• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

سران چهار کشور عضو «کوآد»بر آزادی منطقه ایندوپاسیفیک تأکید کردند

  • 03 مهر 1400 - 7:38
سران چهار کشور عضو «کوآد»بر آزادی منطقه ایندوپاسیفیک تأکید کردند

به گزارش مهر به نقل از رویترز، رهبران چهار کشور عضو «گفتگوهای چهارجانبه امنیتی» موسوم به کوآد (ایالات متحده، ژاپن، هندوستان و استرالیا) روز جمعه در پایان نشست دوساعته خود در کاخ سفید با اتخاذ موضعی واحد در برابر چین، بر پیگیری منطقه‌ای آزاد، باز و فارغ از هرگونه تهدید در محدوده ایندوپاسیفیک تأکید کردند.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده به همراه «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان، «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن و «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در بیانیه‌ای مشترک که پس از این نشست حضوری منتشر شد، اعلام کردند: «ما (اعضای گروه کوآد) از حاکمیت قانون، آزادی دریانوردی و هوانوردی، حل و فصل مسالمت‌آمیز تعارض‌ها، ارزشهای دموکراتیک و یکپارچگی سرزمینی کشورها پشتیبانی می‌کنیم».

در این بیانیه طویل هرچند از چین به وضوح نامی برده نشد، اما به خوبی روشن است که پکن یکی از مخاطبان اصلی این بیانیه بود؛ چرا که این چهار کشور در بیانیه خود بر پشتیبانی از رفتار مبتنی بر قانون در منطقه تحت نفوذ چین تأکید کردند.

در بخشی دیگر از این بیانیه، سران کوآد به پیشبرد نظمی آزاد، باز و قانون محور بر پایه حقوق بین‌الملل و فارغ از هرگونه قهر و اجبار و همچنین تقویت امنیت و رفاه در منطقه ایندوپاسیفیک و ماورای آن متعهد شدند.

اعضای این گروه همچنین حمایت خود را از توسعه اقتصادی و زیست محیطی دولتهای جزیره‌ای کوچک این منطقه، به ویژه اقیانوس آرام، اعلام کردند.

سران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هندوستان و استرالیا همچنین از دولت کره شمالی خواستند تا برای گفتگو پیرامون برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک بالستیک خود وارد عرصه دیپلماسی شود؛ پیشنهادی که به گفته مقامات پیونگ یانگ تنها در صورت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور عملی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=6745

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.