• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

شصت‌ و سومین دور از مذاکرات مشورتی ترکیه و یونان پایان یافت

  • 15 مهر 1400 - 9:38
شصت‌ و سومین دور از مذاکرات مشورتی ترکیه و یونان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: شصت و سومین دور از گفتگوهای مشورتی ترکیه و یونان امروز در آنکارا برگزار شد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، دور پیشین این مذاکرات ۱۶ مارس در آتن، پایتخت یونان و شصت و یکمین دور آن نیز در استانبول برگزار شده بود.

گفتگوها پیش از این به صورت «مذاکرات اکتشافی» انجام شده و نام آن به «مشورتی» تغییر یافته است.

هدف از برگزاری این نشست‌ها از سوی ترکیه و یونان حل مشکلات دریای اژه و مدیترانه است.

نخستین دور دیدارها میان ترکیه و یونان ۱۲ مارس ۲۰۰۲ در آنکارا در سطح معاونین وزرای خارجه و با هدف دستیابی به راه حلی «عادلانه، پایدار و فراگیر» برای مشکلات اژه برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته میلادی، تنش میان دو کشور یونان، عضو اتحادیه اروپا و ترکیه به دلیل ادامه عملیات اکتشاف انرژی‌های فسیلی از سوی آنکارا در شرق مدیترانه به صورت بی سابقه‌ای گسترش یافت.

کشتی‌های اکتشافی ترکیه به دنبال میدان‌های گازی هستند که گفته می‌شود در شرق مدیترانه وجود دارند. تنش‌ها با ترکیه تا حدی بالا گرفت که در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر سال گذشته، تصمیم بر آن شد تا آنکارا، درصورت عدم توقف اکتشاف منابع فسیلی در مدیترانه مورد تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

همچنین یونان می‌خواهد خطوط مرزی برخی از جزایر خود را که در نزدیکی ترکیه قرار دارند، برای همیشه تعیین کند. با این حال آنکارا اصرار دارد که مذاکرات باید شامل تعیین مناطق انحصاری اقتصادی و فضای هوایی بین دو کشور نیز بشود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=8299

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.