• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

رهاسازی آهو در دشت مغان/گله بزرگ آهو به راه می‌افتد

  • 09 اردیبهشت 1402 - 11:12
رهاسازی آهو در دشت مغان/گله بزرگ آهو به راه می‌افتد

حسن قاسم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اوایل دهه ۵۰ به دلیل رفتارهایی که بشر از جمله شکار و زنده گیری آهو انجام داد شاهد انقراض نسل آهوی مغان بودیم که این امر اسباب دغدغه و نگرانی شد.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۹ سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت تا طرح احیای آهوی مغان را در این دشت انجام دهد که با فنس کشی محوطه‌ای بزرگ نگهداری چند رأس آهو آغاز شد که در سال گذشته تعداد آنها به ۱۹ رأس رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پایش های سالانه ما نشان می‌دهد که با کمک عشایر منطقه و جوامع محلی طرح احیای آهوی مغان موفقیت آمیز بوده و خود اهالی کمک کردند تا شاهد تلفات و یا شکار آهو نباشیم.
قاسم پور ادامه داد: از اواخر سال گذشته این گونه‌ها به شرایط طبیعی زیست بازگشته و در دامن طبیعت رها شدند تا بتوانند در شرایط طبیعی زیست کنند.
وی افزود: تا یک ماه آینده ۲۰ تا ۳۰ رأس آهو به این تعداد افزوده می‌شود تا یک گله بزرگ آهو را در طبیعت شاهد باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: گام اول اجرای این طرح موفقیت آمیز بوده و جزو سه طرح برتر احیای جمعیت حیات وحش در کشور انتخاب شده تا ادامه اجرای این طرح را شاهد باشیم.
قاسم پور بیان کرد: در سال جاری نیز مراحل تکمیلی این طرح اجرا خواهد شد و امیدواریم آرزوی مردم مغان در بازگشت آهو و جست و خیز آن را در طبیعت به صورت عادی و روان شاهد باشیم.
نگهداری گونه نادر گوزن زرد ایرانی در فندقلو
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به طرح دیگر احیای گونه مارال در فندقلوی نمین اشاره کرد و گفت: این طرح نیز از چند سال پیش با هدف نگهداری مارال و گونه گوزن قرمز آغاز شده و به عنوان زیستگاه منتخب کشوری مطرح است.
قاسم پور اظهار کرد: در سال‌های اخیر نگهداری گوزن زرد ایرانی که از گونه‌های در معرض انقراض است در این منطقه مورد حمایت قرار گرفته و چهار رأس گوزن زرد ایرانی در این محدوده رهاسازی شده و هشت رأس دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ رأس گوزن زرد ایرانی در کشور باقی مانده است که امیدواریم با احیای آن در منطقه فندقلو به افزایش جمعیت این گونه کمک کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از قرقاول به عنوان نماد حیات وحش استان اردبیل یاد کرد و گفت: در مناطق مرزی گرمی، بیله سوار، پارس آباد تا اصلاندوز این گونه بی نظیر زندگی می‌کنند که براساس آخرین سرشماری‌ها تعداد آن در حال افزایش است.
قاسم پور افزود: با توجه به ممنوعیت شکار در هفت کیلومتری مناطق مرزی تلاش بر حفاظت و صیانت از این گونه نادر است که در استان اردبیل به عنوان نشان ارزشمند حیات وحش معرفی شده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.