• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رژیم صهیونیستی و تروریست ها در سوریه؛ بررسی روند حمایتی

  • 18 خرداد 1401 - 0:29
رژیم صهیونیستی و تروریست ها در سوریه؛ بررسی روند حمایتی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به طور جدی روند حمایتی از گروه‌های تروریستی که علیه نظام دمشق و محور مقاومت فعالیت می‌کردند را کلید زد. البته تحلیلگران امنیتی معتقدند روابط رژیم صهیونیستی با گروه‌های تروریستی در سطح منطقه، دیرینه‌تر از بحران سوریه است و این رژیم در دهه‌های اخیر در راستای اهداف و منافع شوم خود در منطقه همواره در جبهه حامیان گروه‌های تروریستی بوده است.

در این گزارش در نظر داریم از زوایای مختلف به روابط این رژیم بحران‌ساز در سطح منطقه با گروه‌های تروریستی در سوریه بپردازیم.

نیروی هوایی تروریست‌ها

با وجود اینکه گروه‌های تروریستی فعال در اراضی سوریه از نیروی هوایی بهره‌مند نبودند اما نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان جنگ در سوریه به عنوان نیروی هوایی آنها عمل می‌کرد. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ بطور مستمر مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت را بمباران کرده و عملاً به نیروی هوایی تروریست‌ها تبدیل شدند.

با گذشت ۱۱ سال از بحران سوریه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی صدها بار مناطق راهبردی و پادگان‌های ارتش سوریه و جبهه مقاومت را بمباران کرده است؛ هدف این بمباران‌ها جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست‌های تکفیری و انهدام مواضع راهبردی ارتش سوریه و جبهه مقاومت بوده است.

از مهم‌ترین عملیات هوایی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه می‌توان به هدف قرار دادن فرمانده ارشد نظامی حزب الله یعنی سید «مصطفی بدرالدین» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که به شهادت وی منجر شد.

تنفس مصنوعی برای تروریست‌ها

این حملات همچنین این واقعیت را که رژیم صهیونیستی در هجوم ملخ وار تروریست‌ها به خاورمیانه دست داشته‌اند، بطور شفاف در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار داده است؛ این رژیم نه تنها تاکنون یک گلوله به سمت گروه‌های تروریستی در سوریه شلیک نکرده، بلکه حتی مجروحان داعش را در بیمارستان‌های خود طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ پذیرایی و مداوا کرده است.

در سال‌های پس از آغاز بحران سوریه رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های خود در اراضی اشغالی به ویژه در نقاط مرزی با سوریه و لبنان را مأمور به پذیرش تروریست‌ها کرده بود. تروریست‌های مجروح در جریان جنگ علیه سوریه در این سال‌ها در بهترین بیمارستان‌های اراضی اشغالی، بالاترین خدمات را دریافت می‌کردند تا تازه نفس به صحنه رویارویی و نبرد با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بازگردند. در واقع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد در طول سال‌های اخیر با درمان تروریست‌ها برای آنها تنفس مصنوعی ایجاد کرده و شکست آنان از ارتش سوریه و محور مقاومت را به تعویق بیاندازد.

تأمین امنیت رژیم صهیونیستی

در طول بحران سوریه اقدامات گروه‌های تکفیری تروریستی نظیر «داعش» و «جبهه النصره» با وجود اینکه یکی از عوامل مهم بی ثباتی در منطقه محسوب می‌شد، اما عملاً در راستای منافع و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی قرار داشت. گروه‌های تکفیری تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه به نحوی عمل می‌کردند که هدف رژیم صهیونیستی در منطقه، یعنی تأمین امنیت و منابع راهبردی آن برآورده می‌شد. اقدامات این گروه‌ها زمینه تداوم حضور ایالات متحده در خاورمیانه را فراهم کرده و که همین مساله به معنای تأمین امنیت بیشتر برای رژیم صهیونیستی بود. از زمان تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی تاکنون، جلب حمایت قدرت‌های بزرگ، یک ستون دائمی راهبرد تل‌آویو بوده است و با حضور آمریکا در منطقه امکان تحقق این راهبرد تسهیل خواهد شد. دوم اینکه اقدامات گروه‌های تکفیری تروریستی در صورتی که تداوم می‌یافت باعث می‌شد کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی مشغول به مقابله با بحران‌های داخلی خود شوند و عرصه مبارزه با این رژیم را خالی کنند. در نتیجه حضور و قدرت گرفتن گروههای تروریستی در سطح منطقه در بلندمدت می‌توانست معادلات قدرت در منطقه را به نفع رژیم صهیونیستی رقم بزند.

