• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

  • 10 فروردین 1401 - 12:43
سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: در روزهای اخیر که مذاکرات وین بواسطه‌ی لجاجت آمریکایی‌ها برای عدم انتفاع کشورمان از منافع توافق احتمالی در ایستگاه یکی مانده به پایانی متوقف شده است، آمریکا و صهیونیست‌ها از هر ابزاری برای رد یکی از مطالبات اصلی کشورمان یعنی خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی گروه‌های تروریستی ایالات متحده استفاده می‌کنند.

در تازه‌ترین اقدامات از این جنس، روزهای گذشته خاورمیانه شاهد برگزاری سه اجلاس با حضور سران برخی از کشورهای منطقه بود که در مهم‌ترین آن‌ها وزرای امور خارجه چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و مغرب روز یکشنبه در اجلاسی که با حضور «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در منطقه اشغالی نقب برگزار شد، شرکت کردند.

نگرانی صهیونیست‌ها از رفع تحریم‌های سپاه

در همان ابتدای برگزاری این نشست، «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا بر نگرانی صهیونیست‌ها نسبت به رفع تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: آمریکا صدای اسرائیل و بقیه‌ی کشورهای منطقه در این خصوص را بشنود. در واقع وی کل هدف برگزاری این نشست را در چند کلام خلاصه تشریح کرد!

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

البته منظور بنت از «بقیه‌ی کشورهای منطقه» صرفاً همان دو یا سه کشور متخاصم با جمهوری اسلامی ایران بود، زیرا عمده کشورهای منطقه در بزنگاه‌های بحرانی به خوبی همیاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای نجات خود را دیده‌اند و مواضع روشنی در قبال این موضوع دارند.

قطر: سپاه بخشی از ساختار دفاعی ایران است

برای مثال در روزهای گذشته «محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی» وزیر امور خارجه قطر در گفتگو با شبکه‌ی آمریکایی «سی‌ان‌ان»، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از دولت ایران و یا بخشی از ساختار نظامی رسمی این کشور است و ما باید به این ساختار احترام بگذاریم.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

البته از همان جمع اندک حاضر در این نشست، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر که در این نشست حضور داشت، در جریان یک کنفرانس خبری در واکنش به تشکیل اتحادی عربی-اسرائیلی در برابر قدرت ایران در منطقه تاکید کرد: مشارکت مصر در نشست «نقب» هدف تشکیل هیچ اتحادی علیه هیچ کشوری را دنبال نمی‌کند.

دو کشور کوچک امارات و بحرین نیز به خوبی می‌دانند حضور نیروهای فرامنطقه و لانه‌سازی برای صهیونیست‌ها در سرزمین‌های خود، نه تنها به هیچ موجه تأمین کننده امنیت برای آن‌ها نخواهد بود، بلکه دارای عواقب سختی نیز خواهد بود.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

امیرعبداللهیان: عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، فاکتور منفی و عامل تهدید امنیت منطقه است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیراً در گفتگویی نسبت به هرگونه عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: در عرصه سیاسی ضمن این‌که توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه را به عنوان اولویت در سیاست همسایگی دولت جدید با حُسن نیت و جدیت دنبال می‌کنیم، اما همواره نسبت به وجود نوعی از عادی سازی روابط اندک کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی هم هشدار می‌دهیم و در هر تنظیم رابطه دوجانبه‌ای این موضوع را به عنوان یک فاکتور منفی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و برخی از حاکمان کشورهای منطقه به این موضوع توجه عمیق و جدی ندارند، مورد تأکید قرار می‌دهیم.

سرانجام این نشست که با مخالفت آشکار جریان‌های سیاسی در منطقه روبه‌رو بود، دوشنبه بدون حصول بیانیه‌ی مشترک پایان یافت که این موضوع بیانگر شکست این نمایش مضحک آمریکایی _ صهیونیستی در القای وجود اتحاد در بین چند کشور محدودِ سازشکار، رژیم صهیونیستی است.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

در واکنش به برگزاری این نشست، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هرگونه اقدام در عادی سازی و برقراری روابط با صهیونیست‌های تروریست و اشغالگران قدس، خنجری بر پشت ملت مظلوم فلسطین و هدیه‌ای به رژیم‌کودک کش اسرائیل در تداوم کشتار مردم و اشغال سرزمین بوده و تجربه تاریخی نشان داده که روند سازش و تسلیم نتیجه‌ای جز شکست و خواری حامیان آن به دنبال نداشته و سرزمین فلسطن جز با مقاومت ملت فلسطین و حمایت و پشتیبانی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی، آزاد نخواهد شد.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

