• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

سنتکام چطور خودروی مددکار کابلی را به جای داعشی منفجر کرد؟

  • 17 دی 1401 - 12:50
سنتکام چطور خودروی مددکار کابلی را به جای داعشی منفجر کرد؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، بر اساس تحقیقات داخلی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، در جریان خروج شتابزده و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان در آگوست ۲۰۲۱، اشتباهات محاسباتی و غرض‌ورزی‌های تحلیلگران نظامی این کشور، به حمله پهپادی به کابل و کشته شدن بیشمار غیرنظامی از جمله هفت کودک شده است.
سه روز پس از بمبگذاری تروریستی ۲۶ آگوست در فرودگاه کابل که به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و بیش از ۱۰۰ افغان منجر شد، تنش در پایتخت افغانستان بالا گرفته بود. تحقیقات سنتکام یادآور شده که آنها انتظار داشتند که همان روز، داعش یک حمله تروریستی دیگر انجام دهد و اطلاعاتی که به دست آمریکا رسیده بود، از دخالت یک خوردو «تویوتا کرولا» سفید حکایت داشت.
در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران نظامی یک خودرو کرولا سفید را مشاهده کردند که مقابل جایی که به باور آنها مخفیگاه داعش بود، ایستاد و پس از حرکت خودرو، آن را تعقیب کردند. چند ساعت بعد پس از انکه این خودرو به حیاطی با درب بزرگ در نزدیکی فرودگاه وارد شد، موشک هل‌فایر با پهپاد ریپر MQ-۹ خودرو را هدف گرفت. اواخر همان روز مقامات آمریکایی اعلام کردند که با موفقیت جلوی یک حمله تروریستی دیگر را گرفتند.
با شروع افشای گزارش‌ها درباره قربانیان غیرنظامی، مقامات آمریکایی اعلام کردند که «هیچ نشانه‌ای از چنین تلفاتی وجود نداشته» و در حال تحقیقات دراین‌باره هستند که آیا انفجار دومی در کار بوده و کسی کشته شده یا نه. با این حال، نشریه تایمز نوشت که تحقیقات سنتکام افشا کرده که تحلیلگران در فاصله ۲۰ دقیقه پس از انجام حمله، اعلام کردند که احتمالاً قربانی غیرنظامی هم در کار است. آنها ظرف سه ساعت ارزیابی کردند که دست کم سه کودک کشته شده‌اند.
مقامات نظامی همچنان به مخفی کردن اطلاعات مرتبط با حمله ادامه دادند. سه روز بعد، مارک میلی، فرنانده ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که حمله «به‌جا» بوده و در جریان آن سرکرده داعش و چندین فرد «ناشناس» دیگر کشته شدند. با این حال، بعدها مشخص شد که راننده تویوتای سفید، یک مددکار بوده که روز حمله قصد داشته لپ‌تاپ کارفرمایش را به او برساند و علاوه بر این، همکارانش را از خانه به محل کار و بالعکس جابجا می‌کرده و در مسیر دبه‌های آب را برای خانواده‌اش می‌برده است.
تحقیقات سنتکام یک هفته و نیم پس از حمله پهپادی تکمیل شد و هرگز در اختیار مردم قرار نگرفت. تایمز ۶ ماه بعد و پس از پیگرد قضایی سنتکام تحت قانون آزادی اطلاعات، به ۶۶ صفحه از این گزارش دست یافت که نسبتاً ویرایش شده بود.
این گزارش و تحقیقات با جزیئات نشان می‌دهد که غرض‌ورزی و سوگیری‌های مغرضانه چکونه تحلیلگران را به سمت فرضیات به شدت اشتباه سوق داده است. به عنوان مثال، آنها به این نتیجه رسیدند که ظرف‌ها و محفظه‌های آب که در صندوق عقب ماشین قرار داشته، حاوی مواد منفجره بوده و دلیل‌شان هم «جابجایی محتاطانه و همچنین اندازه» محفظه‌ها بوده است. علاوه بر این، تغییر مسیرهای متعدد راننده به این دلیل بوده که قصد داشته ماموران مخفی را دست به سر کند!

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37059

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.