تروریست‌های مشترک المنافع

همزمان با شکست داعش در عراق و سوریه، مرکز اطلاعات امنیتی «مئیر عمیت»، وابسته به وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در گزارشی به منابع مشترک تل‌آویو با تروریست‌ها در این دو کشور اذعان کرد. البته انتشار در این گزارش، به روابط سالهای قبل رژیم صهیونیستی با گروههای تروریستی در سطح منطقه اشاره نشده است، مسأله‌ای که اثبات آن بسیار ساده است.

بر اساس این گزارش امنیتی، منافع رژیم صهیونیستی و شبکه تروریستی داعش پس از شکست آنها در سوریه و عراق، در این دو کشور به شدت تضعیف شده است. براین اساس، به دلیل دشمنی مشترک رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها با ایران، آنها در دوران جدید تلاقی منافع داشته و علیه ایران و محور مقاومت هم داستان شده‌اند.

در گزارش این مؤسسه صهیونیستی به صراحت آمده است: مقابله با نفوذ ایران در سوریه باعث می‌شود تا رژیم صهیونیستی و داعش به طور خودکار با یکدیگر متحد شوند. همچنین داعش با وجود فروپاشی میدانی همچنان شبه نظامیانی با توانایی بسیار بالا در اختیار دارد و همچنان توانایی ورود به جنگ‌های چریکی را دارد. بر این اساس، رژیم صهیونیستی می‌تواند از داعش در عملیات علیه نیروهای ایرانی در سوریه استفاده کند.

حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها

با توجه به منافع مشترک و پیوند تاریخی گروه‌های تکفیری-تروریستی با رژیم صهیونیستی، حمایت لجستیک و تسلیحاتی این رژیم از تروریست‌ها موضوع تعجب‌برانگیزی نیست. از زمان ظهور گروه‌های تروریستی در منطقه و به طور ویژه داعش، بحث حمایت رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا از این گروه تروریستی نیز مطرح شد. جولای ۲۰۱۸ مرکز دیده بان فتواهای تکفیری و دیدگاه‌های تندرو وابسته به مرکز فتوای مصر اعلام کرد، دلایل زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند رژیم صهیونیستی از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند.

البته رژیم صهیونیستی در روزهای نخست درگیری‌ها در سوریه به صورت مستقیم وارد عمل نشد؛ ابتدا از گروه‌های شورشی مسلح و در رأس آنها جبهه النصره که در نزدیکی مرزهای بلندیهای جولان فعال بود، حمایت می‌کرد و با پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه و تضارب منافع قدرت‌های مختلف در این کشور، ناچار شد به صورت مستقیم به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه و همچنین نیروهای ایرانی حمله کند و همچنان به حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش ادامه دهد.

صهیونیست‌ها از راه‌های مختلف از داعش حمایت می‌کردند: از جمله درمان جنگجویان داعشی در بیمارستان‌های نظامی در منطقه اشغالی جولان، خرید نفت از داعش از طریق شبکه‌های واسطه گر، فروش اسلحه صهیونیستی به داعش، تلاش برخی عناصر صهیونیست برای پیوستن شمار بیشتری از جوانان کشورهای منطقه به داعش، مذاکرات مستقیم صهیونیست‌ها با داعش برای تحویل گرفتن ۱۰۰ نفر از عرب‌های مقیم فلسطین اشغالی موسوم به عرب‌های ۴۸ که به داعش پیوسته بودند، حمله نکردن داعش به رژیم صهیونیستی، زیرا کمترین عملیات داعش در داخل اراضی اشغالی فلسطین انجام شده است؛ داعش به طور کلی به اراضی اشغالی حمله نکرده و حتی کمی پس از حمله به جولان از رژیم صهیونیستی عذرخواهی کرد و آخرین دلیل اینکه داعش به هیچ عنوان بیانیه‌ای در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس منتشر نکرد.

