• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سیاوشی: گفتم خدایا کمکم کن/ برای دروازه بانی باید دیوانه باشی!

  • 26 دی 1401 - 12:17
سیاوشی: گفتم خدایا کمکم کن/ برای دروازه بانی باید دیوانه باشی!

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و هشتمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان جهان از ۲۱ دی الی ۹ بهمن ماه به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و سوئد برگزار می شود. تیم ایران در دومین تجربه جهانی خود در گروه اول مرحله مقدماتی با تیم های شیلی، مونته نگرو و اسپاتیا هم گروه است.
هندبالیست های کشورمان دیدار اول خود را با نتیجه ۲۵ بر ۲۴ برابر شیلی پیروز شدند که عملکرد محمد سیاوشی دروازه بان ایران نه تنها مورد تحسین ووسلین سرمربی ایران قرار گرفت بلکه هندبال دنیا به وی توجه کرد. به همین بهانه سایت فدراسیون جهانی هتدبال گفتگویی را با وی منتشر کرد.
در متن گزارش وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی هندبال (IHF) برای پیروزی تیم ملی هنبدال ایران مقابل شیلی در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ آمده است:
زمانی که تیم ملی هندبال ایران اولین حضور خود را در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ به میزبان قطر تجربه کرد، با ۵ شکست متوالی مقدماتی در مرحله گروهی مقابل تیم‌های بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، کرواسی، اتریش و تونس راهی مرحله پرزیدنت کاپ شد و در این مرحله در نهایت اولین پیروزی خود را در مسابقات قهرمانی جهان مقابل شیلی و در ادامه برابر عربستان سعودی به دست آوردند.
این دو نتیجه کسب مقام بیست و یکم تیم ایران را تضمین کرد، اما در ادامه آنها باید سه دوره بعدی از مسابقات قهرمانی جهان را از راه دور تماشا می‌کردند تا باز هم راهی این مسابقات شوند. شاید ایرانی‌ها در خیال خود تصور می‌کردند که در شهر کراکوف بالاخره می‌توانند اولین امتیاز خود را در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ کسب کنند. چرا؟ زیرا اولین حریف آنها شیلی بود.
این بازی پر فراز و نشیب در نهایت به نفع تیم آسیایی با سرمربیگری وسلین وویوویچ و به لطف دروازه‌بان این تیم محمد سیاووشی با نتیجه ۲۵ بر ۲۴ به سود ایران به پایان رسید.
دروازه‌بان ۳۷ ساله ایران در این مسابقه ۱۷ سیو (۴۳ درصد سیو) انجام داد که از جمله آنها متوقف کردن توپ حریف در ثانیه آخر بازی بود تا این دو امتیاز تاریخی را برای کشورش تضمین کند.
بازیکن تیم ملی و باشگاه فولاد سپاهان اصفهان در گفت‌گو با وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی هندبال اظهار کرد :«۵ دقیقه مانده به پایان بازی به تابلوی نتیجه نگاه کردم و دیدم ای وای در حال واگذار کردن نتیجه هستیم. بعد از آن بر روی مسابقه تمرکز کردم و به خودم گفتم: “خدایا کمکم کن تا در این مسابقه پیروز شوم.” بعد از آن واقعاً نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد تا بالاخره توانستیم برنده شویم. در تیم ملی من باید به عنوان دروازه‌بان از بازیکنان حمایت و پشتیبانی کنم. بسیاری از این بازیکنان اولین بار است که در مسابقات جهانی حضور دارند.»
او در مورد وظیفه خود در زمین بازی اضافه کرد: «این یک احساس وظیفه زیباست. من در درون دروازه ایستادم و وظیفه خود را به عنوان دروازه‌بان انجام دادم. بله من در بازی استرس داشتم. البته این بهترین بازی ما نبود و فقط ۳۰ درصد انرژی و تکنیک ما را در بازی مقابل شیلی مشاهده کردید و به علاوه ما اشتباهاتی داشتیم، اما می‌توانیم از این بهتر بازی کنیم.»
مجتبی حیدرپور کاپیتان تیم ملی ایران که در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۵ نیز بازی کرده بود، اهمیت نتیجه در بازی مقابل شیلی را دست کم نگرفت.
این بازیکن که هم تیمی سیاوشی در باشگاه سپاهان است، اظهار کرد: «دیدار مقابل شیلی اولین بازی ما در قهرمانی جهان بود و برد برای ما بسیار مهم بود تا شانس رفتن به دور اصلی را داشته باشیم. من از برد مقابل شیلی خیلی خوشحالم و شاید بتوانیم در جمع ۲۴ تیم برتر این مسابقات باشیم.»
همچنین محمد سیاووشی نیز افزود: «شیلی تیم بسیار جوانی است و نمی‌توانیم این تیم را با تیم قهرمانی جهان قطر مقایسه کنیم. بله، ما تیم خوبی در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۵ در قطر داشتیم اما در این رقابت‌ها ما بازیکنانی داریم که توانایی بازی در اروپا را دارند. ما این بار در رقابت‌های قهرمانی جهان تیم بسیار جوانی داریم و برخی از آنها تجربه کافی ندارند. مطمئن هستم که به مرور زمان می‌توانیم تیم بهتری نسبت به مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ باشیم و در این مورد مطمئن هستم.»
چهره مطرح و جهانی دنیای هندبال وسلین وویوویچ که اکنون سکان هدایت تیم ایران را برعهده دارد و محمد سیاووشی از همان روزهای ابتدایی همکاری بسیار خوبی را با یکدیگر برقرار کردند.
سیاووشی لبخند می‌زند و می‌گوید: «سرمربی تیم به من می‌گوید: “تو دیوانه‌ای! “. البته دروازه‌بان بخش بسیار مهمی از هندبال است، اگر دیوانه نباشید و اگر ضربه توپ را به هر نقطه‌ای از بدن خودتان احساس نکنید، نمی توانید خوب بازی کنید. بله! دروازه‌بان هندبال یک بازیکن دیوانه است.»
اما صحبت‌ها وسلین وویوویچ برای کسانی که حرفه او را دنبال کرده‌اند، تعجب آور است. وقتی او در مورد پیروزی مقابل شیلی صحبت می‌کرد یک کلمه خاص برای دروازه‌بان خود پیدا کرد.
سرمربی تیم ملی ایران گفت: «از ابتدا مسابقه واقعاً سختی بود. وقتی برای یک بازی شش ماه در حال آماده‌سازی هستی بسیار سخت است. زیرا فکر می‌کنی اگر این بازی را ببازم، نمی‌توانم به دور دوم بروم. توضیحی در مورد اینکه چگونه پیروز شدیم ندارم، اما دروازه‌بان ما شگفت انگیز بود.»
تیم هندبال ایران دومین دیدار خود در چارچوب مرحله مقدماتی بازیهای جهاتی را شنبه شب برابر مونته نگرو با نتیجه ۳۴ بر ۳۱ واگذار کرد. این تیم سه شنبه شب ۲۶ دی ماه در آخرین دیدار خود در دور مقدماتی به مصاف اسپانیا دارنده دو طلا و دو برنز و مقام سوم سوم دوره قبل مسابقات جهاتی خواهد رفت.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37532

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.