• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سیستم بانکی ظلم مضاعف برای مسکن‌دار شدن جوانان می‌کند

  • 31 تیر 1401 - 12:45
سیستم بانکی ظلم مضاعف برای مسکن‌دار شدن جوانان می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیکزاد پیش از ظهر جمعه در آئین صدور پروانه ساختمانی شهرک الهیه اردبیل اظهار کرد: در کار فرهنگی ما دچار غفلت شده‌ایم در حالی که از درون فرهنگ ناب اسلامی و ارزشی اسطوره‌هایی همچون شهید سلیمانی پرورش می‌یابند که زمینه تحول عظیم جهانی را فراهم می‌آورند.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه قبول نداریم در صورت حل مشکلات اقتصادی، فرهنگ نیز اصلاح می‌شود در حالی که اگر فرهنگ در یک جامعه اصلاح شود نظام اقتصادی، سیاسی و نظامی نیز اصلاح خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از بانیان راه‌اندازی شهرک الهیه اردبیل گفت: این حرکت به خانه‌دار شدن صدها نفر در اردبیل کمک خواهد کرد تا ما بتوانیم از بابت تأمین سرپناه برای جوانان دغدغه و مشکلی نداشته باشیم.

نیکزاد افزود: کشور ما ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت دارد که بخش عظیمی از زمین‌ها با اتصال به محدوده شهرها می‌تواند به محل تولید مسکن تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در تهران و بسیاری از شهرها تهیه یک خانه ۷۵ متری برای جوانان به آرزو و آمالی دست نیافتنی تبدیل شده در حالی که بهتر است با تأمین زمین و اجازه ساخت و ساز با تراکم و به شکل طبقاتی به تأمین مسکن جوانان کمک کنیم.

نیکزاد اضافه کرد: به رغم قانون جهش تولید مسکن به عنوان قانون مترقی مصوب مجلس، سیستم بانکی ظلم مضاعفی را در مسکن‌دار شدن جوانان می‌کند در حالی که خانه‌دار شدن جوانان برای آنها هویت، آرامش، اقتدار و امنیت را به همراه دارد.

وی بیان کرد: هر چند خود بنده درد مستأجری و اسباب‌کشی را نچشیده‌ام اما از نزدیک در جریان مشکلات بسیاری از خانوارها در این حوزه قرار دارم و بر این باورم اگر در کشور معضل مسکن حل شود، بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌های جامعه نیز رفع خواهد شد.

نیکزاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در دولت گذشته و با انحرافی که در ساخت مسکن شکل گرفت، به جای توسعه مسکن در جنوب تهران، در شمال تهران عمده باغ‌ها با تغییر کاربری تبدیل به ساخت و سازهای گران قیمتی شد که امروز در شمال تهران اجاره بها سر به فلک گذاشته است.

وی تصریح کرد: هر قدر زمان بگذرد گرانی مسکن را با تورم سرسام‌آور شاهد هستیم در حالی که ما در دولت دهم تصمیم گرفتیم تا با تأمین خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی به ساخت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کمک کنیم که تولید مسکن مهر از التهاب در این حوزه کاست.

بنده پیشنهاد تولید یک میلیون مسکن را به دولت ندادم

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: بنده علی‌رغم اینکه به رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف مشورت می‌دهم اما در حوزه مسکن، ساخت و تولید یک میلیون واحد مسکن را پیشنهاد نکردم ولی اگر این کار به سرانجام برسد، طرح خوب و شایسته‌ای است.

نیکزاد افزود: همه کارشناسان فنی و مهندسی بر این باورند که باید در یک نقطه به بحران مسکن خاتمه دهیم که این کار با افزودن محدوده جدید به شهرها و یا اجازه ساخت و ساز به شکل تراکم امکان‌پذیر است که ضرورت دارد دولت در ساخت مسکن تا ۹۰ درصد هزینه‌ها را از طریق تسهیلات تأمین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد هزینه‌ها در حوزه مسکن مربوط به دستمزد و مابقی در حوزه صنعت ساختمان است و قطعاً با فعال شدن ساخت و ساز بیش از ۱۳۶ رشته اقتصادی در کشور از آهن و فولاد گرفته تا سیمان و تولید موکت و سایر لوازم خانگی فعال شده و رونقی مجدد پیدا می‌کنند.

نیکزاد اضافه کرد: اگر در کشور مسکن بخوابد همه صنوف به رکود کشیده می‌شوند چرا که بنده از مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور یاد می‌کنم.

وی بیان کرد: در شهرک الهیه بعد از گذشت ۱۸ سال امروز شاهد صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری هستیم که امیدواریم با استقرار صدها خانوار در این شهرک و ساخت و سازی که انجام می‌شود بهترین شرایط را در تأمین سرپناه برای خانوارها شاهد باشیم.

نیکزاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: خواسته اصلی ما در کنار ایجاد زیرساخت‌های فراهم شده، کمک به توسعه فضای سبز، درختکاری و راه‌اندازی مجموعه‌های آموزشی، بهداشتی، مذهبی، انتظامی و… است که می‌توان در این زمینه از منابع دولتی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در کنار کمک اهالی به کاشت ۲ تا سه نهال در جلوی واحدهای مسکونی خود انتظار می‌رود متولیان شهرک با جذب سرمایه‌گذاران و صاحبان کار نسبت به احداث واحدهای تجاری، مراکز علمی غیرانتفاعی و سایر مجموعه‌های درآمدزا تدبیری بیندیشند تا اهالی این شهرک از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

نیکزاد گفت: بخش خصوصی به جای آنکه پول خود را در بانک‌ها بگذارد و از آن سود بردارد، شایسته است در چنین طرح‌هایی مشارکت کرده و زمینه خدمات‌رسانی را در کنار سودآوری مهیا کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این شهرک ضوابط ساخت و ساز اعم از نما و خط آسمان مراعات شده تا ما شهرکی نظیر اکباتان تهران را در الهیه اردبیل شاهد باشیم که ساخت و سازها به شکل منظم و با رعایت معماری ایرانی، اسلامی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این ۱۸ سال بسیاری از متولیان این شهرک خون دل خوردند تا زیرساخت‌ها فراهم شده که امیدواریم این اقدام با خانه‌دار شدن بخش عظیمی از جوانان ثمره و نتیجه خوشایندی را به همراه داشته باشد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26201

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.