• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رنکینگ هندبال زنان ایران بالاتر از کشورهای حاضر در بازی‌های اسلامی!

  • 25 خرداد 1401 - 12:47
رنکینگ هندبال زنان ایران بالاتر از کشورهای حاضر در بازی‌های اسلامی!

به گزارش ایسنا، لیست کشورهای شرکت‌کننده در رشته‌های تیمی بازی‌های کشورهای اسلامی امروز مشخص شد. در هندبال زنان کشورهای افغانستان، الجزایر، آذربایجان، بنگلادش، کامرون، سنگال، ترکیه و ازبکستان حضور خواهند داشت. تیم زنان ایران در حالی سهمیه حضور در این رویداد را کسب نکرد که در رنکینگ جهانی از اکثر این کشورها در رده بالاتری قرار دارد.

هندبال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ اردن بالاتر از ازبکستان و در رده چهارم ایستاد و با این نتیجه جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد. ملی‌پوشان ایران در مرحله پریزیدنت کاپ مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا نیز مقابل تیم‌های ازبکستان، آنگولا و کامرون شکست خورد و در رده ۳۱ ایستاد.

اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی پیش از این در پاسخ به این‌ سوال که چرا هندبال زنان برای حضور در کشورهای اسلامی مجوز نگرفته است گفته بود که “چون ضعیف‌اند. فکر می‌کنم بارها توضیح دادم. در مورد رشته‌های تیمی فقط ۸ کشور اول رنک هر رشته در جهان می‌توانند در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کنند. والیبال زنان ایران در رنک بالا بود و احتمالا بین ۱۰ کشور اول بودیم که با انصراف قزاقستان جایگزین شدیم. والیبال لب مرزی بود اما فکر می‌کنم هندبال زنان پایین تر از رنک ۱۵ باشد. بعید است که ۵ تا ۶ کشور کناره‌گیری کنند و سهمیه به آن‌ها برسد.”

در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چرا تیم ملی هندبال زنان ایران که رنکینگ بالاتری از اکثر این کشورها دارد نتوانسته است مجوز حضور در این مسابقات را کسب کند. عزت الله رزمگر مدیر فنی پیشین تیم ملی هندبال زنان علت آن را عدم حضور هندبال ایران در چهار دوره‌ قبل این مسابقات عنوان کرد.

البته تیم هندبال مردان ایران هم در دوره های قبلی این مسابقات حضور نداشته اما توانسته است جواز حضور در این مسابقات را کسب کند. در کنار ایران تیم‌های الجزایر، عراق، کویت، مراکش، قطر، عربستان و ترکیه نیز در این مسابقات حضور دارند. تیم هندبال مردان ایران در آخرین رویداد بین المللی با کسب عنوان چهارمی آسیا جواز حضور در قهرمانی جهان را کسب کرد.

عزت‌الله رزمگر مدیر فنی پیشین تیم ملی هندبال زنان در این باره به ایسنا گفت: به جز ازبکستان و کامرون هیچ کدام از این تیم‌ها در میان ۳۲ تیم برتر جهان و بالاتر از ایران نیستند. اکثر این تیم‌ها در جهانی و آسیایی جایگاهی ندارند. حتی ازبکستان در قهرمانی آسیا پایین تر از ایران ایستاد و با کسب رده پنجمی جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد. با این شرایط تیم زنان ایران در مسابقات همبستگی اسلامی حضور ندارد که علت آن جایگاه پایین تر نیست بلکه سبقه حضور است.  

وی افزود: عنوان این رویداد همبستگی کشورهای اسلامی است و به اینکه چند درصد جمعیت هر کشور مسلمان هستند کاری ندارد. بنابراین خیلی از کشورها می توانند در آن شرکت کنند. اکثر این کشورها چندین دوره در این مسابقات شرکت کرده‌اند ولی ایران در هیچ دوره‌ای در این مسابقات شرکت نداشته است. آنها هشت تیم برتر کشورهای همبستگی را انتخاب کرده‌اند یعنی این لیست هشت تیم برتر مسابقات کشورهای اسلامی است نه هشت تیم برتر جهان.

رزمگر در ادامه گفت: بنابراین این دعوت‌ها بستگی به توانایی تیم‌ها ندارد، بلکه دعوت از کشورهایی است که قبلا در این مسابقات حضور داشته اند. هندبال ایران در هیچ دوره نبوده پس جایگاهی هم ندارد. البته با توجه به مکاتبات فدراسیون و کمیته ملی المپیک قرار شده اگر هر کدام از این تیم‌ها انصراف دادند سهمیه آن به ایران داده شود.

مدیر فنی پیشین تیم ملی هندبال زنان در پاسخ به این پرسش که پس چطور هندبال مردان جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده است گفت: در بخش مردان اطلاعات دقیقی ندارم، شاید تعداد تیم ها به آن حد نصاب نرسیده و برای مردان ایران جایی وجود داشت. در والیبال زنان هم با انصراف قزاقستان سهمیه به ایران رسید. جایگاه هندبال زنان ایران در دنیا خوب است و ما جزو ۳۲ تیم اول هستیم اما این مسابقات بستگی به جایگاه تیم‌ها نداشته و به سابقه تیم ها در این مسابقات داشته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23695

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.