رژیم صهیونیستی همواره منتظر فرصت برای پیشبرد سیاست توسعه طلبانه خود در قبال سوریه و خارج ساختن این کشور از محور مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه بوده است. گزارش‌های مختلف ارائه شده از ارتباط فزاینده گروه‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی حکایت دارد. نیروهای سازمان ملل که از سال ۱۹۷۴ بر ترک مخاصمه در بلندی‌های جولان تحت اشغال رژیم صهیونیستی نظارت دارند نیز چندی پیش در گزارشی به سازمان ملل اعلام کردند افسران صهیونیست و تروریست‌های تکفیری تحت حمایت خارج در مرز سوریه «همکاری مستقیم» داشته‌اند.

در چارچوب این توطئه، در پی بروز ناآرامی‌ها در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شد رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی حامی این رژیم با سو استفاده از پاره‌ای اعتراضات گروهی از مردم در سوریه با حمایت لجستیکی از تروریست‌ها و آشوبگران به ناآرامی‌ها در سوریه دامن زدند. بر اساس دیدگاه تحلیلگران منطقه، گروههای تروریستی که طی سالهای اخیر به نام‌ها و اسامی مختلفی نظیر القاعده، جبهه النصره، داعش و انصارالشریعه در کشورهای منطقه ازجمله سوریه و عراق فعال شده‌اند، بدون حمایت مالی و تسلیحاتی برخی طرف‌های خارجی ازجمله رژیم صهیونیستی نمی‌توانستند تا این حد پیش رفته و به جنایت و بحران آفرینی دست بزنند.

اما رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی مالی تروریست‌های تکفیری نیز به شمار می‌رود که این موضوع بارها توسط سران این رژیم غاصب اعلام شده است. در واقع منابع مالی داعش از سوی ترکیه؛ آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی، عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات تأمین می‌شود. همچنین سلاح‌هایی که داعش در استان الانبار برای جنگ علیه اردوی عراق استفاده می‌کرد ساخت رژیم صهیونیستی بوده و از طریق مرزهای سوریه و عراق به الانبار می‌رسید.

در جولای ۲۰۱۴ و ابتدای یورش تروریست‌های داعش به عراق، سرویس‌های امنیتی این کشور گزارش دادند که در عملیات نیروی امنیتی و پلیس دیالی و درگیری با گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این استان سلاح‌های نیمه سنگین را کشف و ضبط کرده‌اند که ساخت رژیم صهیونیستی است.

در فوریه ۲۰۱۸ نیز وزارت دفاع سوریه تصاویری از مخفیگاه تروریست‌های داعش به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد آنان مقادیر بسیار زیادی سلاح از جمله خمپاره‌های ۱۲۰ میلی متری، موشک، مین و تجهیزات ارتباطی متصل به ماهواره ساخت رژیم صهیونیستی وآمریکا در اختیار داشته‌اند. در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز ارتش سوریه در جریان پاکسازی حوض‌الیرموک واقع در حومه غربی استان درعا تعدادی سلاح، آرپی‌جی، موشک، اسلحه سبک و دیگر مهمات در یکی از پایگاه‌های داعش پیدا کرد که ساخت رژیم صهیونیستی هستند.

«موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر درباره «داعش» که در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کند، به یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی اطمینان خاطر داد که خطری از سوی این گروه تروریستی متوجه آنها نخواهد بود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند، آنقدر که تل‌آویو بابت حضور ایران در سوریه احساس خطر می‌کند، بابت داعش نگرانی ندارد.

البته رابطه رژیم صهیونیستی با داعش رازی نبود که توسط یعلون برملا شده باشد، بلکه پیشتر «ادوارد اسنودن» کارمند سابق سازمان سیا آن را افشا و تاکید کرده بود، براساس طرح «لانه زنبور» که توسط رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس ریخته شده، سوریه می‌بایست به کانون جذب عناصر تروریستی پراکنده در سراسر جهان تبدیل شود و در این راستا از نقش رژیم صهیونیستی در شکل گیری گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه از جمله داعش پرده برداشت.

