• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات برجام گره نمی‌زنیم

  • 11 مهر 1400 - 1:39
سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات برجام گره نمی‌زنیم

به گزارش خبرگزاری مهر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وزیر خارجه درباره این‌که چرا نشست با ۱+۴ در نیویورک برگزار نشد؟ گفت: وقتی که به نیویورک رسیدیم با پیشنهادی مواجه شدیم که قبل از آن به طریقی به ما اطلاع داده بودند ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفته بودند. پیشنهادی را سه کشور اروپایی داشتند که وزرای خارجه ۱+۴ و ایران نشستی را در نیویورک داشته باشند. من اعلام کردم ما با ملاقات و جلسه جمعی الان موافق نیستیم چون در حال مطالعه پرونده و تنظیم سیاست‌ها هستیم و این‌که ترکیب تیم جدید چه باشد و ما پیام‌های مختلفی به شما دادیم که اینقدر عجله دارید مذاکره انجام شود باید طرف مقابل حرکتی داشته باشد.

وی افزود: نشست وزرای خارجه در سال‌های گذشته یک موضوع عادی بود ولی امسال موضوع عادی نبود و در ملاقات‌های دوجانبه به وزرای خارجه سه کشور اروپایی گفتم جلسه گذاشتن و عکس گرفتن برای مردم ما چه آورده‌ای دارد. در نیویورک به گوترش دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم به جای این‌که اینقدر به ما فشار بیاورید. از زمانی که برجام توافق شد تا امروز در نیویورک دائم مصاحبه می‌کنید یک بار می‌گوئید اینستکس و … و هیچ کار مؤثری انجام ندادید و به زودی از نظر شما یعنی پنج سال و نیم و شما در این فاصله سیاست‌هایتان را تنظیم کنید.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آنها گفتیم دولت جدید ایران به هشت سال و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت. نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم. شما باید اراده واقعی خود را نشان دهید.

وزیر خارجه ادامه داد: به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و … به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ترامپ را قبول نداریم ولی همان گونه عمل کند. ترور ژنرال سلیمانی پیگیری حقوقی و بین‌المللی دارد و ما کوتاه نمی‌آییم. به طرف‌های مقابل گفتیم نیت ما جدی است و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم و دولت جدید ایران عملگراست و از مذاکره‌ای که فنجان قهوه در بیاید ملت ما سود نمی‌برد. باید تمام منافع برجام ترجمه و عملی شود. نشانه جدی باید پیدا شود.

وزیر خارجه درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و گفت‌وگوی تلفنی اش با همتای کره‌ای نیز ادامه داد: فشار آمریکا یک واقعیت است ولی بیش از این نمی‌توانیم با لبخند از کنار این قضیه عبور کنیم. طرف کره‌ای نگران این است که بانک مرکزی ما دارد شکایت می‌کند. در این گفت‌وگو توافقاتی کردیم و منتظرم نتیجه اقدامات را ببینیم. به وی گفتم برای مردم ما قابل قبول نیست و سه سال تحمل کردیم و اگر در آینده کوتاه اقدامات شما نتیجه عینی و عملی ندهد و گفتار درمانی مشکل ما را حل نمی‌کند.

وی گفت: توافقی انجام شده و امیدوارم به نتیجه بینجامد.

وزیر خارجه درباره دیدارش با همتای انگلیسی اظهار داشت: به وی گفتم وعده شما برای ما ملاک نیست و در روزهای آینده طلب ما از شما که از قبل از پیروزی انقلاب وصول شد می‌توانم بگویم یکی از طرف‌های مذاکره یک اقدام مثبت عملی انجام داد.

…در حال تکمیل

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7977

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.