلیسا و منابع تاریخی موجود، تاریخچه آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد.

مقبره سه گنبد ارومیه

از دیگر مکان‌های تاریخی شهر ارومیه می‌توان به مقبره سه گنبد اشاره کرد. مقبره‌ای که یکی از جاذبه‌های متفاوت در شهر ارومیه است. این بنا در سال ۵۸۰ هجری قمری در سمت جنوب شرق ارومیه بنا شده است و در آن تزییناتی به کار رفته است که بر زیبای آن افزوده است. این تزئینات گچ، سنگ و نقوش هندسی را شامل می‌شود و همچنین یک کتیبه با خط کوفی نیز در آن قرار دارد. این مقبره در سال ۱۳۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کارشناسان سه گنبد ارومیه را با توجه به خصایصی که دارد به جا مانده از دوران سلجوقیان می‌دانند. این بنا به انضمام قبور زیادی که در اطراف آن قرار دارند، شهرت دارد و معمولاً افرادی که به لحاظ قداست و معنویت شهرت داشتند، در این مکان به خاک سپرده شده‌اند. آرامگاه سرداران، تجار و اشراف، روحانیان عالی‌مقام، بسیاری را می‌توان در این محل یافت. مقبره سه گنبد با تاریخچه و زیبایی‌های معماری خود، جزء جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ارومیه به شمار می‌آید.

ارومیه و تمامی جاذبه‌های آن را با ایتوک بشناسید

ارومیه، شهری با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد در نزدیکی دریاچه ارومیه است که به عنوان “دروازه دریاچه ارومیه” شناخته می‌شود. این شهر با داشتن مراکز تفریحی متنوع، مدارس برجسته و تالار وحدت معروف، جذابیت‌های فراوانی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان خود فراهم می‌کند. مراکز تفریحی شهر شامل پارک‌ها، سینماها، مراکز خرید توانسته‌اند امکانات تفریحی متنوعی برای گردش و استراحت فراهم کنند.

علاوه بر این، ارومیه دارای مدارس با سابقه و معتبر برای تحصیلات ابتدایی تا عالی است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردارند. تالار وحدت ارومیه ، یکی از برجسته‌ترین تالارهای کنفرانس و همایش در شهر است که به عنوان مرکز مهمی برای برگزاری رویدادهای مختلف در ارومیه شناخته می‌شود. با توجه به تمامی این ویژگی‌ها، ارومیه به عنوان یک کلان شهر پر رونق و پر جاذبه در غرب ایران شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا به سایت https://etook.news مراجعه نمایید

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=53203

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.