وی همچنین ضمن هشدار نسبت به فتنه انگیزی و شرارت صهیونیست‌ها در منطقه بر آمادگی ایران برای همکاری و گسترش روابط دوجانبه با کشورهای منطقه و مقابله با توطئه صهیونیستی- آمریکایی در ایجاد اختلاف و گسترش بی ثباتی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

زارعان: ائتلاف‌های منطقه‌ای علیه ایران به علت اختلاف نظر اعضا محکوم به شکست هستند

در همین راستا نیز «احمد زارعان» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بی‌نتیجه توصیف کردن این نشست به سابقه‌ی مشابه چنین ائتلاف‌هایی اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای ضد جمهوری اسلامی ایران مسبوق به سابقه است. هدف از تأسیس شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱، ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای ضد ایران بود و این سازمان منطقه‌ای با انگیزه مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد شد.

وی افزود: اما نکته درس آموز، این که این قبیل ائتلاف‌ها به دلیل اختلاف نظر بین اعضای‌شان در مورد نحوه مواجهه با ایران و نحوه مواجهه با مسائل و موضوعات مهم منطقه‌ای عملاً ناکارآمد هستند. همان گونه که درک سه کشور کویت، عمان و قطر از تهدید با سه کشور عربستان، امارات و بحرین متفاوت بوده است و به همین دلیل، شورای همکاری خلیج فارس در عمل از توان تأثیرگذاری بر روندهای منطقه برخوردار نبود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: ائتلاف رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین و مصر و مراکش در مقایسه با ائتلافِ کشورهای حاشیه خلیج فارس با چالش‌های بسیار جدی‌تری مواجه است.

زارعان گفت: وجه مشترک کشورهای شرکت کننده در این نشست این بود که همه‌ی آنها وارد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند و این که هر چهار کشور طرف مذاکره با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این نشست در زمره کشورهای عربی قرار دارند که روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران ندارند و با وجود همه این اشتراکات، این نشست بدون بیانیه پایانی به پایان رسید و صهیونیست‌ها نتوانستند بر یک نکته اساسی به عنوان دستاورد نشست، مانور بدهند.

تقریباً در یک بازه‌ی زمانی همزمان، دو نشست دیگر، یکی در «عقبه» اردن و «شرم‌الشیخ» مصر برگزار شد که به نظر می‌رسد ردپای تحریک از سوی آمریکا برای برگزاری این نشست‌ها وجود دارد.

نشست عقبه در سایه‌ی بحران سیاسی در عراق

در نشستی که در «عقبه» برگزار شد، «محمد بن زائد آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر، و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق و همچنین «ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز» عضو شورای وزیران عربستان سعودی میهمان عبدالله دوم، پادشاه اردن بودند.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

یکی از اهدف برگزاری این نشست، سوءاستفاده از اوضاع نابسامان سیاسی در داخل عراق برای سوق دادن این کشور به تقویت رابطه با کشورهای سازشکار بود.

نشستی که لو رفت!

نشست دیگری نیز سه‌شنبه (۲ فروردین) در شرم‌الشیخ مصر با حضور «نفتالی بنت»، «محمد بن زائد» و «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر برگزار شد که بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر، سران رژیم صهیونیستی، امارات و مصر درباره آخرین تحولات در پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز به بحث و تبادل آرا پرداختند.

سناریو پشت‌پرده نشست‌های اخیر منطقه‌ای/شکست سیرک آمریکایی در«نقب»

در پایان این گزارش می‌توان نتیجه گرفت که علی‌رغم ثبت تصاویر یادگاری برخی از سران منطقه، پروژه‌ی آمریکا برای شکل گیری یک اهرم فشار جهت فشار به کشورمان و در نهایت عقب‌نشینی ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات وین، شکست خورد و وجود اختلافات عمیق در بین این کشورها و همچنین عدم برخورداری از قدرت لازم، نتوانست آن‌ها را به سمت یک گفتمان حداقلی و نمایشی در برابر جمهوری اسلامی ایران و البته به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی سوق دهد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19089

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.