ترجیح داعش به دولت سوریه

رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی چند ماه پیش از قطعی شدن شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق، اذعان کرد که تل آویو تروریست‌های داعش را به نظام اسد ترجیح می‌دهد.

هرتسی هلو رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی که در کنفرانس امنیت ملی هرتزلیا سخن می‌گفت، ضمن ابراز نگرانی از میزان تلفاتی که گروهک تروریستی داعش متحمل شده است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد داعش در جنگ شکست بخورد، چرا که در این صورت این رژیم در شرایط بغرنجی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی داعش را بر نظام سوریه ترجیح می‌دهد.

هلوی افزود: تل آویو تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا در چنین وضعیتی قرار نگیرد؛ امری که حکایت از آن دارد که ممکن است ارتش ما مساله حمایت مستقیم و عملی از داعش را در دستور کار خود قرار دهد».پیشتر نیز مقامات صهیونیستی اعلام کرده بودند که تسلط داعش بر تمام اراضی سوریه را بر بقای نظام بشار اسد که متحد ایران است، ترجیح می‌دهند.

گسترش جنگ مخفی علیه ایران

نشریه فارین پالیسی پس از شکست تروریست‌ها در سوریه، که رژیم اشغالگر قدس در جنگ تحمیلی علیه سوریه از ۱۲ گروه تروریستی در این کشور حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است اما معلوم نیست توانسته باشد به اهداف کامل خود برسد. این مجله آمریکایی در دو گزارش درمورد «گسترش جنگ مخفی رژیم صهیونیستی علیه ایران» و مشارکت فعالانه رژیم صهیونیستی در عملیات جنگی سوریه نوشته است که ارتش رژیم صهیونیستی ۱۲ گروه از شورشی‌های مسلح در جنوب سوریه را تجهیز نظامی کرده و به آنها کمک مالی می‌داد.

فارین پالیسی عنوان کرد که هدف تل آویو از یک سو جلوگیری از تثبیت نیروهای داعش در بخش جنوبی سوریه و از سوی دیگر مقابله با احتمال نزدیک شدن همپیمانان ایران به مرزهایش بود.

بنابراین گزارش، رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۶ در چارچوب طرح «همسایه خوب»، در کنار کمک بشردوستانه، تجهیزات نظامی مختلف مانند تیربار، خمپاره و نیز خودرو را از سه نقطه مرزی به دست ۱۲ گروه شورشی می‌رساند. فارن پالیسی افزوده است که رژیم صهیونیستی به هر یک از نیروهای شورشی این گروه‌ها نیز ماهیانه معادل ۷۵ دلار آمریکا پول می‌داد و افزون بر آن، کمک‌های مالی دیگری به گروه‌ها اعطا می‌کرد، که به ادعای خود شورشی‌ها و روزنامه‌نگاران محلی، با آن از بازار سیاه جنگ‌افزار خریداری می‌شد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این باره نوشته بود که رژیم صهیونیستی هفت گروه مختلف شورشی را در ارتفاعات سوری جولان تجهیز نظامی می‌کرد و این کمک‌ها از جمله به گروه فرسان الجولان می‌رسید که ۴۰۰ جنگجوی آن ماهیانه حدود ۵ هزار دلار از رژیم صهیونیستی حقوق می‌گرفتند.

به نوشته این مجله، شورشی‌ها با این یاری‌های رژیم صهیونیستی امیدوار بودند که تل آویو در عملیات جنگی علیه بشار اسد با هدف جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای دولتی سوری به جنوب سوریه دخالت کند، اما هنگامی که قوای اسد و نیروی هوایی روسیه عملیات نظامی را برای بیرون راندن شورشی‌ها آغاز کردند، احساس این گروه‌های شورشی «خیانت» از سوی رژیم صهیونیستی بود زیرا آنها فقط به رصد کردن شرایط آنها بسنده کردند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23160

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.