• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

رمز و راز موفقیت در تحلیل تکنیکال

  • 28 خرداد 1401 - 10:21
رمز و راز موفقیت در تحلیل تکنیکال

راز موفقیت در بازارهای مالی تا حدود زیادی به دانش تکنیکال وابسته است. دانشی که به وسیله آن می‌توانید نقاط ورود و خروج مناسب، حد سود و ضررهای بهینه و در مجموع بهترین فرصت های معاملاتی را پیدا کنید. رمز و راز موفقیت در تحلیل تکنیکال به یادگیری صحیح و اصولی این دانش وابستگی زیادی دارد.
عده زیادی معتقدند که با استفاده از آموزش الگو شمعی و تسلط به آن می توانند به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوند، عده دیگری هم آموزش الگو هارمونیک را در برنامه خود می گذارند تا به وسیله‌ی این الگوها بهترین فرصت های معاملاتی را پیدا کنند.
هر چند الگوهای نامبرده در بازارهای مالی بسیار کاربردی و مهم هستند ولی به تنهایی برای معامله کردن کافی نیستند.
در ادامه مهم ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال را که بخشی جدایی ناپذیر از اکثر استراتژی های معاملاتی هستند به شما معرفی می کنیم.


فیبوناچی؛ شاه کلید تحلیل تکنیکال


فیبوناچی در تحلیل تکنیکال به عنوان ابزاری کلیدی توسط بسیاری از تریدرها استفاده می شود. از مهم‌ترین ویژگی های این ابزار می توان به شناسایی مناطق احتمالی حمایت و مقاومت در آینده اشاره کرد.
بنابراین بسیار مهم است که آموزش فیبوناچی را در برنامه های خود بگنجانید. یکی از منابع مرجع در حوزه بورس و فارکس سایت آموزش بورس است که می توانید با مراجعه به آن؛ مقاله آموزش کامل فیبوناچی (https://amoozesh-boors.com/fa/article/fibonacci) را بخوانید.
حتما نام سری فیبوناچی به گوشتان خورده است. این اعداد در قرن دوازدهم میلادی توسط ریاضیدانی ایتالیانی به نام «لئوناردو فیبوناچی» ابداع شد.
ابزار فیبوناچی که تریدرها به وفور از آن در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند به نوعی الهام گرفته از این سری اعداد است ولی کاربرد متفاوتی دارد. در ابزار فیبوناچی از نسبت های مختلفی استفاده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به ۶۱.۸٪ و ۱۶۱.۸٪ اشاره کرد.
در تحلیل تکنیکال ابزارهای مختلفی در دسته فیبوناچی قرار می گیرد که بهتر است با همه آن ها آشنا شده و نحوه کار با آن ها را یاد بگیرید. ما در ادامه به دو مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.
فیبوناچی به طور کلی به دو دسته عمده تقسیم بندی می شود: فیبوناچی بازگشتی و گسترشی


فیبوناچی بازگشتی


فیبوناچی بازگشتی یا اصلاحی زمانی استفاده می شود که روند قیمت تغییر پیدا کرده و وارد یک فاز اصلاحی شده است. معامله گران با استفاده از نسبت های مختلف این فیبو می توانند سطوحی را که قیمت ممکن است از آن جا برگردد، پیدا می کنند.


فیبوناچی گسترشی


فیبوناچی گسترشی یا اکستنشن بعد از اتمام یک حرکت اصلاحی استفاده می شود و معامله گران به وسیله آن می توانند سطوحی را که قیمت ممکن است در آینده به آن ها برسد، پیدا کنند.

