• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

سود را در تولید می‌بریم، اکران مهم نیست/ معادله چند مجهولی!

  • 09 شهریور 1400 - 12:04
سود را در تولید می‌بریم، اکران مهم نیست/ معادله چند مجهولی!

حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی در گفتگو با مهر گفت: این فیلم هم مثل بقیه فیلم‌ها منتظر عادی شدن نسبی شرایط برای اکران است ما هنوز از نحوه فعالیت سینماها و اوضاع کرونایی چشم‌انداز روشنی نداریم به هر حال کسی که برای این فیلم سرمایه‌گذاری کرده انتظار دارد بخشی از پولش بازگردد اما با شرایط فعلی این موضوع امکانپذیر نیست از سوی دیگر مشکلی که وجود دارد این است که فیلم‌ها عملاً بیات می‌شوند یعنی در حال حاضر معادله‌ای چند مجهولی داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر استقبال چندانی هم از فیلم‌ها نمی‌شود وضعیت روحی مردم هم به گونه‌ای نیست که در چنین شرایطی دوست داشته باشند به سینما بروند ضمن اینکه ملاحظات بهداشتی و این پیک وحشتناک کرونا هم مزید بر علت است. بعید می‌دانم در حال حاضر اتفاق چندانی برای سینماها رخ بدهد مگر اینکه واکسیناسیون عمومی شتاب پیدا کند تا مردم به لحاظ روان آماده از سرگیری فعالیت‌های خودشان شوند.

این تهیه کننده بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌ها در شرایط بلاتکلیفی و ابهام قرار دارند. نمی‌دانم در این میان ارشاد و فارابی چه می‌کنند. واقعاً فارابی در این سال‌ها چه حضور تعیین کننده‌ای داشته است؟ این ارگان بررسی‌های میدانی انجام نداده تا به راه حلی در این شرایط بحرانی برسیم. حتی فیلم‌هایی که خودش تولید هم کرده سرانجام خوبی پیدا نمی‌کند، برخی از آنها اکران نمی‌شوند و برخی در صورت اکران به فروش قابل توجهی نمی‌رسند.

به نظرم فارابی باید کارهای میدانی انجام دهد و با سینماگران گفتگو کند شاید برای برخی از فیلم‌ها بهتر این باشد که راهی وی‌اودی‌ها شوند یا حق پخش برخی از فیلم‌ها به تلویزیون فروخته شود یا… اما اصلاً کسی به این موضوعات ورود نمی‌کند و به سینماگران پیشنهادش نمی‌دهد. به نظرم اگر مدیران سینمایی به صورت جدی این راه حل‌ها را به فیلمسازان پیشنهاد دهند، آنها استقبال می‌کنند چون در حال حاضر قریب به دو سال است که سرمایه فیلم‌های ما راکد مانده است. به هر حال اگر شکلی از نمایش باشد که بتواند بخشی از سرمایه فیلم‌ها را برگرداند و سرمایه گذار خیالش راحت باشد که سرمایه او بر باد نمی‌رود، سینماگران راضی به اکران آثارشان به شکل‌های دیگر می‌شوند. به شرطی که این روش‌های جایگزین به صورت دقیق و روشن به سینماگران اطلاع داده شود. اما موضوع این است که نهادهای تصمیم گیر در چند سال گذشته به صورت «باری به هر جهتی» با مسائل برخورد کرده‌اند. به همین دلیل تکلیف هیچ‌کسی مشخص نیست.

کلامی با اشاره به تسهیلات سازمان سینمایی مطرح کرد: تسهیلات سازمان سینمایی به گونه‌ای نیست که سینماگران را ترغیب به اکران فیلم‌هایشان کند. دوستان سازمان سینمایی فقط مدام پروانه ساخت می‌دادند بی آنکه به اکران فیلم‌ها فکر کنند. سینماگران هم در این میان فقط دست به تولید زدند چون در حال حاضر سود در تولید است. در مرحله تولید است که سینماگران سود می‌کنند به همین دلیل دیگر هیچکس به مرحله اکران فکر نمی‌کند. من اگر بخواهم همین الان فیلم بسازم سودم را در تولید می‌برم و بعدش اگر فیلم به اکران هم نرسید برایم مهم نیست. به همین دلیل حتی در شرایط کرونایی هم تولید وجود داشت.

این تهیه کننده در پایان اظهار کرد: این روزها همه تحت فشار روحی و روانی هستند و کسی به سینما نمی‌رود. ضمن اینکه مردم دیگر به تماشای فیلم‌ها در خانه‌ها عادت کرده‌اند به همین دلیل هم است که صاحبان پلتفرم‌ها پول زیادی را برای ساخت آثار خرج می‌کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3991

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.