الگوهای شمعی ژاپنی؛ پین بارهای پُرسود

لگوهای شمعی ژاپنی یکی از معروف ترین الگوهایی هستند که تریدرها در بازار فارکس استفاده می‌کنند. این الگوها اولین بار توسط استیو نیسون آمریکایی معرفی شدند.
البته ژاپنی ها اولین کسانی بودند که این الگوها را برای معاملات برنج در بین خود استفاده می کردند. استیو نیسون با استفاده از منابع ژاپنی کتابی به نام «الگوهای شمعی ژاپنی» منتشر کرد و باعث شد تا الگوهای کندلی در تمام بازارهای مالی دنیا استفاده شوند.
از معروف ترین الگوهای شمعی می توان به الگوی مرد دارآویز، چکش، چکش وارونه و شوتینگ استار یا ستاره دنباله دار اشاره کرد. این ۴ الگو که به نام آن ها اشاره کردیم در دسته بندی کندل های ژاپنی در یک طبقه قرار می گیرند.
بعدها با توجه به این الگوها، کندل های پین بار شناسایی شدند که از نظر ظاهری شبیه این خانواده از کندل ها هستند ولی شدو یا سایه بلندتری دارند. در بابِ اهمیت الگوی پین بار باید بگوییم که بسیاری از تریدرهای حرفه ای در استراتژی های معاملاتی خود از این الگوها استفاده کرده و سود زیادی به دست می آورند.
در نهایت می توان گفت یکی از رموز موفقیت در تحلیل تکنیکال استفاده درست و به جا از الگوهای پین بار است. به عبارت دیگر دیدن یک پین بار در چارت قیمت نمی تواند به تنهایی باعث موفقیت شما شود بلکه شما باید بتوانید انواع پین بارها را از یکدیگر تشخیص داده و از آن هایی استفاده کنید که درصد موفقیت آمیز بودنشان بیشتر است.


الگوهای هارمونیک؛ پروانه و خرچنگ

الگوهای هارمونیک یکی دیگر از مهم ترین الگوهای تحلیل تکنیکال هستند و معامله گران بسیاری بخشی از معاملات خود را با استفاده از آن ها انجام می دهند.
نکته مهمی که به موفقیت شما در تحلیل تکنیکال کمک می کند آگاهی از این موضوع است که در تحلیل تکنیکال تمامی مفاهیم به هم مربوطند و بهتر آن است که مسائل مربوط به این حوزه را به صورت یک زنجیر به هم پیوسته دنبال کرده و یاد بگیرید.
در الگوهای هارمونیک و معروف ترین آن ها الگوهای پروانه و خرچنگ از نسبت های فیبوناچی استفاده می شود. در این جاست که اهمیت یادگیری ابزارهای تحلیل تکنیکال به صورت پیوسته بیشتر مشخص می شود.
پس اگر قصد دارید آموزش الگوهای هارمونیک را برای داشتن معاملاتی پُرسود در برنامه های خود قرار دهید بهتر است پیش از آموزش الگو هارمونیک، فیبوناچی را یاد گرفته و به آن تسلط پیدا کنید.
الگوهای هارمونیک از نوع الگوهای بازگشتی هستند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم باید بگوییم یک روند صعودی یا نزولی برای همیشه در همان جهت باقی نمی ماند. پس بالاخره زمانی می رسد که در آن جا بازار برمی گردد و جهت روند برعکس می شود. برای پیدا کردن این سطوح بازگشتی یکی از مهم ترین الگوها همین الگوهای هارمونیک است.
معامله گران حرفه ای با استفاده از این الگوها سعی می کنند اولین کسانی باشند که نقاط برگشتی در بازار را پیدا می کنند و بدین طریق بیشترین سود ممکن را به دست می آورند.
شاید بتوان گفت رمز و راز موفقیت در تحلیل تکنیکال در یادگیری مفاهیم پایه و ابزارهای مختلف آن به صورت به هم پیوسته نهفته است.
اگر مفهوم حمایت و مقاومت را به درستی درک کنید می توانید با استفاده از ابزار فیبوناچی مهم ترین مناطق حمایتی و مقاومتی را پیدا کنید و اگر استفاده از ابزار فیبو را به درستی آموخته باشید می توانید الگوهای هارمونیک را به راحتی در چارت های قیمتی پیدا کنید و اگر مفهوم الگوهای شمعی ژاپنی را به درستی یاد بگیرید می توانید در ساخت استراتژی شخصی خود از آن ها بهره بگیرید.
همان طور که می بینید در تحلیل تکنیکال همه چیز به هم وابسته است و در ضمن فرقی هم نمی کند که بخواهید در بورس ایران معامله کنید یا فارکس. تحلیل تکنیکال دانشی است که در همه بازارهای مالی می توان از آن استفاده کرد.
منبع: https://amoozesh-boors.com/fa/article/forex

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.